Återfall av ehrlichia?

Shenzi

Trådstartare
Jag har inte hittat det jag söker riktigt om mina frågor om ehrlichia så jag testar här.

min nordsvensk (7 år och har aldrig varit sjuk, halt mm) fick ehrlichia i somras. i maj kom de första symptomen, han blev halt till och från (stel efter stillastående) och ett blodprov togs. detta visade 1:40. veterinären sa att någon behandling inte behövdes. han slutade halta men förblev trött och matt. knappt en månad efter det ringde jag veterinären igen. ett nytt blodprov togs och detta visade då 1:160. en 5 dagars behandling gjordes med antibiotika och hästen blev som ny. detta var runt midsommar.

nu har han blivit trött och matt igen. efter en ridtur igår kväll fick de stå inne (regnade som fasiken här). nu på morgonen haltade han två steg för att sedan gå som vanligt. men något i min mage säger att han inte mår bra - igen. dels tröttheten och oviljan att busa runt och haltandet. igår vid ridturen var han lite seg, men när vi red på gärdena fanns det bus i kroppen. han sätter myror i huvudet på mig :(

är en häst som nyss haft ehrlichia extra känslig för att få tillbaka det?

kan det vara så att behandlingen inte tog allt och det har utvecklats på nytt?

enligt en av veterinärerna är kronisk erlichia en myt, erfarenheter och tankar kring detta?

jag blir glad om ni delar med er av erfarenheter av ehrlichia, eventuella återfall osv. (eller heter det erlichios? på agria+vet säger ehrlichia, men andra erlichios. vilket är rätt?).

tack på förhand!
/Sandra

Sv: Återfall av ehrlichia?

Idag heter det Anaplasmos, vet inte när det ändrades.

Har svårt att tro att det är ett återfall, i så fall ett nytt fall, eftersom det kommit så hastigt så borde han ha ett akut inskjuknande och då bör du se så många fler symtom.
Är hästen behandlad och blivit frisk så tror jag som många vet. och andra säger, att kommer det åter symtom eller hästen inte blir bra så har den nåt annat i kroppen.

Tröttheten nu har många hästar iom. pälsfällning och sättning, det börjar bli dåligt med näring i gräset, tröttheten att jämt vara ute m.m. En hälta kan komma från vad som, han kanske bara var lite stel efter att ha stått still en hel natt.

Jag tror inte på återfall, däremot kan det nog handla om vad man kallar för skov. Dessa kan tydligen komma och gå ända upp till 18-24 månader efter sjukdoms tillfället. Vissa hästar får aldrig dessa efteråt, andra kan få de i perioder men man märker oftast att de avtar mer och mer.
Min häst fick något enstaka skov, jag lät henne helt enkelt få det lite lugnare då tills den gav med sig. Oftast tog det just inte mer än några dagar, och vi höll ridningen på låg nivå då.

Jag tror inte på återfall, däremot kan det nog handla om vad man kallar för skov. Dessa kan tydligen komma och gå ända upp till 18-24 månader efter sjukdoms tillfället.

Får jag kanske förlänga den tiden?

Min olycksaliga ponny har fortfarande till och från sviter av detta, han får som någon slags reumatiska besvär, fast på ett litet udda vis. Han är OTROLIGT känslig för värme. När det svänger från kallt till varmt så får han stora svårigheter att röra sig.

Vid kyla blir ha rejält förbättrad.

Mången veterinär och andra behandlare(jo, jag har nog provat nästintill allt) kliar sig i huvudet över vad som är felet på min Cruss, jag också ska gudarna veta, han är kollad på alla de möjliga sätt utan att finna vad som är felet.

Men fel är det ju, det kan vi ju alla se! Frustrerande..

Dock så började alla problem när han år 2000 blev stel och ovillig och proverna visade på just ehrlichios.

Då var det inte så himla vanligt och veterinärer på Ultuna och MK gav oss ingen direkt hjälp, bara behandling med tetracykliner och sedan VÄNTA.

Vänta, det har vi nu gjort i många år, han har hela tiden pendlat från dålig, superdålig och hyfsad. Om vartannat och har nu, många erfarenheter senare kommit fram till att det enda som är skillnaden i det yttre för honom som gör det sämre är just värmen.

Så, tiden för "återfall" eller vad man ska kalla det är i vårt fall hitills 7 år.

Jag skulle nog kunna tippa på, av vad jag läst mig till på utländska sidor samt fått hjälp av amerikanska veterinärer med är att han av just själva ehrlichiosen fick någon form av kronisk reumatism och att det tyvärr aldrig går över.

Dock ska sägas att han idag är avservärt mycket bättre än vad han var för bara ett par år sedan, dock så har vi ju provat en hel del och kommit fram till vad som passar honom bäst.

Har hela tiden vart MYCKET noga med att se till hur hans livsglädje och attityd är, den dagen då han visar den minsta försämring på den biten, då ska han få sluta sina dagar.

Men än så länge så härjar han runt i sin lilla flock där han är gängledaren och domderar runt med dom andra gubbarna. Han brallar och hoppar runt som en tok för det mesta.

Men så länge han själv tycker det är kul att endast vara hagsällskap, arbeta som gräsklippare i trädgården hos mig och höst/vinter skritta och ta en kort trav då och då, ja då får han gå kvar här hemma.

Vill verkligen poängtera att vi verkligen är noga med att be även andra titta till honom då och då, för att jag inte ska bli "hemmablind" och inte vilja se någon försämring. Hitintills så har alla tyckt att vi gjort rätt.

Men visst är det sorgligt.

Från att ha vart en sprudlande pigg och mycket lovande ponny på "den gröna ön" så kom han till Sverige och blev en, jaaaa... skruttig bästa kompis för mig.

Jag har en bekant som har en ponny med kronisk ehrlichia, den blev pigg efter varje behandling men blev alltid dålig igen. De har inga fästingar, så ponnyn blir inte omsmittad p.g.a. att den får nya krabater på sig. Den hade antagligen med sig smittan vid köpet, nu har de gett upp och ponnyn bara går.

vad är det för skillnad på återfall och skov i det här sammanhanget?

Skov är kvarvarande symptom som kan komma och gå, återfall innebär att hästen skulle på nytt vara sjuk vilket oftast inte är fallet.
Någon nämnde kronisk erlichea, det finns tydligen inte heller från början utan framkallas enligt veterinär pga antingen fel medicin eller en felaktig dosering.

Jag hade bältros för många år sedan, när den läkte och försvann så hade jag det första året återkommande skov av nervvärk utan att ha bältros. Hoppas du förstår vad jag menar.

får hoppas att det är skov det handlar om. när jag tog in honom idag tyckte jag han var rätt pigg iallafall. får se om han haltar imorgonbitti, hoppas inte..vill inte att han ska vara sjuk igen :(

men man kan kanske jämföra Anaplasmos/ Erlichia med Borrelia. min mamma fick det för ett par år sedan, långt efter det kunde hon känna av det och symptomen.

jävla fästingar :mad:

Så hästar med ehrlichia, som inte blir bra, har råkat ut för inkompetent veterinär, antingen genom fel medecin eller felaktig dosering?

Så hästar med ehrlichia, som inte blir bra, har råkat ut för inkompetent veterinär, antingen genom fel medecin eller felaktig dosering?

Inkompetent är väl att överdriva, i många fall enligt den här kliniken handlar det om att hästägaren vill ha igång en behandling innan alla prover är klara. Här kan det då tydligen bli fel enligt den klinik veterinär jag pratade med, h*n ser helst att hästen kommer in för behandling och att man inte ger den i stallet och för snabbt.
Dosen kan ju också bli tokig då, eftersom många inte ens har en susning om vikten på hästen utan i de flesta fall blir det en ren gissning och tydligen kan det uppstå fel här.

Inkompetent är väl att överdriva, i många fall enligt den här kliniken handlar det om att hästägaren vill ha igång en behandling innan alla prover är klara. Här kan det då tydligen bli fel enligt den klinik veterinär jag pratade med, h*n ser helst att hästen kommer in för behandling och att man inte ger den i stallet och för snabbt.
Dosen kan ju också bli tokig då, eftersom många inte ens har en susning om vikten på hästen utan i de flesta fall blir det en ren gissning och tydligen kan det uppstå fel här.

nu blev jag nervös :crazy:
min häst behandlades i stallet och eftersom han var mkt dålig så behandlades han innan det sista provet kom som visade 1:160. veterinären gav lite i överkant eftersom hästen väger nästan 700 kilo, för att vara på den säkra sidan sa han. usch vad jag känner mig illa till mods nu :(

Det är ju snarare underdosering man bör vara rädd för, inte viceversa. Jag tror i erat fall mer på skov, eftersom din häst svarade bra på behandlingen.

får hoppas på skov, ska ta kontakt med veterinär iallafall för att diskutera saken lite. samt fråga om järntillskott är en bra idé, fick höra att hästar som haft anaplasmos har svårt att bilda nya röda blodkroppar och att järn kan hjälpa till med det. fler tankar och erfarenheter kring det?

nu blev jag nervös :crazy:
min häst behandlades i stallet och eftersom han var mkt dålig så behandlades han innan det sista provet kom som visade 1:160. veterinären gav lite i överkant eftersom hästen väger nästan 700 kilo, för att vara på den säkra sidan sa han. usch vad jag känner mig illa till mods nu :(
Jag tycker inte att du ska känna dig illa till mods, om jag fick en ehrlichiahäst så skulle inte jag köra till klinik utan välja att behandla hemma. Varför? Flera hästar har dött på klinik utav behandlingen där jag bor. Varför? Magen har pajat av medecinen. Det kan säkert hända hemma också men känner fortfarande inte till ett enda fall. Orsak till detta enligt veterinär: - Jo, att balansen i tarmen rubbas av med. och hästen klarar lättare den obalansen om den står hemma med sitt vanliga foder i sin vanliga miljö. Helst ska man ge tarmbalans innan behandlingen.

jo, detta med tarmfloran var det jag var mest nervös inför vid behandlingen. veterinären skrämde upp mig lite innan, men hästen visade inga som helst tecken på att få försämrad tarmflora. behandlingen gick bra och han svarade redan på den andra, vid den femte behandlingen så var han väldigt pigg. synd bara att veterinären inte fick se detta med egna ögon, under de fem dagar han fick spruta hade jag fem olika veterinärer. två av dem tyckte att han bara skulle få tre sprutor eftersom han tillfrisknade så fort. men då sa jag nej, jag ville att han skulle få maxdos. han verkar pigg idag, dock lite ovillig till att trava. jag är lite osäker på om han ska få gå ute inatt, det har regnat hela dagen och jag är rädd att han ska bli kall och stel, men å andra sidan blir han stel av att stå inne..vad tycker ni?

Någon nämnde kronisk erlichea, det finns tydligen inte heller från början utan framkallas enligt veterinär pga antingen fel medicin eller en felaktig dosering.

Det var jag som nämnde kronisk ehrlichia, har en bekant som har det på sin dressyrponny, vilken de tävlade högt i klasserna med- nationllt. Den är behandlad 5 ggr under en treårsperiod av en mkt kompetent veterinär- men blir ändå inte bra. Doseringen har inte varit fel. Inte heller medicinen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 887
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka