Äter upp blommorna

M

marijaa

Min katt äter upp mina blommor och vissa drar han upp med roten och släpar runt i hela lägenheten.

Är det några blommor/växter som är direkt giftiga som man inte bör ha?

Han har gett sig på en dyr ginko som jag fick av min mamma, efter två dagar låg roten på golvet och hade fuingerat som leksak när jag var på jobbet. Den är på rehab hos mamma :smirk:
(enda trösten är att han lär få bra minne :angel: )

I natt hade han dragit upp min kängurutass (tror den heter så) och det var jord i köket, hallen och på toaletten (sistnämnda är favvolekplatsen)

Han äter också på min caloanche (osäker på stavning, kallas också våreld/höstglöd).

Min orkideer är han inte lika intresserad av.

Han får gott om mat och han har andra leksaker, jag försöker aktivera honom så mycket som möjligt när jag är hemma.

Tips?? vilka växter ska portförbjudas?

Sv: Äter upp blommorna

Jag har faktiskt varit sträng och portat alla växter utom ampellilja som är helt ätlig, plus att den inte är så lätt att dra upp med rötterna då rötterna bildar klumpar här och var som håller fast plantan i jorden.

De flesta andra växterna bor numera på jobbet, mitt kontor är rena flyktinglägret. Vissa är även instängda i sovrummet där katterna inte får vara.

hej!
jag tror att alla blommor e nog lite "giftiga"
det är juh inte bra för dom om man säger så att äta växter...specielt inte för deras mage...
annars å brukar dom väll kräka upp det?
jag tycker att när du ser när han äter på blommorna så ska du säga till din katt med arg röst att han ska gå ner därifrån, och se till att den gör det oxå..
eller spruta vatten på den om han inte nu gillar vatten...
med en blomstersprta eller nått...
för då lär han sig att jag kanske inte ska vara där..
det e vad jag hade gjort iallafall...
för jag ahde inte velat ha mina blommor uppätna..
eller testa att köpa kattgräs...
å få den att äta på det istället...för det e jub oxå en sorts "växt" eller vad man nu ska säga...
för då kanske han inte tuggar på dina blommor om han får något eget att tugga på...
hoppas att det var ett rba svar?!
/jessica

ok, hur ser den ut då?

Egentligen är det bara orkideerna jag bryr mig om, de andra har kommit dit som "presenter"...

Köksbordet :o är enda bordet han får vara på (det eftersom jag har vindsvåning och sluttande fönster, köksbordet är enda stället katten kan se ut från, dessutom sitter jag aldrig där)

Så ginkon får jag kanske skylla mig själv för den stod på köksbordet men kängurutassen stod på vasken och självklart skvätter jag vatten på honom om han försöker gå upp där men det är inte så lätt att se vad han gör när man sover eller är på jobbet.

Vissa växter rör han ju inte alls, tex de andra som stod i samma kruka som kängurutassen eller orkideen som står på köksbordet. Så tydligen är det inte alla som är goda eller potensiella leksaker...

Det är inte så att han "saknar" något? vitaminer eller så?

Katter äter gräs av naturen. Hjälper visst matsmältningen.

Ampelliljor ser ut så här
CHLOROPH.jpg

men kan också se ut så här
HALSA-19s19-ampelliljaPappersvit-70_368.jpg

Jag hittade den här sidan när jag googlade:
http://web.telia.com/~u41010267/giftigav.htm

Följande växter är nyttiga:

Gräs
Ampellilja
Kattmynta
Bambu
Vänderot
Parasollsväv
Paraplygräs/cyperngräs

Senast ändrad:

Man kanske skulle så lite kattgräs då...

Hittade varken kängurutass eller ginko i listan, men de åker väl ändå ut nu då...

Blomutbudet har sannerligen magrat här hemma sedan busarna flyttade in :smirk: De rör inte våreld/höstglöden, så den får vara kvar. Likaså ett par palmliknande saker och en annan buskig sak. Däremot har en Dracena (som jag har vårdat ömt; räddat toppen från "Moderväxten" när den var döende, dragit skott och planterat om och den växte såå fint :crazy: ) farit illa och är numera avtuggad och brunfläckad. Den har fått flytta upp på en högt placerat vägghylla tillsammans med den före detta jättefina Lyckliga Lottan som tydligen är väldans smaskig. Jag har ingen aning om om de är giftiga eller inte men tyckte att det var bäst att ta det säkra före det osäkra. Alldeles nyttiga att äta är de ju säkert inte. Sen är ju blommorna vackrare otuggade ;)
Vi har kattgräs som vi ska så och jag hoppas att det smakar bättre än blommorna. Sedan försöker jag ju givetvis få dem att låta bli blommorna, men det är lättare sagt än gjort! ;)

Jag brukar köpa tre-fyra ampelliljor åt gången på coop forum när de har för 29:- styck. Kattgräset är ju stökigt, det ska sås och donas med, vattnar man för mycket ruttnar det och vattnar man för litet dör det. Ampelliljorna är redo att ätas redan vid ankomsten till hemmet och är närapå odödliga.

Hehe.. jaha nu förstår jag varför mina katter älskade mina nyinköpta Bambu-växter :D Inom en vecka var det bara små bruna pinnar kvar av växten :( Synd, för dom är verkligen fina!
Inte mycket som får vara ifred hemma hos mig, Orkiderna får i alla fall leva.

Har testat med kattgräs och mina busar undrade vad de skulle ha det till när det fanns smaskiga blommor i fönstren:cry:

Fredskalla tycker mina är mums mums, den är inte direkt giftig men kan reta magen så att man spyr, gäller även människor. De tuggar bara på bladen och släpar inte med sig blommorna som tur är då jag inte har plastkrukor till mina blommor

*kl*

Min katt käkade sönder alla mina ampelliljor så nu har jag inga kvar längre... Hade en jättefin som mest såg ut som en mohikanfrissa efter katten knaprat på den. Nu är det fredskallorna som gäller och dom ser inte vackra ut.. Han har dock aldrig spytt av fredskallorna, däremot av ampelliljan. Som tur är låter han bli gummiplantan och benjaminfikusen! Gummiplantan har tydligen ganska giftig saft säger min mamma... Benjaminfikusen är för fin enligt mig att låta katten gnaga på och han har inte rört den än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka