Äter snö men är inte törstig

Merope

Trådstartare
Jag har en unghäst som det tar en himla tid att gå med mellan stall och hage. Anledningen är att hon stannar och vill äta snö hela tiden. Jag erbjuder henne vatten både i hagen innan jag tar in henne i stallet och innan jag tar ut henne, men hon visar inget intresse för vattnet, så jag antar att hon inte är törstig. Vad kan det här snöätandet bero på och kan det vara farligt?

Hon går på fri tillgång och står på lösdrift och hon stannar och äter snö även om hon bara stått och dåsat i hagen när jag tar in henne (dvs inte varit hungrig heller). Hon verkar alltså inte leta efter mat i snön.

Sv: Äter snö men är inte törstig

Hon kanske tycker snön är 'rolig' och/eller det blivit en ful ovana/fix ide? Prova att helt enkelt se till att hon inet får stanna och äta snö när du leder henne. Är hon verkligen törstig kommer hon äta snö i hagen och/eller dricka då.

Min unghäst gillar att fippla med mulen i pudersnö. Det finns ju inte så mkt sådan i hagen, men väl utanför, dvs han vill gärna fippla med snödrivorna när jag t ex drar gjorden ute på stallplanen, när jag ska sitta upp/vi stannar ute i skogen etc. Så kan ju vara ngt liknande med din?

(Min har dock inte tid fippla med snödrivor påväg till/från hagen, det är ju påväg till maaaten ju *s*)

Ja, det är fullt möjligt att det är något påhitt från hennes sida bara för att maska, alternativt att hon tycker det är kul, men jag ska testa att inte låta henne stanna. Om inte annat slutar hon väl när snön smälter :angel:

mina hästar dricker inte vatten i hagen, och den ena vet jag äter snö. de dricker två hinkar vatten medans de står i boxen.

snön verkar bättre ute än vattnet.

Jasså? Vad underligt, undrar vad det beror på. Dock erbjuder jag henne fräscht vatten inne också, men inte heller då vill hon ha något :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 982
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka