Äter skit

Sv: Äter skit

Antingen brist på något, som sägs ovan, eller så är det ren okynnesätning på grund av tristess.
Hästar äter i fritt tillstånd nästan dygnet runt, instinkterna kan vi inte ändra på, men deras sätt att leva.
En del hästar löser sin "betesinstinkt" genom att gå och gnaga på vad som finns.
Men som sagt var antingen brist eller hitta på nått som den kan göra istället. Gnaga på kvistar eller om möjlighet finns, mera stråfoder...

Min kille åt skit när han fick hel havre, han fick inte sönder den så den åkte rakt genom:crazy:

Om den äter andra hästars gödsel beror det troligen på att det är obalans i magen. Genom att äta gödsel från hästar med bra magar får hästen i sig bra bakterier och "läker" sig själv. Mycket billigare än att köpa dyra tillskottsmedel!

Jag håller helt med Prick.. Jag går på naturbruksgymnasium i skåne och vi har fått lära oss att hästar äter bajs för att rätta till tarmfloran i magen.. Det är inget farligt men om de inte rättar till sig kanske man ska tänka på att göra ett träckprov för att se vad det är som är fel! Hoppas att det löser sig..

+ Prick

Åkej. Det har jag aldrig hört talas om förut. Det var intressant. Ska vidarebefodra det till ägaren.

Kan det ha nån betydelse att det är en unghäst?

anni0301 skrev:
vitaminbrist... bl a B-vitamin.
:o Det har jag oxå hört..Hade ett litet russ för några år sedan som åt skit,,,veterinären sa att det var b-vitaminbrist..

SkorpSmulan skrev:
+ Prick

Åkej. Det har jag aldrig hört talas om förut. Det var intressant. Ska vidarebefodra det till ägaren.

Kan det ha nån betydelse att det är en unghäst?
Nej, det tro jag inte...Mitt lilla russ var bara 1,5 år då...

Hej! En ponny jag hade åt träck, då och då och jag fick rådet att ge mer protein i foderstaten. Jag gjorde det, och han slutade. :smirk:

Det spelar ingen roll hur gammal eller ung hästen är. Alla hästar kan får problem med tarmfloran (snälla bakterier i magen). Därtill producerar hästarna sina B-vitaminer i tarmen så är det dålig tarmflora kan det i sin tur säkert påverka B-vit. Fast att säga att själva gödselätandet beror på B-vit-brist är att ta ett steg extra s a s.

Mount Never Rest skrev:
Min kille åt skit när han fick hel havre, han fick inte sönder den så den åkte rakt genom:crazy:

Hahaha... det har vi haft en häst i stallet som gjorde också! Men när de bytte ut till krosshavre så försvann problemet på bägge håll!

Jag har pratat med ägaren och hon tror mest på teorin om obalans i magen. Hon har nyss bytt hö och stall. Vi får väl se oom det blir bättre på ett tag.
Hon ger även både vitamin och mineral tillskott.
Tack för alla svar :)

Eftersomd e har fri tillgång på grovfoder så tror jag varken på brist på "att tugga" eller på att tarmfloran skulle vara knasig...
Har ni analyserat hö? Får de tillräckligt med PROTEIN?
Om det också är i sin ordning så vette f-n vad det kan vara... då måste det väl ändå vara tarmfloran som ska återställas av nån konstig anledning. Eller bara en dum vana. :crazy:

Träckätning heter "koprofagering" och såhär står det i boken Hästens näringsbehov och utfodring:
"Vildlevande hästar koprofagerar, dvs äter träck, när det är brist på bete. På detta sätt kan de ta till vara mikrobprotein.
Vuxna tamhästar har observerats koprofagera av samma orsaker som träätning, alltså låga grovfodergivor och/eller för lite protein i foderstaten."

det låter som obalans i tarmfloran det finns ett fodertillskott som heter MagTarm som jag hört ska vara bra, kolla det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
292
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka