Äter sitt eget bajs och spyr

O

oink

okeeeej här kommer jag igen men...

mina valpar har en tendens att vilja äta sitt egna bajs ibland. vetrinären skrev ut ett pulver "FORDBID" som jag blandar i deras mat varje dag så att bajset ska smaka äckligt (?) och dom inte vilja äta det längre... detta pulver funkar inte alls, dom har inte slutat äta sitt skit, mindre dock, men inte helt!!

och nu till problemet. den ena valpen äter mest av skiten (kan inte påstå stora mängder, men mer än den andra). och det har inträffat några gånger att han timmar senare spyr upp sitt eget bajs som han ätit...
detta har hänt hemma, men även när vi åkt bil (åksjuk?)
vad ska jag göra? det är inte kul att bli nedspydd av avföring som stinker som diarreé.. flera problem i ett, vad kan jag göööra??
hur stoppar man dom att äta bajs?`

Sv: Äter sitt eget bajs och spyr

men självklart plockar jag undan hundens bajs. (suck)

dett handlar om sekunden efter dom bajsat att dom äter på det eller att jag haffar dom med att ha bajsat i ett hörn och så äter dom på det. givetvis har jag inget bajs hemma liggande. (suck igen)

förstår någon vad jag menar?

Hade en golden och en papillon när jag bodde på Gotland. Var ute varenda dag och gick, vad åt dom tror du? Kaninskit, fårskit, rävskit. All skit dom kunde hitta. Åt och njöt. Blev inga pussar sen heller. Frågade vet. Håkan Onsjö om detta. Inget farligt, låt dom äta. Det är bara vi människor som tycker detta är äckligt. Skiten innehåller väl nåt som dom vill ha, eller kanske saknar antar jag. Men det är i alla fall inte farligt. Då är det värre när dom rullar sig i människoskit, vilket papillonen gjorde när han fick tillfälle. Huuu.....

Ska du bryta en ovana måste du först se till att de inte får tillfälle att utföra den. Banna på lämpligt sätt precis när det händer och berömma när de låter bli. Det är så simpelt men ändå så man måste göra. Kan du få dem att hålla upp så växer de troligtvis ifrån det, låter du dem hållas fortsätter de.

Min ena åt som valp, det tog några månader men sen slutade hon.
Min nya som jag haft sen i juli (2år gammal) har hela livet gått i hundgård och smaskat friskt och äter så fort hon får tillfälle. Jobbar på det även där.

Hur gamla är valparna? Hur många har du? Har du dem i rasthage? Bur? Lösa?

Att smaksätta bajset så att de inte ska gillar hur det smakar låter som en enkel genväg.

(*suck*)

Ge dem ananas. Låter hel knäppt, men det tipset fick jag när min lilla Max, en holländare vände sig om och åt sitt poop...

Han fullkomligt älskade ananasen, men om det hjälpte vet jag inte, men slutade gjorde han iallafall.

Ananas brukar funka. Jag har läst att det finns ett ämne som heter papaverin i ananasen och det finns även i papaya. Kan tänkas att det fungerar också med mörsalt som man använder för att möra kött, det innehåller också papaverin.

Annars brukar det ofta hjälpa att byta hundfoder. Jag har haft problemet på flera olika hundar och det har alltid hjälpt att byta till ett annat foder. Det verkar som om alla hundar inte kan tillgodogöra sig det som finns i fodret och nästa foder kan fungera perfekt.

Med tanke på dina tidigare trådar så är det inte alls omöjligt att de är understimulerade och stressade och däremed har lagt sig till med bajsötade som en beteendestörning.

Hade en golden och en papillon när jag bodde på Gotland. Var ute varenda dag och gick, vad åt dom tror du? Kaninskit, fårskit, rävskit. All skit dom kunde hitta. Åt och njöt. Blev inga pussar sen heller. Frågade vet. Håkan Onsjö om detta. Inget farligt, låt dom äta. Det är bara vi människor som tycker detta är äckligt. Skiten innehåller väl nåt som dom vill ha, eller kanske saknar antar jag. Men det är i alla fall inte farligt. Då är det värre när dom rullar sig i människoskit, vilket papillonen gjorde när han fick tillfälle. Huuu.....

Det är en djäkla skillnad på att äta andra djurs skit, vilket fyller en funktion i naturen och på att äta sitt egna.

Det brukar ofta bero på störningar i magen eller beteende störningar

Det är en djäkla skillnad på att äta andra djurs skit, vilket fyller en funktion i naturen och på att äta sitt egna.

Det brukar ofta bero på störningar i magen eller beteende störningar

min frulle hade då inte problem med magen och inte heller beteende störningar. varför åt han det då?
Jag har ingen vettig teori, men han slutade ju så småningom.
Sen äter hundar andra djurs skit för det lukar "tilltalande".

Stod en intressant artikel om detta i sista numret av Hund-Sport Special numer 3/07.
Vet dock ej om det går att köpa enstaka numer, hör med SKK.

*funderar* Den artikeln måste jag ha missat..Hittar inte heller tidningen.. *måttligt sur*
Vad handlade artikeln om? Kan du kanske scanna in? Så vi ovetandes kan få läsa...:o

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 023
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 598
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi, jag och min pojkvän, har en valp på ca 3,5 månader som har börjat att äta sitt bajs om vi inte hinner plocka bort det. Vad beror...
Svar
15
· Visningar
21 861
Senast: Ägare till nemo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 146
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka