Äter jord!!

J

jojjo150

Min häst går på bete och har saltsten och får mineraler men hon äter jord!! Varför?? :confused: Fler som har hästar som gör detta? :confused:

Sv: Äter jord!!

Kan han ha magsår eller magkatarr ?
Har haft detta bekymmer med en av hästarna som hamnade i Helsingborg på djursjukhuset och de konstaterade magkatarr, han åt jord, vilket de sa hängde ihop. Han hade också lätta koliksymtom av och till utan att vara förstoppad.
Har ni sandjord kan det vara bra att ge loppfrö för att undvika kolik.

Min häst brukade slicka i sig jord men när jag satte upp en mineralsten i hagen så slutade han. Jag har läst att hästarna själva känner av om dom har brist på nån mineral. :confused: låter ju smart tycker jag!

Magsår och magkattar?? Vi finns det mer för symtom på det??

Inga fler teorier?

Hm...Kan det bero på magproblem?Min pålle åt jord idag...
Annars är det ju mineralbrist el vitaminbrist det beror på vad man hört.Men med ett bra bete borde det ju inte vara så kanske..
*Funderar vidare*

Hm, har ju trott att det kan bero på att de längtar efter någon sorts mineral, men om hon får mineraler så...

Eller så är det nåt liknande som när hästar äter sin bajs - behöver stärka sin mag och tarmflora? I så fall så har det ju med magen att göra.

Min häst kan plötsligt stoppa upp under ridturen (nu var det kanske ett halvår sedan sist) och plötsligt ta en jättetugga av det kletigaste i den dikesmark vi just håller på och försöker rida igenom. Sen har jag sett honom slicka i marken i hagen brevid vattenkaret, för att sedan med svart mule söla runt i vattnet - men det är en annan historia... Men nu erbjuder jag honom så mkt mineral som han vill ha och har i a f inte sista tiden sett honom hålla på och smaska i jorden...

Andra symtom på magkatarr kan nog vara att hästen är orolig. Om han står och slickar i sig jord skulle jag idag, vis av erfarenheten tex skaffa proequo (proviva för häst) och se om det gjorde skillnad.
Annars får man åka till klinik och göra en undersökning.
Fick också lära mig att om hästen som är utan grovfoder i mer än 8 timmar börjar magsyran fräta på magslemhinnan. Detta läker igen men tydligen är magsår/katarr ett ganska vanligt problem hos hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar