Äter jord vid mosse

axi

Trådstartare
Jag har två hästar som varje gång vi rider förbi ett ställe med sank mark och mossa alltid stannar och bökar upp jorden och äter/slickar i sig den. Mineraler och saltsten :crazy:finns i hagen, men vad kan det vara för brist när de alltid ska äta utav jorden? Börjar bli orolig över vad det kan vara för något och då den ena är en ettåring vill jag vara säker på att de får i sig allt de behöver.

Sv: Äter jord vid mosse

har inget bra svar att ge tyvärr... men jag har själv en pålle som slickar i sig tjära så fort han får chansen, och ingen kan förklara det heller....

Tror det är nåt hästar helt enkelt tycker om. Har haft flera hästar som ätit jord på vissa ställen i skogen. De har också bra foderstater och tillgång till salt osv.

usch! det skulle väl smaka illa>_<
men visst blir man orolig!

Våra hästar äter jord när marken är sank. Det föranleds alltid med att de går tveksamt, för att känna att marken håller, sen äter de av jorden. Likaså när de är för första gången är vid någon strand och ska gå ut i ett främmande vatten äter de av sanden. De äter aldrig gräset runt omkring.

Så, jag har kopplat ihop det med att de känner en tveksamhet inför markens bärighet och jordens sammansättning. Att de kan göra den bedömningen. Men det är bara egna reflektioner. De får nämligen mineraler som de ska.

Ja det är precis så de gör! Då är det förhoppningsvis ingenting att oroa sig för:) jag ska passa på att höra med vetrinären på onsdag när jag ändå ska kastrera hunden och katten:) tack för alla svar!

Troligtvis inte! Jag har som sagt var aldrig märkt av att det skulle vara något fel på våra hästar, bara att de använder sig av något "sjätte" sinne just i dessa situationer.

Kan berätta att första gången det hände red jag mammas ena islänning. Då tvingade jag honom framåt trots hans protester och ätande av jord. Jag såg ju att människor hade gått där! Han gick ner sig med hela bakänden...:crazy:

Efter detta lyssnar jag på detta beteende, kan jag säga! Min nordis gör nämligen likadant.

ja, med tanke på att det är blött och klabbigt överallt runt om i skogen intill där hästarna står nu så kanske dom helt enkelt vill känna av det läget. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka