Äter inte lusernpellets

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 485
D

Dam

Hej alla! Damen har bestämt sig för att lusernpellets är ÄCKLIGT! hur gör ni för att få i era hästar det? Har provat att blanda det med övrig kraft men då äter hon inte den heller. Har även provat att lägga den separat, då blir den kvar helt och hållet. Blötlagt och gett torrt, inget passar. Hon behöver verkligen lusernen, vad göra?! :bow:

Sv: Äter inte lusernpellets

Många hästar har en förmåga att tröttna på lucernet, då brukar det hjälpa att byta konsistens en stund. Har du provat lucern strå?

Om inte det heller går så ge hästen Hippo grow alfa det är mer smakligt.

Min häst äterlusernpellets äter det med glädje :D
Du kan ju prova lusern hackad strå (krafft)det har samma näringsvärden som lusern pellets, det finns ju oxå lusern mix (krafft) fast det är mindre protein i mixen, du kan ju prova ifall din häst gillar hackad står det ser ju nästan ut som gräs....

Har inte provat strå-varianten, men har hört att det ska vara krångligt eftersom det kräver mycket plats att hantera?! vet inte om det stämmer.
har precis börjat ge henne lusern så trött på det är hon definitivt inte :smirk: ger ni lusernen tillsammans med övrig kraft eller separat? tackar :bow:

Hos oss brukar hästarna tröttna på det om de skall äta det hela vintern. Om du nyss börjat kanske det finns hopp om att hon vänjer sig vid det och börjar äta det? Min häst är väldigt skeptisk mot "andra" fodermedel och det tar ett tag för honom att vänja sig vid dem och börja äta dem. T.ex. betfor hör också till kategorin "inte äta".

Min nuvarande strategi om han hinner börja vägra äta lusernen innnan betet är att blanda i lite korn för att öka viljan att äta det.

Mina fullkomligt älskar lucern men det måste vara hackad strå. Visst det kräver kanske lite mer plats men en bal hackad är inte mycket större än en säck pellets.

kan man dela upp det och lägga det i fodertunnor? vi har möss i massor i foderkammaren och kan inte ha en enda matgrej utan att försluta i fodertunnor... : ) :smirk:

Fullblodet hatar lusern. Spelar ingen roll om det är strå eller pellets, det går inte att äta anser han.

Vi har resignerat och serverar Hippo Alfa som har hög kvot och en stor andel lusern i sammansättningen. Dyrt, men det är ju inte mycket att göra när man har en outhärdlig kräsengom i stallet...

Haha, börjar känna mig som en riktig hönsmamma. Damen vägrar äta något i dag, står i ett hörn och surar ;) tjat duger inte här...

Vad är det för kraftfoder? Fullfoder? just nu ger jag Kraffts groov, ska jag byta ut det helt kanske? Eller bara komplettera med det du skriver om? Hon behöver proteinet helt klart...

Hittills har jag inte träffat någon häst som inte slickat i sig varenda smula Alfa.

Huruvida det räcker som fullfoder till ditt grovfoder vet jag inte, det måste du räkna på (oavsett vilket foder du väljer)

Jag förvarar mitt lucern i sommarens vattentunna (har en eluppvärmd denna årstid). Har dock inget lock men jag tror inte det har varit möss i. Så visst kan du hälla det i en tunna det blir också lättare när du ska fodra än att stå och peta i påsen

Min häst brukar också lämna kvar det men då brukar jag bara ge lite mindre nästa dag för då äter hon upp det i af, eller så drar jag ner på det GODA så får hon mest lucerne då har hon inget val :D

inget val? haha, damens mule är finurlig. den kan till och med skilja på lusern pellets och finhackade morötter som jag försökte med i morse... hon är sååå duktig när allt som finns kvar i krubban när hon är färdig, är, ja, just ,det - lusern :D

jag får prova med stråhack.:smirk:

annars, finns det något annat man kan tillsätta med mycket protein i?

tackelitack!

Hittills har jag inte träffat någon häst som inte slickat i sig varenda smula Alfa.

Huruvida det räcker som fullfoder till ditt grovfoder vet jag inte, det måste du räkna på (oavsett vilket foder du väljer)

nej, det har du ju såklart rätt i... får kolla på det... :bow:

inget val? haha, damens mule är finurlig. den kan till och med skilja på lusern pellets och finhackade morötter som jag försökte med i morse... hon är sååå duktig när allt som finns kvar i krubban när hon är färdig, är, ja, just ,det - lusern :D

jag får prova med stråhack.:smirk:

annars, finns det något annat man kan tillsätta med mycket protein i?

tackelitack!
Ge det uppblött i en sörja, gärna uppblött med betfor, det är mumma det!:D

mmm, hade gärna sluppit "krångla" mer med hennes foder... Mycket olika som det är... men är det enda lösningen så visst. Betfor går ALLTID ner... ;)

mmm, hade gärna sluppit "krångla" mer med hennes foder... Mycket olika som det är... men är det enda lösningen så visst. Betfor går ALLTID ner... ;)
Jag förstår, men om du står i ett stall med andra kanske det är någon som kan dela med sig lite betfor till dig så slipper du ju köpa en hel säck själv. Det räcker nog med ett par nävar skulle jag tro. Annars kan man ju ta lite melass och skvätta på geggan, kanske lite lättare att hantera?!

Hej,
Du är Skånebo oxå såg jag... vet du var man kan köpa Hippo Alfa (grow?) i NV Skåne? Lantmännen?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 142658
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka