Äter hästskit

Novelette

Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt om min tråd hamnar rätt men det får väl bli som det blir.

Iaf så var jag ute i hagen och hälsade på min lille häst som är 20 mån gammal. Upptäckte då att hon åt hästskit...det var en hyfsat färsk hög och hon åt den typ maniskt...såg inte ut att tycka det var gott men åt ändå...hon har ätit förut men inte som nu...för nu åt hon verkligen upp en hel j__la hög!!! :eek:

Har de brist på något när de gör så?

Sv: Äter hästskit

Ja. Kolla foderstaten... kom ihåg mineralerna! :idea:

Novelette skrev:
Nu vet jag inte riktigt om min tråd hamnar rätt men det får väl bli som det blir.

Iaf så var jag ute i hagen och hälsade på min lille häst som är 20 mån gammal. Upptäckte då att hon åt hästskit...det var en hyfsat färsk hög och hon åt den typ maniskt...såg inte ut att tycka det var gott men åt ändå...hon har ätit förut men inte som nu...för nu åt hon verkligen upp en hel j__la hög!!! :eek:

Har de brist på något när de gör så?

Det kan vara så att hon försöker få rätt balans (av rätt bakterier som skall bryta ner maten) i magen genom att äta den andra hästens bajs. Det är inte så ovanligt att unghästar gör har jag förstått.

Hälsning Maja

Unghästar äter ofta bajs men som någon sa kolla mineralerna...

Föl äter (och SKA äta) andra hästars skit (för bakteriefloran) men den här är ju lite äldre.....

För att ändra bakteriefloran vi behov. Åter vill jag hänföra till mina numera bortgångna"forna tiders hästkarlar" (åh, vad dom saknas mig!!!) De hade ett tips, när unghästar(eller andra hästar med dålig mage) behövde byta tarmbakterier.
Man tar en "bajs" av en frisk häst i stallet, en häst som har bra konsistens på avföringen. Blandar den med filmjölk, och låter den "sjuka" hästen äta upp det med sitt kraftfoder... funkar kanon! har använt det måånga gånger genom åren,så jag vet..

Lycka till.

Kan ibland också bero på för lite grovfoder. De "återanvänder" för att få mer fibrer i magen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 789
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka