Äter era hästar lucernhack? Min vägrar...

Gry

Trådstartare
Min häst behöver gå upp lite i vikt och få i sig lite mer proteiner. Var därför på granngården och köpte lucernhack i påse, den utan massa tillsattser och melass. Hästen blängde på mig, fnös, luktade, fnös, blängde och vägrade äta... :devil:

Kan man hotta upp det på ngt sätt? Ska jag ändå köpa den med melass? Eller ge i pelletsform? Han har fått det innan av samma skäl men stråfoder är ju bättre, därav bytet.

Sv: Äter era hästar lucernhack? Min vägrar...

Min "tant" 24år får lucern för att inte gå ner i vikt över vintern. Första gångerna hon fick det i höstat totalvägrade hon att äta men efter några dagar övervägde hon att börja äta och sen åt hon mer och mer. Jag brukar lägga lite betfor över eller dela några morötter och lägga under för att hon ska äta upp allt.

Mina hästar äter glatt krafft lusern hackad strå.

Förhoppningsvis lär han sig äta hack, om inte får du byta tillbaks till pellets.

Jag hade valt att köpa lusern hackad strå (alltså den med melass). Den innehåller ju på 105g smrp till skillnad från lusernmixern som om jag minns rätt bara ligger på 65g smrp. Detta med tanke på att det verkar vara proteinet du är ute efter och då behöver du inte ge så stora mängder om nu hästen är tveksam till att äta detta. Dessutom är mina erfarenheter att hästarna inte är speciellt förtjusta i lusernmixen, den är ju i princip som hö och inget som lockar till sig svårflörtade hästar i första taget. Däremot lusern hackad strå vill samtliga av mina hästar gärna äta.

Det är ganska vanligt att hästarna ratar den melassfria lucernen. Efter vad jag förstår så smakar den ganska beskt.

Min ratar även stråt med melass så jag kör pelletterad tillsammans med betfor, då slinker den ner.

Min mkt matglada lättfödda ponny äter allt utom lusernhack med melass i. GreenPowers alfalfa som är lusernhack utan melass med lite sojaolja åt hon ett tag men tröttnade på det.

Däremot så äter hon gärna lusernpellets utan melass. Hon har ätit ett par kg om dagen av detta i minst två år.

Det är nog olika för olika hästar.

Min gamla ponny fick lucern typ dom sju sista åren han levde. Men han hade problem med tänderna så vi blötte allt foder.
Men prova att köpa pellets-formen och blöta det så det blir som en gröt.
Dom hästar som kom i närheten av hans mat blev lite smått tokiga och ville bara ha mer. Dom älskade det. :P

Dangrönts Alfalfa och lucernpellets, båda utan melass äter mina. När jag började med lucern hade jag Kraffts med melass i och det tog ett par veckor innan de åt.

Blandade med betfor, tyckte sen det blev kladdigt med melasslucernet o bytte till dangrönts+pellets känns mer okej blanda ut med betfor.

Min äter dangrönts alfalfa, melassfritt med sojaolja. Han har även ätit kraffts med melass, men den vill jag inte ge honom för jag tycker rent ut sagt att det är kass kvalitet. Har hittat stenar stora som 5-kronor, stenhårda träbitar, och även stora melassklumpar, ibland stora som en knuten näve.
Inget jag vill ge till min häst.

Han äter alfalfan, men brukar ta höet först. Efter ett par tuggor så äter han lite här och lite där. Så det är nog inte favoriten, men inte äckligt heller. Han får bara 0.5 kg, vet inte om det varit annorlunda om han fått mer.

Vår ena ponny äter det bara om hon får betfor i. Så det är värt att prova.

Min har fått Greenpower alfalfa, dvs hacket utan melass, rätt länge nu och hon tycker fortfarande att det är gott...

Mina hästar älskar lucern, både hack och uppblött pellets :)

När dom inte skulle äta så mycket hack blandade jag i det med betfor, olja och mineraler i krubban, så det blev som gegga! Mums tycker hästarna :P

Jag har också lite frågor om detta.
Köpte Krafft lucern hackad strå idag och tänkte testa. Kan man ge det bara som det är? I början blir det såklart blandat med Krafft grund som han ätit fram till nu, och han får alltid skivad morot i krafftfodret. De äter kraft både morgon och kväll. Jag vill inte ge uppblött, dels för att han inte brukar äta uppblött.. Hehe.

Anledningen till bytet är den höga energihalten i höet - mycket högt. Dessutom är det dåligt med protein i det. Pga det vill jag ge något som ger mer protein - men ta bort all havre. Kan ju säga att han är rätt havre-känslig, när han åt pyttelite havre i somras i brist på annat blev han minst sagt knasig. :) Han behöver inte havren helt enkelt - pigg är han ändå.

Han åt en kort tid havrefri müsli - detta gillade jag, och funderar på att blanda det och lucern? Fått uppfattningen att bara müslin inte ger tillräckligt protein.

Förövrigt: Han är rätt liten fjordhäst, 3 år, äter 8 kg hö/dygn.

Mina hästar älskar kraffts lucernhack. Äter det först av allt när de kommer in i boxarna på eftermiddagen. Köpte en säck med mixen när den vanliga utan tillsatser var slut på lager men den ratade hästarna direkt.

Jag använder inte pellets eftersom den ena hästen inte äter uppblött pelleterat foder.

Om hästen är misstänksam så låt det ligga lite lucernhack i krubban och när hästen får sitt övriga kraftfoder kanske den till slut bestämmer sig för att äta lite, är den väldigt bestämt av sig så kommer den väl att peta undan lucernen för att få i sig sitt andra foder men vissa hästar (som min ena) lär sig att äta lucern med tiden och till slut gillar de det.

Gjorde iordning nu till kvällen - såg att det var den hackad strå som innehåller melass. Blev 2 fulla nävar lucern (blev väl 2/3 kg) och en näve grund blandat, ingen morot då de blivit dåliga.. Usch.
Så får se om det är uppätet imorgon, har morgonfodring så ska själv ge imorgon bitti. :) spännande!

Jag skulle riva lite äpple och lucern i början... Om du inte vill ge lite betforvatten....

Min ville inte äta min omelasserade hack-lucern (GreenPower Alfa-Alfa) tills jag fick ett bra tips här på buke :)

Att blöta upp den lite med varmvatten funkade jättebra!
Då vart den inte lika "sticksig" och luktade ju mumsigare tyckte hästen.

Jag tog lite varmt vatten i slangen och blandade i och sen blandade runt det så allt vart lite fuktigt.

KL

Tusen tack för era berättelser, tips och historier! :laugh: Det verkar inte som att jag är ensam om att ha problem med att få i honom hacket!

Jag har gjort så att jag har blandat krafftpelletsen och lite, lite väldigt blaskig betfor i lite drygt ett halvt kilo lucernhack och ger innan ngt annat. Då äter han. Tanken är att vi ska öka givan till ca 1-1½ kg. Men om det hela är riktigt bråkigt och läbbigt går vi tillbaka till pelletsen. Den åt han.

Kan ju testa att skvätta i lite uppvärmt vatten i också :idea:

Min häst äter greenpower alfalfa, dock något motvilligt. Hösilaget äts upp först och sen plockar han i sig lucernet. Är glad att han äter det, provade för massor med år sen lucernhack (vilket märke vet jag inte) som han vägrade äta. Nu behöver han proteinet och jag gillar inte pelleterat foder så det är jätteskönt att han äter. Faktiskt också skönt att han inte tycker att det är smaskens för han blir inte lika "hysterisk" efter foderhinken vid fodringarna. :p
Vågar heller inte prova något med melass i för han tål inte betfor och risken finns att han inte kan äta melass heller.
Sen har jag för mig att det är lägre kvot och högre MJ i de melasserade lucernen?

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 362
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V