Äter/dricker lera *suck*

Laguna

Trådstartare
Hej! Är det någon som har erfarenheter/tips om hästar som äter lera och hur man kan få dom att sluta.

Jag är väldigt orolig för min häst, hon står och äter/dricker av leran i hagen. Suck varför kan hon inte vara lite mer normal för?

Det är lermark (ej sandmark) är risken för sandinpackning stor i alla fall? Hon är lite lös i magen, ska börja ge magtarm balans idag.

I hagen så har hon halm, färska grenar att gnaga på, och även lite gräs som legat under snön. Hon går just nu själv pga hon är brunstig och blir betäckt annars, annars går hon med två andra hästar. Hon motioneras mycket. Hon får hö 4ggr per dag.

Ska tillägga att veterinär undersökt henne och tagit blodprover, vilket inte visar några anmärkningar...

TACKSAM för alla ideér/synpunkter :)

Film på hennes "teknik" http://www.youtube.com/watch?v=ytzk58XDikc

Sv: Äter/dricker lera *suck*

Min erfarenhet av hästar som äter lera är att de har brist på något mineral eller vitamin i kroppen. Får hon mineraler/vitaminer? Har hon saltsten?

Min ponny gjorde så för några år sen, då var det saltbrist, direkt hon fick saltsten så slutade hon med det, tänk även på att ge dom tillräckligt fräsht vatten, finns det inget vatten och dom känner att dom blir uttorkad så äter dom lera för att få i sig fukt.. tror dock inte att det är vad din häst gör just nu :p

Tack för svaren..menn hon får en exakt uträknad foderstat med alla mineraler tillgodosedda. Blodprover är också tagna och dom visar att hon inte har brist på någon mineral eller vitamin.

Friskt vatten och saltsten har hon givetvis ;) Även fritt med halm (för fiber/tugg behov) och smaskiga grenar, pinnar och lite gräs

Tack för svaren..menn hon får en exakt uträknad foderstat med alla mineraler tillgodosedda. Blodprover är också tagna och dom visar att hon inte har brist på någon mineral eller vitamin.

Friskt vatten och saltsten har hon givetvis ;) Även fritt med halm (för fiber/tugg behov) och smaskiga grenar, pinnar och lite gräs

Ser ut som att hon faktiskt biter efter något? Vad konstigt, finns det inte jättegoda gräsrötter i botten av leran då?
Jag skulle hålla koll på hennes status, är hon bara "lite" lös i magen utan förstoppning och äter och dricker friskt så skulle jag låta henne hållas. Annars är det väl bara att stängsla in den värsta lervällingen så hon inte kommer åt?
Eftersom veterinären inte hittar något fel och hon har rätt foderstat och får tillräckligt med tid för pysslande så kan det vara så att hon tycker att det är gott helt enkelt.

Jag tycker också det ser ut som hon biter, försökte kolla om det fanns gräsrötter men det ser verkligen bara ut som lera, men det kanske finns några jättesmå där nere iaf, lite konstigt för det finns annat gräs i hagen som inte ligger under lera..

Hon har iofs lite konstig smak, har hållt på och ätit bajs en hel del fast hon haft annat att äta också...så hon har lite onormal smak ;)

Tack för tipsen :)

Det kan ju finnas några smaskiga rötter där i lervällingen...

Fast om hästen äter/ätit bajs också så kanske du bör se över foderstaten och göra ändringar (om du inte redan gjort det).
Uträknad foderstat behöver inte innebära rätt foderstat.
Skulle jag gå efter beräkningar så skulle min häst se förskräcklig ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. När jag har lagt in ny torv i boxen står min häst gärna och äter lite (dock väldigt liten mängd). Senare tid har hon även fått för...
Svar
12
· Visningar
6 462
Senast: mariposa
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Lindon
·
Hästvård http://www.youtube.com/watch?v=5WEV1PTigQw Tyvärr lite dålig kvalite på filmen men i början och sedan lite närmare slutet så...
2
Svar
26
· Visningar
4 600
Senast: Sammet
·
Hästvård Ställer en allmän fråga efter att ha noterat att våra hästar inte dricker alls i hagen:eek: Dom har friskt nytt vatten varje dag och...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: Marie_K
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter