Äter bara från golvet???

Russin8

Trådstartare
Har en sju månaders gråhundstik som vägrar äta ur sin skål. Om jag lägger små bitar på golvet så äter hon gladeligen upp sin mat. Jag kan inte låta hennes skål stå framme eftersom jag även har en treårig BC tik som inte bör äta samma mat som gråhunden.

Har ni några bra förslag hur jag ska göra? BC tiken äter inte sin mat direkt när man ställer ner den utan när det passar henne. Men gråhundens mat smaskar hon i sig så fort hon får chansen... Gråhunden tycker inte om den andras mat så hon låter den vara.

Först trodde jag det va att hon inte tyckte om maten, men eftersom hon äter upp allt när jag lägger lite i taget på golvet så borde hon ju tycka om den?

Några idéer?? Lite drygt att behöva sitta och mata hunden :grin:

Om du inte redan testat det så byt skål!? Kanske hon känner att nosen kommer i kläm, öronen doppar i maten eller nått annat..
Min hund tycker tex inte om att drika ur skålar med mönster på insidan. Hon tror väl vattnet är smutsigt då eller nått :angel:

Har en sju månaders gråhundstik som vägrar äta ur sin skål. Om jag lägger små bitar på golvet så äter hon gladeligen upp sin mat. Jag kan inte låta hennes skål stå framme eftersom jag även har en treårig BC tik som inte bör äta samma mat som gråhunden.

Har ni några bra förslag hur jag ska göra? BC tiken äter inte sin mat direkt när man ställer ner den utan när det passar henne. Men gråhundens mat smaskar hon i sig så fort hon får chansen... Gråhunden tycker inte om den andras mat så hon låter den vara.

Först trodde jag det va att hon inte tyckte om maten, men eftersom hon äter upp allt när jag lägger lite i taget på golvet så borde hon ju tycka om den?

Några idéer?? Lite drygt att behöva sitta och mata hunden :grin:

Prova med en plattare skål, eller tallrik. :)

Funkar de inte att byta skål (vilket absolut kan fungera) så är det krasst så att en hund svälter inte normalt sig själv. Se till att maten erbjud två gånger om dagen och ställ bort skålen när hon inte äter och erbjud inget däremellan. Hon äter när hon blir hungrig (men det kan ta någon dag).

Om du lägger maten på golvet åt henne skapar du snabbt ett mönster och hon tror sig veta hur det ska vara. Dvs vänta med att ät tills kulorna ligger på golvet....

Det är så så mycket lättare att lära sin hund att inte äta än vad folk tror tyvärr. Det som vi allt för ofta gör är att när hunden en dag inte är hungrig utan lämnar maten så är blir vi genast så orolig att hunden ska svälta eller är sjuk att vi går och hämtar något gott till hunden, tex ett ägg och kläcker ner i skålen gärna medan vi ivrigt ropar på hunden och visar att den får nått gott...

Plötsligt har hunden fått belöning för att den inte direkt började äta sin mat och upprepar sedan beteendet vid varje måltid eftersom den då blir belönad.

Samma sak kan det nu ha blivit med maten på golvet, äter man inte direkt får man ju mattes odelade uppmärksamhet och blir matad, måltiden har ju då blivit en riktigt mystillfälle tycker hunden :)

Vår hund tar sin torrfoder och lägger på en matta innan hon äter. Inte alltid men det är aldig att hon gluffsar i sig direkt ur skålen( förutom när det är extra gott så som rester ;)), utan hon tar ngn bit ur skålen, och sen äter hon de.
inget vi lider av och hunden äter när hon är hungrig. :).
Men vill du testa så kan en tallrik eller bricka fungera som matskål. Eller så får du servera godare mat ;), vår föredrar allt som kommer från bordet, speciellt när det serveras med sked... (sånt som serveras ur grytor kan ju vara varmt :O.
nä hon är inte bortskämd... bara lite..)

Funkar de inte att byta skål (vilket absolut kan fungera) så är det krasst så att en hund svälter inte normalt sig själv. Se till att maten erbjud två gånger om dagen och ställ bort skålen när hon inte äter och erbjud inget däremellan. Hon äter när hon blir hungrig (men det kan ta någon dag).

Om du lägger maten på golvet åt henne skapar du snabbt ett mönster och hon tror sig veta hur det ska vara. Dvs vänta med att ät tills kulorna ligger på golvet....

Det är så så mycket lättare att lära sin hund att inte äta än vad folk tror tyvärr. Det som vi allt för ofta gör är att när hunden en dag inte är hungrig utan lämnar maten så är blir vi genast så orolig att hunden ska svälta eller är sjuk att vi går och hämtar något gott till hunden, tex ett ägg och kläcker ner i skålen gärna medan vi ivrigt ropar på hunden och visar att den får nått gott...

Plötsligt har hunden fått belöning för att den inte direkt började äta sin mat och upprepar sedan beteendet vid varje måltid eftersom den då blir belönad.

Samma sak kan det nu ha blivit med maten på golvet, äter man inte direkt får man ju mattes odelade uppmärksamhet och blir matad, måltiden har ju då blivit en riktigt mystillfälle tycker hunden :)

Jo, precis så gjorde jag med den äldre hunden. Men när hon va själv så kunde jag ju låta maten stå så fick hon äta när hon ville. Och det kunde ju gå en dag eller två i mellan ibland. Men nu när dom är två och äter olika mat så funkar det inte. Men ska prova med att erbjuda henne mat två gånger om dagen och sen ta bort den. Man blir ju lite nojig när det gäller en så pass ung hund som man då tycker behöver sin mat :)

Kan du inte jobba på att lära den andra att man inte får ta andras mat? Min stora hund äter sin mat direkt, min lilla hund småäter. Hon vill för övrigt också äta på golvet. Hon tar en munfull mat, går in i vardagsrummet och spottar ut, och äter sen från golvet. Sen går hon till köket och hämtar lite till.

Hennes mat kan alltså stå framme hela dagen och den äldre hunden har fått lära sig att man inte tar mat därifrån. Den lilla har keramikskål så det hörs direkt när den stora försöker sno hennes mat så jag kan säga till även om jag är i vardagsrummet. Sen äter väl den stora resterna på natten, men det kvittar för den lilla skulle aldrig äta på natten ändå.

• Gilla
Reactions: Is
Kan du inte jobba på att lära den andra att man inte får ta andras mat? Min stora hund äter sin mat direkt, min lilla hund småäter. Hon vill för övrigt också äta på golvet. Hon tar en munfull mat, går in i vardagsrummet och spottar ut, och äter sen från golvet. Sen går hon till köket och hämtar lite till.

Hennes mat kan alltså stå framme hela dagen och den äldre hunden har fått lära sig att man inte tar mat därifrån. Den lilla har keramikskål så det hörs direkt när den stora försöker sno hennes mat så jag kan säga till även om jag är i vardagsrummet. Sen äter väl den stora resterna på natten, men det kvittar för den lilla skulle aldrig äta på natten ändå.

Den stora rör inte den lillas mat så länge någon kan höra eller se henne. Men så fort hon vet att vi inte hör henne så smyger hon dit. Hon är en riktig liten ögontjänare!!! Och hon äter så försiktigt så man hör henne inte. Det blir ju lite lättare när dom kommer äta samma mat, för då gör det inte så mycket om den stora äter ur den lillas skål. För den stora äter inte alltid sin mat. Men valpfoder är ju så mycket godare :p

Hon äter bara om jag sitter och lägger små portioner på golvet. Och jag vill inte ha hundmat över hela golvet utan tycker hon kan äta i sin skål.
Sluta mata hunden då, vår vove är bortskämd med sånt, ibland när ratar fodret 3e måltiden i rad så får man stå bredvid och säga åt henne "ät upp", berömma och "omnomnomnom" osv. Då äter hon(och efteråt så får hon en godis som belöning ;)). Men som sagt, vår vove är väldigt bortskämd och som enda hunden är det bara katterna som snor några kulor foder om hon inte äter upp direkt. Men är man 11 så får man vara bortskämd. :).

Men det bästa är att ge frukost under en timme, sen ta bort skålen och ge igen på kvällen. Då kan hunden inte gå och småäta, utan måste lära sig att äta då maten serveras.

Nu verkar det ju ha löst sig men min ridgeback åt på en stor bricka :). (Eftersom hon var känslig i magen funkade det inte att ta bort maten när hon inte åt, hon mådde bara sämre och sämre av det.) En annan fördel var att hon automatiskt åt långsamt eftersom hon inte kunde trycka in maten i munnen när den låg utspridd.

Nu verkar det ju ha löst sig men min ridgeback åt på en stor bricka :). (Eftersom hon var känslig i magen funkade det inte att ta bort maten när hon inte åt, hon mådde bara sämre och sämre av det.) En annan fördel var att hon automatiskt åt långsamt eftersom hon inte kunde trycka in maten i munnen när den låg utspridd.

Vilken smart lösning!

Min svärmor är hopplös på det där. Hennes ena fralla (7mån nu) har ätit dåligt sedan dag ett och är lite tunn, men hon har alltid passat upp på henne, blandat i gott i maten, handmatat osv för hon inte äter. Det pågår än idag. Inte konstigt hon ratar vanlig mat då inte!

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 276
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 969
Senast: Ananas
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 100
Senast: Marvin
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka