Atamon mot svamp

Apollo

Trådstartare
Vovvsan hade ju svamp i ena baktassen och nu tror jag att det har spridit sig till munnen. Kan det det för det första?
Hon har ju kliat sig med den baktass som svampen var i på munnen.
Kan det även sprida sig till öronen. Tycker hon kliat sig lite mer än vanligt. Hon är ren i örat inget brun gegga eller så, utan det sitter mer i början av örat, lite narigt liksom. Samma sida som den svampiga tassen.
Nu till frågan. Atamon har jag hört ska vara bra, tänkte köra det på munnen så får vi se, men kan jag tvätta örat med det också.

Nån som vet?

Sv: Atamon mot svamp

När vi människor får svampinfektion så kan det "sätta sig" på olika ställen i kroppen. Antingen så blir det bara på ett ställe, t ex i munnen, eller så kommer det på flera ställen samtidigt eller efterhand. Det är förmodligen samma med hundar och andra djur. Det bästa du kan göra är att kontakta veterinären. Man ska inte laborera med t ex Atamon som inte är avsett för behandling av svampinfektion utan att fråga vetten om det är lämpligt. Det kanske förvärrar det hela istället.

Atamon är en mycket bra huskur mot just svamp! Självklart skall man inte behandla en hund som är sjuk - utan då vända sej till sin veterinär, MEN...

I alla fall jag behandlar enklare åkommor hemma med jämna mellanrum!

På tass-svamp och liknande använder jag bad med 50-50 atamon och vatten.
Om jag varit du hade jag nog testat att torka vid munnen och i ytteröronen med en trasa fuktad med en liknande blandning ett flertal gånger/dag.

När du däremot skriver att hunden blivit narig på öronkanten så blir jag lite funderasam... Både tidiga tecken på allergier och rävskabb har som klassiska första symtom att ge just nariga öronkanter...

/Ulga

Svar till båda

Det nariga sitter inte på öronkanten utan om du lyfter på örat (är en spaniel) så sitter det precis i början på örongången. Det blir irriterat precis där hon kliat sig. Har baddat 1 gång igår med Atamon på munnen och det var redan lite bättre idag. Ska ringa till min vet och rådfråga honom också.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 857
Senast: geting
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 465
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka