Äta riktigt gott i stockholm?

nyponros

Trådstartare
Jag och min sambo åker upp till Stockholm om några veckor i samband med hans 40-årsdag och i present från hans familj ska vi få gå och äta på en riktigt fin restaurang som kan bli en upplevelse utöver det vanliga, det behöver alltså inte vara så billigt som möjligt. Tanken var Operakällaren men bokningsmöjligheterna verkar svåra då de har stängt för bokning nu ett tag framöver, men där var det en avsmakningsmeny som låg på tapeten med vinpaket för 3200 kr för två personer, så någonstans runt den budgeten vore att föredra. Det är alltså inte jag som ska betala utan hans familj vill ge det till oss i present...men vi behöver lite tips utifrån.

Någon som har tips på ett bra ställe med god service och riktigt bra mat och vin, något utöver det vanliga?
Ha i åtanke att vi är småstadbor som inte vanligtvis rör oss på sådana restauranger :D

Om man gillar plock och lite asiatiskt så är mitt favoritställe Berns asiatiska. Nosh and chow borde nog också hamna inom er budget (lite osäker på priser och om de har avsmakningsmeny dock) och är bra mat.

@nyponros Gastrologik i Stockholm ska vara något alldeles extra har jag hört. Har en stjärna i Michelinguiden och jag är själv mycket sugen på att besöka den, har vänner som varit väldigt nöjda inte bara med maten utan med de utvalda vinerna, de fina råvarorna och hela upplevelsen. Ingen meny utan avsmakningsmenyn anpassade till säsongens råvaror enligt hemsidan www.gastrologik.se

Även Oaxen krog ska vara helt fantastiskt, ligger väldigt fint på Djurgården, två stjärnor i Guide Michelin avsmakningsmenyer på 10 eller 6 rätter http://oaxen.com/krog/

Edit såg nu att du redan fått tips om Oaxen

Senast ändrad:
Risken är att det mesta är fullbokat om det bara är några veckor tills ni ska åka.

Utöver de ställen som nämnts vill jag tipsa om Matbaren och Shibumi.

Matbaren har drop-in så om ni går dit redan vid öppning kan ni få bord även om det skulle vara fullbokat. Betydligt mer avslappnat än Operakällaren men maten är absolut fantastisk!

Farang är trevligt men mer för atmosfären och kanske särskilt om man är ett större gäng, om ni går som par hade jag hellre satsat på Shibumi som också är Asien-influerat (och godare om du frågar mig).

Skulle dessutom titta på Speceriet, Gastrologiks bakficka. De tar inga bordsbokningar så om ni är där vid öppning ska ni få bord. Har inte varit där själv men de får ständigt strålande recensioner.

Nosh & Chow och Berns är båda trevliga men mer "vanliga restauranger", inget jag skulle välja om någon erbjöd sig att betala för lyx.

Jaha, jag som trodde att jag visste var Oaxen ligger. :p
Det verkar ju vara ett tag sedan de stängde ute på ön Oaxen också.

Jag och min sambo åker upp till Stockholm om några veckor i samband med hans 40-årsdag och i present från hans familj ska vi få gå och äta på en riktigt fin restaurang som kan bli en upplevelse utöver det vanliga, det behöver alltså inte vara så billigt som möjligt. Tanken var Operakällaren men bokningsmöjligheterna verkar svåra då de har stängt för bokning nu ett tag framöver, men där var det en avsmakningsmeny som låg på tapeten med vinpaket för 3200 kr för två personer, så någonstans runt den budgeten vore att föredra. Det är alltså inte jag som ska betala utan hans familj vill ge det till oss i present...men vi behöver lite tips utifrån.

Någon som har tips på ett bra ställe med god service och riktigt bra mat och vin, något utöver det vanliga?
Ha i åtanke att vi är småstadbor som inte vanligtvis rör oss på sådana restauranger :D
Åk till Farang! Dom har avsmakningsmeny, det är en fantastisk matupplevelse!

Vin- och spritmuseums avsmakningsmeny har fått väldigt bra kritik. 10 rätter plus vinpaket kostar 1600 kr, dvs exakt den summa ni tidigare varit inne på genom Operakällaren. Jag gav pojkvännen ett presentkort på det i julklapp för jag tyckte det lät spännande och prisvärt efter vad jag hört. Jag tänker också att de borde vara duktiga på att kombinera smakerna med viner som passar ihop. Där tror jag det finns möjlighet att boka bord om ni bokar nu.
Farang håller jag med om som spännande alternativ. Asiatiskt.
Oaxen Slip har jag varit på ett par gånger och det är bra men Oaxen Krog ska vara betydligt bättre men då är det också en helt annan prislapp.

Om ni gillar sushi och vill ha en lite annorlunda upplevelse kan jag verkligen rekommendera Sushi Sho. Boka sista sittningen isf.

Om ni är ute efter en upplevelse finns ju också det där stället där man äter i mörker. Kommer inte ihåg vad det heter, men någon annan Stockholmare har säkert koll.

Vet dock inte hur maten är, har tänkt gå flera gånger men har alltid fått förhinder.

Volt, oaxen, Frantzén Lindberg, Gastrologik är alla suveräna. Men fick jag välja skulle jag åka till Köpenhamn och gå på Noma.

Jag kan rekommendera Melker Andersssons Grill eller Mathias Dahlgren .det smakar men kostar därefter. Vet inte om ni har nån övre budgetgräns

Rekommenderar Farang, riktigt god mat, och lyxigt utan att man riskerar känna sig bortkommen. Bleck har också riktigt bra mat, men lokalen är inte så tjusig, det är lite mer avslappnat.

Svartklubben. Ätit där, de fixade mina allergier samt syrrans vegomat jättebra! Har ingen aning om vad jag åt men gott var det!

/lavinia som gillar saddle & sabre

Om ni är ute efter en upplevelse finns ju också det där stället där man äter i mörker. Kommer inte ihåg vad det heter, men någon annan Stockholmare har säkert koll.

Vet dock inte hur maten är, har tänkt gå flera gånger men har alltid fått förhinder.

Om man gillar plock och lite asiatiskt så är mitt favoritställe Berns asiatiska. Nosh and chow borde nog också hamna inom er budget (lite osäker på priser och om de har avsmakningsmeny dock) och är bra mat.
Jag har bara varit på Nosh &Chow en gång och då var maten högst medioker och verkligen inte prisvärd. Trip advisor-recensenterna är inte heller nådiga vad gäller servicen.

Gillar ni asiatiskt är Berns asiatiska riktigt trevligt och bra och lokalen är fin och speciell. Farang är också bra.

Volt, oaxen, Frantzén Lindberg, Gastrologik är alla suveräna. Men fick jag välja skulle jag åka till Köpenhamn och gå på Noma.

Har de inte slagit igen det än? Passa på isf för det ska läggas ner :(

Jag hade utöver de ovanstående (Franzen!!) även kunnat rekommendera Himlen därtill samt ett nyöppnat fine doning-ställe utanför stan, har för mig det hette Aloë. Inte ätit det själv men bekanta har gett tummen upp samt kritiker.

Har de inte slagit igen det än? Passa på isf för det ska läggas ner :(

Jag hade utöver de ovanstående (Franzen!!) även kunnat rekommendera Himlen därtill samt ett nyöppnat fine doning-ställe utanför stan, har för mig det hette Aloë. Inte ätit det själv men bekanta har gett tummen upp samt kritiker.

Jo just jävlar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka