Äta nästan dirket efter avmaskning?

A

Anja586

kan man efter att hästen har fått medlet och har haft det i munnen ett tag och svalt det, ge den lite mat? det står ju på förpackningen att det inte ska vara matrester i munnen när man ger medlet? hur långt efter får det inte vara det? kan man rida dirket efter? blir hästarna slöare? det står på att dom inte blir det, men jag har för mig att jag alltid har hört det när jag växte upp, kanske har hört fel?

väldigt tacksam för svar!

mvh Anja

Sv: Äta nästan dirket efter avmaskning?

jag har gett min häst betfor efter varje gång jag har avmaskat o det har funkat jättebra, då får han ju i sig det han har kvar i munnen som han inte har svalt annars, så resonerar jag iaf :)
vila e nog inte nödvändigt, men man kan ju ta det lite lugnare ett par dagar efter, eftersom det e ganska starkt gift de får, även om det nog inte påverkar allmäntillståndet direkt...
glöm heller inte att låta hästen gå typ i sjukhage ca 2 dar (och mocka ur sen) efter avmaskningen, så gödslet inte "smittar" den vanliga hagen.

Att de inte skall ha matrester i munnen beror endast på att det då blir mkt enklare för dem att spotta ut maskmedlet ihop med dessa. Maskmedlet man ger i munnen går lika bra att blanda ut i maten (har frågat veterinär då jag har en som är omöjlig att spruta i munnen) så mat efter är helt ok. Däremot hade jag inte ridit efteråt, bättre då att rida först och sedan maska. Efter maskningen så brukar jag alltid låta dem vila dagen efter, är ju ett gift man trycker i dem så de kan gott få ta det lugnt när skitet arbetar i kroppen.

aysha skrev:
glöm heller inte att låta hästen gå typ i sjukhage ca 2 dar (och mocka ur sen) efter avmaskningen, så gödslet inte "smittar" den vanliga hagen.
Snitta med vad? Våra hästar har i alla år gått ut som vanligt....

aysha skrev:

Helt onödigt. Om hästen har så mycket att den smittar ner mycket så har den gjort det redan innan avmaskningen.

Har man däremot avmaskat med prazikvantel så skall gödslet tas noga omhand och vad jag förstår inte heller läggas med övrigt gödsel (?), men inte pga smitta, utan pga medlets beskaffenhet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka