Äta gamla räkor

Kylan ska ju hållas hela vägen från havet till ditt kylskåp. Är ju en hel del omlastningar, lagring och mellanhänder på vägen om du inte fiskar upp det själv eller köper av fiskaren.
Fast de sköts med stor omsorg om obruten kylkedja enligt min ringa erfarenhet. Men visst, de kan vara kass redan vid inköp men det spelar ändå ingen extra roll med 3 dagar i under 4 grader.
 
Skaldjur har också sämst kvalitet på sommaren. Bäst kvalitet på tex räka, kräfta och krabba är det under vinterhalvåret.
Nu är de lösare i köttet och krabbor har lite mat i skalet.
Det är klart. Höst och skaldjur, vinter och skaldjur och vår och skaldjur är också riktigt bra kombos enligt mig. Me and skaldjur är bra kombo. Men ett glas vitt på en ljummen sommarkväll med färska eller rökta räkor, en bit surdegsbröd och nyslagen men ändå mognad aioli är något alldeles visst. Även om räkorna bara når 90% av sin fulla årstidsmässiga potential :)
 
Fast de sköts med stor omsorg om obruten kylkedja enligt min ringa erfarenhet. Men visst, de kan vara kass redan vid inköp men det spelar ändå ingen extra roll med 3 dagar i under 4 grader.
Jag har jobbat en sommar i Fiskehallen på Smögen och kan väl säga som så att räkorna kan bli stående en bra stund på kaj och att inne i hallen är det snarare 15 grader sånna här dagar. Sen ska de ut till lastbil, till affär el restaurang, lastas om igen… Det ser inte annorlunda ut i andra hamnar/aktioner.
Frächast är båtfrysta. Men det är klart…de tappar ju lite iom att de varit frysta och tinas.
 
Jag har fått lära mig att skaldjur är bäst i månader som inte innehåller R. Dvs inte maj, juni, juli och augusti... Har de blivit liggande skulle i alla fall inte jag äta dem.
 
Jag är en mänsklig soptunna och klarar att äta det mesta men inte ens jag hade ätit räkor som legat i kylskåpet mer än 2 dagar efter att de blivit tinade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 236
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 573
Senast: Takire
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp