Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har inte varit något fel på lukt, smak eller konsistens när jag blivit matförgiftad. Detta oavsett om det handlat om skaldjur eller inte.Om de inte luktar konstigt hade jag vågat smaka. Smakar de ok, och har en ok konsistens hade jag inte tvekat att äta.
Det är mycket lätt att lura sig på skaldjur eftersom de har kraftig sälta. De behöver bli väldigt dåliga innan konsistens ändrar sig och när det sker och du redan smakat så kan du bli dålig ändå. Det räcker med mycket liten smakbit av ett skämt skaldjur för att bli sjuk.Om de inte luktar konstigt hade jag vågat smaka. Smakar de ok, och har en ok konsistens hade jag inte tvekat att äta.
Är det samma räkor som i pajen i dagboksinlägg idag, nej om temperatur i kyl ok.Hur farligt är det att äta räkor som varit tinade i kylskåpet i några dagar?
Hur många är några dagar? Ligger de och har legat hela tiden i kylskåpet på en plats där det varit max 4 grader? Om svaren är sådär högst 3 och ja, skulle jag personligen äta.Hur farligt är det att äta räkor som varit tinade i kylskåpet i några dagar?
Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.Utöver ovanstående finns ju en rikttanke som jag lärde mig när jag var liten: aldrig äta skaldjur i månad utan R. Det utesluter bara sommarmånaderna och har kanske varit mer viktigt på kontinenten pga deras förhållandevis varmare somrar. Men med tanke på att du frågar just nu, i slutet av en värmebölja skulle jag definitivt avstå.
Nej, visst. Bara större risk att de blivit lite för varma någon gång de varit utanför kylskåpet nu än annars.Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.
Kylan ska ju hållas hela vägen från havet till ditt kylskåp. Är ju en hel del omlastningar, lagring och mellanhänder på vägen om du inte fiskar upp det själv eller köper av fiskaren.Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.
Rikttanken kommer från en svunnen tid när skaldjuren kom med hästtransport med isblockskylar i bästa fall. Skaldjur och sommar är en av livets bästa kombinationer för min del.
Tillagad fågel håller 3-4 dagar i rätt temperatur. Skaldjur är betydligt känsligareJag hade inte ätit.
Fisk, skaldjur och fågel är vad jag förstått väldigt känsligt och tål inte mycket för att bli dåligt.
Men så bör jag tillägga att jag är känslig för det här med hållbarhet och kanske överdriver. Det kanske man blir efter att ha ätit mat som inte har varit så bra...
Skaldjur har också sämst kvalitet på sommaren. Bäst kvalitet på tex räka, kräfta och krabba är det under vinterhalvåret.Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.
Rikttanken kommer från en svunnen tid när skaldjuren kom med hästtransport med isblockskylar i bästa fall. Skaldjur och sommar är en av livets bästa kombinationer för min del.