Äta gamla räkor

Om de inte luktar konstigt hade jag vågat smaka. Smakar de ok, och har en ok konsistens hade jag inte tvekat att äta.
Det är mycket lätt att lura sig på skaldjur eftersom de har kraftig sälta. De behöver bli väldigt dåliga innan konsistens ändrar sig och när det sker och du redan smakat så kan du bli dålig ändå. Det räcker med mycket liten smakbit av ett skämt skaldjur för att bli sjuk.
 
Beror på. Är det kallt i kylen, räkorna hållits kylda efter upptining och "några" dagar innebär max 2 hade jag ätit. Är det 8 plusgrader i kylen, räkorna stått framme i rumstemperatur innan de hamnade där, eller handlar om 3-4 dagar hade jag inte ätit. Och ska man servera nedsatta personer som inte har råd att vara sjuka bör man vara försiktigare än vad jag är med mig själv.
 
Jag hade inte ätit.
Fisk, skaldjur och fågel är vad jag förstått väldigt känsligt och tål inte mycket för att bli dåligt.

Men så bör jag tillägga att jag är känslig för det här med hållbarhet och kanske överdriver. Det kanske man blir efter att ha ätit mat som inte har varit så bra...
 
Utöver ovanstående finns ju en rikttanke som jag lärde mig när jag var liten: aldrig äta skaldjur i månad utan R. Det utesluter bara sommarmånaderna och har kanske varit mer viktigt på kontinenten pga deras förhållandevis varmare somrar. Men med tanke på att du frågar just nu, i slutet av en värmebölja skulle jag definitivt avstå.
 
Utöver ovanstående finns ju en rikttanke som jag lärde mig när jag var liten: aldrig äta skaldjur i månad utan R. Det utesluter bara sommarmånaderna och har kanske varit mer viktigt på kontinenten pga deras förhållandevis varmare somrar. Men med tanke på att du frågar just nu, i slutet av en värmebölja skulle jag definitivt avstå.
Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.

Rikttanken kommer från en svunnen tid när skaldjuren kom med hästtransport med isblockskylar i bästa fall. Skaldjur och sommar är en av livets bästa kombinationer för min del.
 
Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.

Rikttanken kommer från en svunnen tid när skaldjuren kom med hästtransport med isblockskylar i bästa fall. Skaldjur och sommar är en av livets bästa kombinationer för min del.
Kylan ska ju hållas hela vägen från havet till ditt kylskåp. Är ju en hel del omlastningar, lagring och mellanhänder på vägen om du inte fiskar upp det själv eller köper av fiskaren.
 
Jag hade inte ätit.
Fisk, skaldjur och fågel är vad jag förstått väldigt känsligt och tål inte mycket för att bli dåligt.

Men så bör jag tillägga att jag är känslig för det här med hållbarhet och kanske överdriver. Det kanske man blir efter att ha ätit mat som inte har varit så bra...
Tillagad fågel håller 3-4 dagar i rätt temperatur. Skaldjur är betydligt känsligare :)
 
Jag tänker att värmeböljan inte når in i ett väl fungerande kylskåp.

Rikttanken kommer från en svunnen tid när skaldjuren kom med hästtransport med isblockskylar i bästa fall. Skaldjur och sommar är en av livets bästa kombinationer för min del.
Skaldjur har också sämst kvalitet på sommaren. Bäst kvalitet på tex räka, kräfta och krabba är det under vinterhalvåret.
Nu är de lösare i köttet och krabbor har lite mat i skalet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 236
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 573
Senast: Takire
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp