Äta enbuskar?

K

Krumelux

Burkar hästar äta enbuskar? Min står och knaprar varje dag!

Sv: Äta enbuskar?

Det kan vara fruktansvärt giftig om det är fel sort en!!!!:eek:
Man ska aldrig ge hästar enris!!

Ojdå, det låter inte bra! Lite svårt att sätta staket runt bara efter som det finns massor me enbuskar i hagen...:(

Men är det verkligen giftigt?:confused: Har sökt på giftiga växter, men en står inte med någonstans....

Giftigt? Knappast. Kanske det inte är nyttigt i större mängder (som det mesta). För de som inte känner till det så kan enris användas exv när man röker fisk (hört talas om enrisrökt aborre?). Enen är också populär att göra smörknivar av. Och vad är godare än enbärsgelé till viltsteken?

Tror inte han äter så mkt, isf skulle det ju synas på enbuskarna att han har ätit och det gör det ju inte. Ser bara att han smakar lite ibland, samt känner att han luktar enris! :D Så det är nog ingen fara för hans del då!

öm.. har aldrig hört att det skulle vara så giftigt. Man använder ju enbär i matlagning t.ex. Min fölis står då å äter och kliar sig lite varje dag och jag har inte märkt någon allergisk reaktion..:smirk:
Men som Prick skrev, inget är väl nyttigt i för stora mängder.

Jag skulle inte vara så orolig alltså, plus att det händer väl bara undantagsvis att hästar själva stoppar i sig giftiga saker.

Ja de låter ju som att vissa i tråden, missuppfattat/blandat ihop växterna.;)

Krumelux skrev:
Burkar hästar äta enbuskar? Min står och knaprar varje dag!

Gotlands och Ölands kor, får och hästar är ofta uppväxta i enbuskmarker. Mindre mängder ung en ingår i deras naturliga föda. Har aldrig hört talas om något djur som blivit så en-addicted att den fått i sig olämpligt mycket. Dosen för att orsaka kastning hos kossa ligger på flera kg enbarr när man gjort experiment. För njurskada krävs att man sätter i sig en stormängd omogna bär. HH

Det är nog inte bara på ö-landskapen djuren är uppvuxna med en. Det är en mycket vanlig växt i betesmarker på många håll. Ett bra sätt att se att en mark varit betesmark/öppen mark även efter den vuxit igen något.

Min häst har fobi för buskar tror jag :D ... *asg*

Hon står alltid och kollar surt på dem. Lite annorlunda häst jag har... :crazy:

Giftigt, inte vad jag har märkt då jag der det till mina kaniner vintertid, och inte har gamelbondes kor blivit sjuka men det ger godare kött, mer viltlik.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits