Men hur exakt manipulerar asylsökande systemet? Varje person som ansöker om asyl daktas (dvs fingeravtryck tas)
utreds grundligt för individuella skäl som baserar sig på praxis, landkundskap och prejudikat från tidigare domar. Personen får även tillfälle att bemöta utredningen via en inlaga från biträdet. Därefter tas ett beslut från MIG. Avslås ansökan så har personen rätt att överklaga till högre instans, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och HD. I majoriteten av ärenden beviljas inte prövningstillstånd till Migrationsöverdomstolen.
Efter att möjligheten att överklaga är avslutad ska personen verkställas. Vid det tillfället är de inte längre berättigade till boende eller ekonomiskt bistånd från svenska myndigheter. De har då två alternativ, att medverka till verkställigheten eller att avvika. Många väljer att avvika. Deras ärende lämnas därför över till polisen för verkställighet. De har då inga rättigheter i Sverige förutom minderåriga och hittas de så hamnar de oftast på ett förvar som det
@Alexandra_W arbetar på. Vad som händer avvikna är att de hamnar i det parallella samhället som redan nämnts, med svartarbete, att gömma sig, ständig rädsla för myndigheterna och utnyttjande/brottslighet.
Av de som faktiskt medverkar till verkställigheten kan de ibland inte verkställas på grund av att hemlandsmyndigheterna inte tar emot dem. Det kan vara en lång och frustrerande process både för den asylsökande och MIG att få fram giltiga resedokument. Vilket gör att de av nödvändighet måste stanna kvar i Sverige under tiden.
Vet du, vad jag tycker är mest sorgligt är att du genom din egen och dina föräldrars åsikter går miste om så mycket. Du kommer aldrig att le mot en ung man och få ett underbart brett leende tillbaka. En hjälpande hand om du trillar. Du kommer aldrig att bli semi-adopterad av en äldre kvinna från Irak som envisas med att mata dig med alltför söta kakor (sorry
@Cambrie ). Du kommer aldrig att få uppleva den underbara känslan att prata, skratta, umgås med människor från olika delar av världen och inse att etnicitet, bakgrund, kultur, tom religion inte spelar någon roll utan att vi alla har något att bidra med. Att vi alla bara är människor med mer som förenar än skiljer oss och hur oerhört mycket rikare våra liv blir utan rädsla och fördomar.
Jag hoppas innerligt för din egen skull att du kan och vågar. Allas våra liv berikas så otroligt av att inte leva i ständig rädsla för det okända. Jag tror att du, olikt vissa andra här, faktiskt i framtiden kan se bortom klichéer och fördomar. Det är i alla fall mitt hopp för dig.