ASVH:s betäckninsresultattabell?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gullegryn
  • Startdatum Startdatum
G

Gullegryn

Jag kollade upp ett sto på ASVH och då såg tabellen ut såhär.
Har jag rätt i min tanke, att när det står betäckt 2, år 2006, så betyder det att man provat med två olika hingstar?
Detta sto borde ju isåfall inte vara dugligt alls till avel.

År Typ Betäckt År Reg. Föl
2001 TAI 1 2002 1
2006 TAI 2
2007 TAI 1

/Gg

Sv: ASVH:s betäckninsresultattabell?

Ja det gör det så detta stoet har först betäckts 2001 och fått föl 2002. Sedan har man försökt med två olika hingstar 2006 utan att hon fått något föl. Till sist har man gjort försök 2007 med en hingst utan att det gett något föl.

Senast ändrad:

Tusen tack Masse, det var som jag trodde. :)

/Gg

Kolla med ägare/uppfödare vad som gäller. Det kan också vara så att fölungen är registrerad i annat förbund än ASVH, och då ser det ut som om det inte kommit något fölunge.

Ett av mina ston ser ut att vara extremt ofertilt då den ena avkomman inte är reggad någonstans alls (fråga mig inte vad de ska göra med en superstammad ung hopphingst som inte är registrerad) och en annan avkomma reggad i tyskt förbund!

Ja precis, det kan finnas massor av förklaringar. Stoet kan dessutom ha kastat, det har sällan med stoet att göra, och då registreras inget föl.

Hon kan också ha varit på en dålig seminstation... eller betäckts med hingstar med dålig fertilitet...

Saken är den att den sattes ut på annons som just avelssto då den är för skadad för att rida.

En bekant till mig köpte denna häst i helgen för avel. Enligt säljaren finns det bara en avkomma men de har mörkat att det borde funnits fler. Inte så lyckat köp enligt mig, 25 000kr för en infertil och obrukbar häst utan större tävlingsmeriter.

/Gg

Jo, du har förstås rätt att det kan bero på flera orsaker men det känns som att många försök gjorts.

Tack för svaren. /Gg

Tror jag vet vilken häst det är och det finns mycket som talar för att det är en dålig affär om man köpt henne för avel. I alla fall riskerar det att bli en dyr affär och kanske utan att ens få något föl. Om det är det sto jag tror så har jag själv avrått en bekant från köp.

Det är ofta man ser annonser på avelsston där det står typ, lätt att få dräktig, bra mamma osv. När det väl kommer till kritan så har stoet haft en avkomma och då kan man undra hur dom kan skriva/säga sånt. Tycker personligen att det är falsk marknadsföring. Ett sto behöver betäckas flera år för att kunna uttala sig så. Men det gäller som köpare att ta reda på så mycket som möjligt om hästen man ska köpa...

Glömde tillägga att asvh:s listor inte alltid stämmer. Har en bekant där hennes sto står med att hon har betäckts 2009 men hon har inte betäckt henne har hon sagt. Antingen har mänskliga faktorn varit framme eller "ljuger" hon för mig. Fast jag inte fattar varför hon ljuga om en sån ska.
Är det någon mer som hittat felaktigheter i basen?

Hittat många fel bl a ett rent fullblodssto som är född några år innan Chirlon men som stod med honom som pappa.

Tror jag vet vilken häst det är och det finns mycket som talar för att det är en dålig affär om man köpt henne för avel. I alla fall riskerar det att bli en dyr affär och kanske utan att ens få något föl. Om det är det sto jag tror så har jag själv avrått en bekant från köp.

Ja, du kanske vet vilken det är, kommer från Skåne. Den enda registrerade avkomman fick klass 3 som dressyrtalang, samt klass 4 som hopptalang! Hoppoäng 3, 3 på treårstest. Hur ofta ser man så låga poäng? Inget vidare avelsämne ens om den blir dräktig. Fadern till avkomman är en talangfull hingst som nedärvt bra annars.

Tycker det är lite synd om min bekanting som drömmer om att föda upp en storhoppande tävlingshäst. Men man måste ju kolla noga som Mia61 sa.

Det borde ju finnas någon lista där det står med vilken hingst den betäckts. Då kan man ju dubbelkolla med hingstägaren. Finns den info att få?

ASVH borde ha den informationen men lättast är nog att få det från tidigare ägare.

Om hon nu redan köpt den så säg åt henne att verkligen leta reda på seminstation med duktig veterinär - kräv referenser och be dem göra en ordentlig koll på stoet innan hon drar igång årets betäckningscirkus. Dessutom ska hon enbart använda sig av hingst med mycket bra fertilitet - även här kräv referenser. Det går inte att lyssna på rykten om vilka hingstar som är fertila, och inte heller gå på tidigare års dräktighetsprocent utan när hon väl valt ut sina hingstar ska hon ringa runt till hingsthållarna och kolla med mottagarstationer som fått i år för att se hur det ser ut. Dessutom ska hon vara beredd på att kanske själv få åka och hämta semin så att hon får det i rätt tid till rätt plats.

Vi får hålla tummarna att de helt enkelt haft otur tidigare, och att hon nästa gång kollar upp allt som går att kolla upp. Man har ju faktiskt fördelar som hästköpare nu för tiden när både tävlingsresultat och avelsresultat till stor del finns på nätet!

Ja om det är det stoet jag tänker på så är det dubbelt synd för hon borde mest lämpa sig för dressyravel även om hon själv tävlat i annat.

*kl*

Mormor till min häst är enligt blup död 03. Däremot är hennes enda avkomma född 04 :p

Att hon betäckts med 2 olika hingstar behöver ju inte alls betyda att hon är mer ofruktsam än genomsnittet.

Så vitt jag förstått av halvblodsavel så är det inte alls ovanligt att man inte kan få skick från hingstarna vissa tidpunkter pga tävling.
Hon kanske helt enkelt bytte hingst pga det?

Att hon betäckts med 2 olika hingstar behöver ju inte alls betyda att hon är mer ofruktsam än genomsnittet.

Så vitt jag förstått av halvblodsavel så är det inte alls ovanligt att man inte kan få skick från hingstarna vissa tidpunkter pga tävling.
Hon kanske helt enkelt bytte hingst pga det?

Stämmer ju det också! Tävling, helger, skador kan göra att man helt enkelt måste byta hingst...

Eller som för mig när hingsten såldes mitt i säsongen... Så mitt sto står som betäckt 08, inget föl 09 (kastade), sen betäckt x 2 2009.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31