Maoam

Trådstartare
Jag var ordentligt sjuk för ett tag sedan och fick då utskrivet Giona och Airomir då jag hade tungt med andningen. Nu är jag frisk sedan ett tag men har känt mig irriterad i luftrören. Fick för mig att använda inhalationerna ett tag och har nu gjort det i 14 dagar. Det är så stor skillnad! Så här i efterhand så kan jag inte minnas att jag mått så här bra på många år. Jag har lättare med andningen, kan träna även när det är kallt, sover bättre och är piggare. Och jag kan ta så mkt djupare andetag, sluppit huvudvärk. Detta får mig att fundera på om jag har astma. Jag har aldrig haft attacker med andnöd men haft svårt för framförallt kall luft. Kan man märka så stor skillnad om man inte har astma på inhalatorer? Eller är det ett tecken på astma?

Det finns en anledning till att inhalationssubstanser som ex bricanyl finns på dopinglistan och kräver dispens. Men visst kan det vara astma.

Jag har haft ansträngningsastma i många år och även förkylningsastma senaste åren. I somras reagerade en kompis på att hon tyckte jag var så flåsig och tungandad till vardags, så tack vare henne gick jag till läkaren och fick konstaterat att jag nu har astma även till vardags. Efter några dagar m Pulmicort kände jag mig som en ny människa!!! Mycket piggare, sov bättre och orkade mer och slutade flämta när jag gick till bilen.

Tycker du ska kontakta läkaren och göra en ordentlig koll för att kolla om det är astma eller ngt annat.

Det kan vara så att man ändå har lite luftrörsproblem. Jag har aldrig haft något regelrätt astmaanfall och jag har genomgått astmautredning.
Jag får andningsbesvär i vissa situationer, som vid kraftig förkylning, träning och allergi.
För detta få jag utskrivet astmamedicin att ta vid behov. Behoven uppstår inte särskilt ofta, men det känns bra att ha den back upen.

Låter ju som om du har en astma. Vanligtvis vill man göra en spirometri (lungfunktionstest), kan ju vara så att läkaren redan skickat en internremiss för detta. Förutom detta test går man mycket på symtom och hur man förbättras i samband med användningen av ex kortisoninhalationer när man ställer diagnosen astma.

Låter ju som om du har en astma. Vanligtvis vill man göra en spirometri (lungfunktionstest), kan ju vara så att läkaren redan skickat en internremiss för detta. Förutom detta test går man mycket på symtom och hur man förbättras i samband med användningen av ex kortisoninhalationer när man ställer diagnosen astma.

Astma pratade vi inte om, jag fick inhalationerna för att jag tyckte det var jobbigt med andningen under förkylningen, egentligen var jag på VC för öroninflammation. Men eftersom jag nu (en bra tid efter förkylningen) har märkt så markant skillnad när jag använt medicinerna i 2 veckor så är det kanske läge att ringa VC och kolla....

Ja, men det tycker jag du ska göra! :) Kan ju finnas någon astma-ssk på din vårdcentral som du kan diskutera med dessutom.

Får jag trådkapa lite?
Jag har alltid haft stora problem med hosta (brutal hosta) efter förkylning. Har allergier och märkte i somras att jag blev andfådd och orkeslös när det var varmt och skönt ute. Detta var även efter att björkpollensesången var över, så det beror inte på allerginedicinen (muliga dagar var jag piggare och kunde även ge mig ut och jogga utan problem, så det borde inte vara några större problem med konditionen). Nu är jag förkyld och har fått hosta igen. Äter stark hostmedicin men det funkar inte lika bra som förr. Innan det börjar känns det som att det ilar i strupen. Borde jag kolla upp detta med vc? Kvällens hostattack gav mig kväljningar och det lugnade bara ner sig när jag gick ut.

Förlåt som sagt för trådkapning.

Får jag trådkapa lite?
Jag har alltid haft stora problem med hosta (brutal hosta) efter förkylning. Har allergier och märkte i somras att jag blev andfådd och orkeslös när det var varmt och skönt ute. Detta var även efter att björkpollensesången var över, så det beror inte på allerginedicinen (muliga dagar var jag piggare och kunde även ge mig ut och jogga utan problem, så det borde inte vara några större problem med konditionen). Nu är jag förkyld och har fått hosta igen. Äter stark hostmedicin men det funkar inte lika bra som förr. Innan det börjar känns det som att det ilar i strupen. Borde jag kolla upp detta med vc? Kvällens hostattack gav mig kväljningar och det lugnade bara ner sig när jag gick ut.

Förlåt som sagt för trådkapning.
Dags att pallra dig iväg till VC för kontroll.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
782
Senast: Philosophia
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Kropp & Själ Nu kan väl eg bara en läkare svara på detta, men har varit på vc och får ingen att lyssna på mig. :( Är så satans trött jämt, skulle...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 028
Senast: Gabbi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama