Astma Häsatr...

T

Tolt_hastar

Hej!
Jag har en islandshäst som är snart 13 år, hon är det underbaraste som finns! men hennes enda problem är att hon har astma....
Är de någon mer som har de problrmet med sin islandshäst:confused: i så fall, va behandlar ni med för mediciner??
 
Sv: Astma Häsatr...

Mitt 20 åriga islandssto fick diagnosen COPD kroniskbronkit (astma) för 6 år sedan.

Ger henne ventipulmin när hostan är som värst. Hon har ganska kraftig form av sjukdomen och orkar inte bli riden så värst mycket.
 
Sv: Astma Häsatr...

Min häst har COPD precis som Vili's sto, min fick det i samband med importen från Island.

Hon får någon homopatmedicin varannan vecka och är i stort sätt symptomfri, när hostan börjar så tar man en veckas kur istället.

Hästen gick utan att hosta i stort sätt 7 år, så fick hon en spark varpå hostan och allt kom tillbaka, nu har hon inte hostat på 4 månader, och då är hon trots allt uppstallad på box, men det sista har hon varit lite rosslig i halsen, jag masserar "hostmuskeln" på henne och då släpper det. Hon hostar ett par dagar och får då i stort sätt vila, rids hon eller något annat just då så är det för att hon skall ha lättare att hosta ut allt. Annars fungerar hon utmärkt i ridningen, men jag tycker att hon har svårare att få upp konditionen därför stressar vi inte med det.
 
Sv: Astma Häsatr...

ja det är ofta ett problem med hosthästarna att dom är svåra att få upp i kondis...

pga mitt stos ålder har jag lagt ner och låter henne leva som pensionär istället :D
 
Sv: Astma Häsatr...

Jag har ett varmblodssto på 15 år, som i vintras helt oväntat fick en astmaatack. Vet. fick tillkallas och ge adrenalin och kortison, därefter Vetopulmin i 20 dygn. Efter den behandl. förblev hon symtomfri i 3 månader. Började nyligen visa symtom igen, fick då en dos vetopulmin i 1 vecka. Hostan dämpades och vi får se om det kommer tillbaks. Vet. kallade sjukdommen för "kvickdrag". Finns det verkligen inget effektivt botemedel mot denna sjukdom? :confused:
 
Sv: Astma Häsatr...

Kvickdrag går inte att bota vad jag vet.... Kvickdrag innebär att hästen hostat sönder blodkärl i lungorna.. För att andas mindre ansträngt så spänner hästen magmusklerna och ljumsken dras upp åt...

Det man bör tänka på är att hålla hstens miljö så damm fri som möjligt... Och rida fram längre än i vanliga fall för att inte anstränga hästen... Annars kan de flesta hästar leva ett normalt liv.:)
 
Sv: Astma Häsatr...

Vet en häst som hade astma och hon käka vitlöks pulver!
 
Sv: Astma Häsatr...

Min häst har väldigt svår Astma..... hon har varit nära att dö flera gånger:cry: ...... Ena delen av hennes lunga är ur funktion:( hon äter vitlökspulver men de ätrr hon endast för att motverka exem.
mot astman använder vi Bricanyl och Pulmicort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
416
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Hej allesammans! Jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja jobba med när jag blir vuxen då det börjar närma sig gymnasieval. Ett...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: BusBarro
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp