Astma/Bronkit

Tibra

Trådstartare
Hej..
jag är så rädd och orolig.. kan inte sova om nätterna asså och inte går det bra för mig i skolan, jag tänker bara på min prinsessa!
Det är en liten islandshäst vid 13 års årldern som fick kronisk bronkit i hösten år 2004, eftersom hon hostade så åkte vi till kliniken där hon fick medicin "kortison" under vintern mådde hon bra.
vår exemhäst har nu fått tillbaka det eländiga symtomerna, först hostan men eftersom jag började damma, vattnade höet ännu mer, borstade utomhus och sopade inte i stallet och började ge henne alger och vitlök igen försvann hostan :) men hon andas fortfarande dåligt.
Jag har märkt att det blir värre om vi inte blöter höet. Nu börjar det bli bättre med andningen när hon bara står i hagen och så, men när jag rider henne och vid lättare skritt börjar hon flåsa, det är väl antagligen astma hon har.
vad ska jag göra? :( jag håller ju rent och så, tänkte börja låta henne gå ute dygnet runt och så nu.
ensilage kan man ju testa, men skulle det verkligen hjälpa andningen? snälla snälla, är det nån som vet vad jag ska göra?!!! älskar min Tibra!

mvh/Linda

Sv: Astma/Bronkit

Det här ska nog vara under Hästvård.Mitt råd är att fråga om veterinären kan skriva ut bronkvidgande medicin, har hästen svårt att andas behövs sån.Om den har slem i luftvägarna ska den oxå ha slemlösande.

Min häst har oxå haft bronkitsymtom. Var på klinik flera ggr där de gick ner med en slang i halsen och kollade slem i luftvägarna. I helsingborg tog de bort allt slem, därefter blev hon mkt bättre.
Hon fick luftvidgande medicin + nån örtmedicin.

Du kan be vet. skriva ut Ventipulmin, är slemlösande och kan hjälpa.
Vet en del som ger Ventipulmin hela tiden.

Tror på lugn ridning, blir nog värre om hon inte rids.

Tycker du ska åka till klinik så de går ner o kollar hur hon ser ut i luftvägarna, sen får hon ju behandling efter det.

Jag började ge min häst örter (Rosenlunds specialörter) eftersom hon hostat lite i vinter och jag tkr det hjälpt ganska mkt. Sen är det ju det vanliga, att hålla miljön kring hästen så dammfritt som möjligt o mkt utevistelse. Om de en gång fått bronkit, är det nog tyvärr inte många hästar där det inte kommer tillbaka. Ofta blir det nog inte i så stor omfattning, men extra känsliga är nog de allra flesta.

Okej jo vi gjorde samma undersökning,
Men det där pulvret, är inte det kortison? Och det får man ju inte ge hela tiden utan bara ett visst antal gånger i en viss tid..
hjälper det mot andningen? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: Flathill
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 775
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är en vbl val och jag köpte honom i april. Han andas ganska kraftigt när man kommer igång och då speciellt i uppförsbackar...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Ubbe R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama