Aspbarkspellets, vad är det ?

palle

Trådstartare
Som rubriken säger, vad är det bra för och hur använder man det ?

Har fått en tunna aspbarkspellets men utan innehållsförteckning och utfodringsrekommendationer.
 
Det är helt enkelt nermald aspbark och melass. En biprodukt de har gjort till hästfoder. Det finns egentligen ingen anledning att ge det men många hästar tycker att det är gott och det kan vara lite krubbskrammel. Vissa menar att det har en naturligt avmaskande effekt men det finns det inga belägg för. Mina hästar fick 1 dl var av det som krubbskrammel för många år sedan. Några utfodringsrekommendationer finns egentligen inte och det är inget jag skulle betala för idag.
Här är innehållsförteckningen;
Analysvärde per kg foder
Energi 7,3 MJ/kg
Råprotein 54 g
Råfett 76 g
Växttråd 330 g
Kalcium 14 g
Fosfor 1 g
Magnesium 2 g
Natrium 0,1 g
Kalium 5 g
Järn 200 mg
Mangan 150 mg
Koppar 10 mg
Selen 0,04 mg
Samt kvävefria
extraaktiva ämnen 500 g
 
Jag har fått lära mig att det finns acetylsalicylsyra i aspbark, har dock ingen aning om halter etc. Så kan det användas till visst mått av smärtstillande?
 
Jag har fått lära mig att det finns acetylsalicylsyra i aspbark, har dock ingen aning om halter etc. Så kan det användas till visst mått av smärtstillande?

Jag kommer inte ihåg om det är det i aspbark men vet att det finns i sälg/pil och de besläktade som heter salix.
 
Tusen tack för era svar :)

Jag har fått pelletsen, så då kan jag använda den som "utfyllnad" då hästen inte får så mycket kraftfoder utan problem :bow:
 
@palle Jag har aldrig använt det själv men läste om det för några år sedan. Bla kan man ge det för att få upp fiberinnehållet i foderstaten tex om man tror att hästen gnager trä pga lågt fiberinnehåll i foderstaten. Hur mycket nytta det sen gör kan jag inte svara på, trägnagning sker väl oftare pga brist på sysselsättning efter vad jag sett. Testa du och se om hästen äter det, funkar ju fint som krubbskrammel i alla fall.
 
@palle Jag har aldrig använt det själv men läste om det för några år sedan. Bla kan man ge det för att få upp fiberinnehållet i foderstaten tex om man tror att hästen gnager trä pga lågt fiberinnehåll i foderstaten. Hur mycket nytta det sen gör kan jag inte svara på, trägnagning sker väl oftare pga brist på sysselsättning efter vad jag sett. Testa du och se om hästen äter det, funkar ju fint som krubbskrammel i alla fall.


Nu gnager han gud ske lov inte på trä, men han kommer få det som utfyllnad krubbskrammel denna vecka på prov.

Funkar det har jag krubbskrammel i drygt 2 år framöver om han får 1 dl till natten.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 085
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp