Åskskada!

lizzie

Trådstartare
Blir så förbannad på mig själv :mad: Brukar alltid ha datorn urdragen under sommaren för att slippa åskskador. I torsdags satt den tyvärr i och det var ett åskväder som drogförbi. Iofs långt bort men ändå. På midsommaraften så upptäckte jag att datorn är helt död! :cry: Bildskärm och skrivare funkar - men själva burken går inte att starta - kommer inge ström :crazy:

Vad gör jag nu??? Går detta att laga??? Eller är det bara att kassera hela burken :crazy:

Tips önskas!

/Lizzie som INTE har råd att köpa ny dator...
 
Om det inte kommer ström kan du ha sån tur att det bara är strömagget (agregatet) som har pajjat, och då ska det räcka med att byta det. Men det kan vara värre, moderkortet kan ha pajjat och även de andra delarna i din burk, så det kan bli dyrt, och att det lönar sig bättre att skaffa ny dator. Beror lite på om du har garanti på datorn / försäkring. Bäst är att låta någon datakunnig se på datorn på plats.
 
Datorn är precis 3 år gammal (1/6), men jag har allriskförsäkring som tillägg till hemförsäkringen - så det borde ju hjälpa till något, om det blir dyrt att laga datorn. Just nu är det INGET alternativ att köpa en ny datorn... :crazy:

Min dator som pajjat nu är en packard Bell. Jag har en gammal HP står i garderoben (från 1996) med trasigt moderkort. Kan jag använda nätagregatet från HP-datorn och prova om jag får liv i Packard Bell-datorn?

/Lizzie
 
Hm, ja datorerna brukar max ha 3 års garanti och ev. åskgaranti. Om det inte finns brukar det gå att ta på hemförsäkring, men då får man betala självrisken :/ (IOFS billigare än att köpa ny burk!!)

Du borde kunna testa agget från den gamla datorn, det brukar vara standardkontakter och strömstyrka är det samma. Tänk bara på att ta bort all elektricitet innan du ger dig på ett byte, vill inte höra talas om en rostad bukefalist :eek:

Om du ändå ska in i datorn så kan du passa på att kika på om du ser något som ser bränt ut.
 
Ingen fara - jag ska dra ur alla kontakter... Har vederbörlig respekt för elström ;) Har ingen lust att bli rostad...

Dum fråga kanske... men jag har inte öppnat en burk tidigare :o Ska jag utgå ifrån kontakten för elström och se vart den leder för att hitta aggregatet?

/Lizzie
 
Det kan vara så enkelt att en säkring har smällt på moderkortet. det hände mig förra sommaren, för dålig kylning och mycket damm. Ett strömavbrott på det och datorn var död.
 
Japp, det stämmer, följ elkabeln och se var den går in i datorn. Det sitter som en låda inne i datorn där det går en del små kablar ifrån (några till moderkortet, till CD/hårddisk osv.) och det finns en fläkt där med.

Visst kan det vara en säkring på moderkortet som gått, men då blir det reparation och antagligen byte av moderkort som är aktuellt.
 
Öppna datorn och titta! Det är inte farligt, bara du är försiktig. Dra ur alla sladdar, och se till att du inte är uppladdad med statisk elektricitet.

Det brukar vara enkelt att ta av höljet till datorn, i alla fall när man väl kommit på hur man ska göra. Men det är inte alltid helt uppenbart. Ofta är det bara ett snäpplås eller en enda skruv som behöver lossas. Sedan kan man skjuta höljet bakåt och lyfta av det.

När du fått av höljet ser du efter om något ser trasigt ut. Säkringarna består ofta av små glasrör med en tråd inuti, men de kan se ut på andra sätt. De kan också vara dolda i olika typer av hållare.

Datorn är förmodligen ganska dammig inuti, men var försiktig om du får för dig att använda dammsugaren. Datorkomponenterna är extremt känsliga för statisk elektricitet, och ett dammsugarmunstycke av plast blir lätt uppladdat. Håll det en bit ifrån datorn så går det bra. Dammvippor är totalförbjudna i sådana här sammanhang.
 
Tack för alla tips! :D Ska öppna upp burken lite försiktigt och se vad jag kan hitta!

/Lizzie
 
Ja, då måste du lämna in den,... men det kostar inte många kronor. Jag fick min bytt gratis :)
 
Oj, hur bar du dig åt för att få moderkortet bytt gratis? :confused:

Har själv jobbat med support och hur många gånger har man inte hört hur folk baxnar över de tusenlappar det kostar. (Tekniker + reservdel!) :crazy:
 
Om det bara var en säkring som var trasig tror jag knappast att de bytte ut hela moderkortet. :smirk:

Men bara att få en säkring bytt gratis är ju inte så dumt. Det tar ju ändå ett par minuter att öppna datorhöljet och hitta den trasiga säkringen. En del butiker skulle säkert ha tagit 500 kr för arbetet. Och sedan hade man fått betala 50 öre för säkringen också. :crazy:
 
Ja de är iofs sant att det kan räcka att byta säkringen, tänkte inte på det, jag är lite insnöad på bärbara datorer och de har verkligen allt fastsatt. :crazy:
 
Som gern sa så fick jag inte moderkortet byt, bara säkringen! :smirk:
 
Jag hade redan hittat den brända säkringen själv!
Lite teknisk som man är så öppnar man ju så klart datorn när den smäller till och tvärdör. :cool:
Dessutom handlar jag mycket dyra dataprylar hos den gubben jag var hos, han såg väl sin chans att tacka för att jag håller igång hans firma :o :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 529
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp