Åsikter om stamtavla

RostKaptenen

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad ni som är lite mer insatta än mig i detta tycker om följande stam.
http://blup.se/sv-SE/horses/178134-la-coracon-35-swb

Något som kan vara intressant för framtida avel? Hästen i fråga har bra skritt och galopp, okej utvecklingsbar trav, hoppar hus och har mycket bra inställning. Går nu som 5 åring 120 hoppning, lätt fälttävlan och LB-LA dressyr.

Sv: Åsikter om stamtavla

Både pappa och morfar har varit med i OS i hoppning. Morfars helbröder gick svår dressyr och deras pappa var med i OS i dressyr. Mormorsfar kommer från en stofamilj som gett många hästar i svår hoppning och fälttävlan.

Stofamiljen är en gammal Gotlandsstam som främst haft anlag för hoppning. Från familjen kommer Cyklon 1083 och även andra storhoppare men han är den aktuelle jag kommer på just nu.

Tack för info!
Jag är själv svag för hästar med Gaspari-blodet så pass nära, har ridit flera med Imperator som far eller morfar. Ofta lite speciella men med en otrolig energi och vilja!

Fler med tankar?:)

Utifrån stam, BLUP, treårsresultat och nuvarande prestation ser jag ingen anledning att inte avla på det stoet så länge ni inte är medvetna om några större deffekter som hon kan nedärva. Hon borde utifrån det som går att utläsa snarare vara en fin tillgång i avlen :)

Senast ändrad:

Jag tycker att det verkar vara ett lämpligt sto att ha i avelsboxen.. Hennes bedömning från 3-års testet ger en ganska god fingervisning!

Kanonstam i mina ögon o efter era resultat hittills är det ju bara att köra på!

Det jag hade tänkt på är att inte ta nåt för tungt (cardento-imperator=mycket massa!) och en hingst som är känd för ett gott temperament med tanke på hennes gener! Kanske inte bara blir du som ska rida avkomman o det gäller att tänka framåt.

Men jag hoppas du tävlar henne några år till för hon är ju en sån tillgång på FT-banan!:bump::banana::bump:

KL
Vi tycker ju själv att hon har en intressant stam samt att det är en fin häst. Men så finns ju risken att man blir hemmablind;) Tanken är att hon först ska ut och tävlas sen vill uppfödaren gärna ha något föl efter henne åtminstone! Sen har hon ju några småsyskon med;)

Just nu ligger allt fokus på att förbereda för Breeders finalen i fälttävlan. Så får vi se vad som händer sedan!

Tack för era svar:D

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 898
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 810
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 618
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka