Åsikter om sadel

Matinee

Trådstartare
Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Var och hämtade denna sadel idag och var ute i stallet nu på kvällen för att prova den på hästen. Vill gärna höra åsikter och om där kanske är någon annan som har erfarenhet av denna sadel.
Jag är väl lite inne på att sadeln ser ut att ligga i bakvikt, men tror att det kan vara lite synvilla då framvalvet verkligen siktar mot stjärnorna! Det ser inte riktigt ut som på andra sadlar utan går ganska kraftigt uppåt för att ge plats för manken. Jag har känt med handen längs med bossorna och de ligger an jämt hela vägen.
För att se vart den djupaste punkten blev i sadeln använde jag ett trähandtag som jag tog av från en kam och la den på bakvalvet. Släppte och lätt den själv rulla på plats (Bild 2). Själv tycker jag att den la sig hyfsat i mitten av sadeln.
Jag är inte van vid att lägga på sadlar med så framåtskurna kåpor så det kändes lite konstigt, som om att jag la den för långt fram, men tittar man på vart stropparna hamnar så bör den väl ligga ganska lagom på bilderna.

Någon som vill dela med sig av åsikter, råd och kanske tips?

32052476.jpg

Med trähandtaget
32052477.jpg

Sv: Åsikter om sadel

Ligger den inte lite mycket "på" hästen? Är den sprillans ny? Tänkte att de kan ju vara lite skillnad mot när stoppning har satt sig ordentligt och så.. Verkar även kanske snudden på för lång? Kanske är en synvilla men ser ut som att den ligger även lite efter sista revbenet.

Fin var den i alla fall :D

Den ser ut att vara för smal i bommen, och på översta bilden ser den nästan ut att ligga för långt fram, vet inte hur mycket det framskurna påverkar. Jag tycker den ser lite lång ut också, men bilderna kanske luras.

Tycker också att den ligger något för långt fram. Den ser också för smal ut i bommen då den ligger i bakvikt, lägger du tyngd i den så kommer du att ge mest tryck bak, och den kommer att klämma fram.

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 925
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 594
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 792
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama