Åsikter från icke hästfolk

Ruter

Trådstartare
Berätta gärna om era erfarenheter kring detta om vad alla som inte är hästmänniskor anser om sånt som har med hästar att göra. Kan vara kul men skrämmande och jobbigt ibland.

När vi köpte vår gård för 6 år sedan skulle vi göra iordning för att ta hit hästar. Den gamle mannen som vi köpte gården av var m-y-c-k-e-t bekymrad över att vi skulle ha lösdrift (till en tinker och islänning, vana vid lösdrift). Han trodde att hästarna skulle fara illa och kanske frysa ihjäl. Vi försökte förklara informativt och glatt hur det fungerar och varför vi valt just detta alternativ. Han förstod ändå inte...

Närmsta grannen, en man på 75 år, envisades en sommar med att slänga in matrester och gräsklipp från gräsklipparen i hagen mellan våra tomter. Han gjorde det i all välmening och tyckte att hästarna skulle få något gott att äta. Jag förklarade sakligt att det var snällt tänkt, men att jag i fortsättningen inte ville att han skulle göra detta. Det gick bara någon dag så hade han slängt in saker i hagen igen. Jag tog ett djupt andetag och förklarade att det är farligt eftersom ena hästen hade risk för fång och att jag noga behövde veta vad den åt, berättade dessutom vad fång är. Berättade även att gräsklipp är olämpligt att äta för en häst, har hört om hästar som fått foderstrupsförstoppning, och att om gräset ligger kvar i uppsamlaren så kan det börja ruttna, alltså också farligt om hästen äter. Sen att mina hästar inte alls intresserar sig för att äta hans matrester gjorde hagen till en rörig kompost med möglande mat. Jag skojar inte, han tömde skottkärrevis med potatisskal, äggskal, morotsblast, rabarberblad, majsstänger och annat i vår lilla gårdshage. (Han har stort intresse för odling). Fick städa varje dag och han fortsatte tycka att han gjorde rätt. Förra sommaren var han kanske äldre och klokare


Igår mötte jag en annan äldre man från byn. Han funderade också kring lösdriften, om jag inte var orolig att Länsstyrelsen skulle komma. *bita ihop, förklara*... Sen att min medryttare dessutom är självaste kontrollanten för Länsstyrelsen här sa jag inte, men att jag har god kontakt med dem ;) oj, oj, pust!
 
Det där med lösdrift på vintern alltså. Oj vad saker jag har fått höra om att dom far illa och fryser och speciellt tanthästen ska verkligen ta skada av det. En tjugoårig nordsvensk med päls som en björn som får täcke om det regnar massor... Hon är fin som en femtonåring. Båda mina är väldigt mycket ledsnare om dom är tvungna att stå på box kan jag lova.

Det hjälper liksom inte att förklara på nått håll, någonsin. Bättre att bara nicka och le.

På jobbet undrar dom om jag verkligen tar ut djuren på vintern när det är snö, eller om det går att rida när det är kallt för dom borde ju frysa massor.

Bara nicka och le där med. :)
 
Det där med att hästar inte kan vara ute på vintern verkar vara en ganska vanlig uppfattning bland icke-hästfolk. Vet flera som blivit förvånade när de har fått reda på att våra hästar går ute även på vintern :cautious:
 
Glömde en annan klassiker.
-"Den där hästen du har i hagen, får den inte värmeslag med täcke nu på sommaren? Det förstår du väl lilla vän att det är farligt för ett djur att bli för varmt".
Pekar på islandshästen med UV-eksem-täcke ;)

Eller ko-bonden.
-"Du måste ju plöja och så in nytt vart annat år! Annars blir det ingen näring kvar i gräset!"
-"Nej, men det är just det vi inte vill ha, för mycket näring. Därför plöjer vi inte lika ofta som ni vanliga bönder, och så passar vi på att så in med hästvänligt gräs. Våra hästar är känsliga och betet får inte vara för kraftigt, då kan de bli jättesjuka".
-"Äh! Det funkade ju förr! Det var dessutom bara att släppa direkt på betet, inte hålla på å vänja in. Sen är det väl himla praktiskt att ge dem en ensilagebal i hagen istället för att hålla på med hö".
-"Mmmm... Men det funkar inte med våra hästar".

Eller under ridtur vid möte med fotgängare.
-"Men har du inga skor på hästen!!??"
-"Nej, hästen har lite dålig hovkvalité så jag har efter samråd med min duktiga hovslagare valt att låta henne gå barfota under sommaren. Därför rider jag nu bara i skogen också så att hon ska få gå på så mjukt underlag som möjligt.
-"Det kan ju aldrig vara bra!"
-"Mhmm...
 
Min far envisas med att fråga, varje kväll vi träffas, om hästarna är ute eller inne.
Är de ute blir han mäkta förvånad varje gång. Då har vi haft häst sedan vi var 11 och 14 år, så jag vet inte riktigt varför han är så förvånad nu.

Iofs har vi haft dem inackorderade och nu har jag eget stall men jag vet inte riktigt vad skillnaden är på utetiden hästarna får.
 
Det där med lösdrift har man ju hört till leda.
"Åh har du häst, är du där varje dag?
"Njae, stora är ju pensionär och lillan bara 2, så de går på lösdrift med tillsyn, jag åker ut typ 2 ggr i veckan och ger morötter"
"Lösdrift?"
"Ja de går ute året runt"
"UTE?! Fryser de inte?? Det är ju 1 minus idag!"
"Njae, de har en halv lada med halm där de kan gå in i om de fryser, men de står inte där så mkt. De har också päls som Highland Cattle"
"Men det är JU KALLT UTE"

Har träffat ett par stycken genom åren som inte fattar konceptet med att äga häst heller. De tror jag åker till nån ridskola och lånar häst typ. Får förklara om och om igen att de är bara mina, ingen annan gör något med dem.
 
Det där med att hästar inte kan vara ute på vintern verkar vara en ganska vanlig uppfattning bland icke-hästfolk. Vet flera som blivit förvånade när de har fått reda på att våra hästar går ute även på vintern :cautious:

Det där har jag fått höra många ggr. Mitt på dagen under vintern kan folk fråga "Är hästarna ute nu också?" Öööööh ja...? Varför skulle dom INTE vara det? O_o Hade dom frågat sent på kvällen hade jag sagt nej för dom går in på nätterna. Men annars är dom ju ute precis som vanligt och oavsett väder.....
 
Glömde en annan klassiker.
-"Den där hästen du har i hagen, får den inte värmeslag med täcke nu på sommaren? Det förstår du väl lilla vän att det är farligt för ett djur att bli för varmt".
Pekar på islandshästen med UV-eksem-täcke ;)

Eller ko-bonden.
-"Du måste ju plöja och så in nytt vart annat år! Annars blir det ingen näring kvar i gräset!"
-"Nej, men det är just det vi inte vill ha, för mycket näring. Därför plöjer vi inte lika ofta som ni vanliga bönder, och så passar vi på att så in med hästvänligt gräs. Våra hästar är känsliga och betet får inte vara för kraftigt, då kan de bli jättesjuka".
-"Äh! Det funkade ju förr! Det var dessutom bara att släppa direkt på betet, inte hålla på å vänja in. Sen är det väl himla praktiskt att ge dem en ensilagebal i hagen istället för att hålla på med hö".
-"Mmmm... Men det funkar inte med våra hästar".

Eller under ridtur vid möte med fotgängare.
-"Men har du inga skor på hästen!!??"
-"Nej, hästen har lite dålig hovkvalité så jag har efter samråd med min duktiga hovslagare valt att låta henne gå barfota under sommaren. Därför rider jag nu bara i skogen också så att hon ska få gå på så mjukt underlag som möjligt.
-"Det kan ju aldrig vara bra!"
-"Mhmm...

Det där med skor har jag fått höra, fast inte på samma sätt som dig.
Jag rider mer eller mindre alltid med boots fram på mina hästar. Har fått frågan: "Har den SKOR på sig??" många ggr ;)
 
Mötte ett äldre par i skogen som klappade och pratade med min häst när vi var ute och red (ja, det hade fått lov). Plötsligt säger damen "varför har hästen sånadär på benen?". Sånadär är strykkappor och jag förklarade varför hon hade dem på sig - så långt allting väl. När vi skiljs åt säger mannen "rid nu inte för fort" och jag svarar bara "eh, neeej???" :confused:Vad han fick den uppmaningen ifrån vet jag inte, han kanske inte visste hur han skulle avsluta samtalet:D

Klassikern är ju annars det här med att hästar tar tid. "Egen häst? Är du där ute innan jobbet då?" När man förklarar det här med inackordering kommer nästa fråga "Måste du vara där varje dag? Tar det inte tid?". Eh, jo, det gör det.

Att berätta för en icke-hästmänniska vad det kostar per månad eller år att ha en häst är inte lönt, de tror en aldrig, för "hur har någon råd med det?". Jo, genom att avstå alla de där grejerna som andra lägger pengar på, resor, kläder, ny fin bil osv, allt man ändå inte har tid med för att man är med hästen:D
 
vi har en granne som tycker att det är jättepraktiskt att bo granne med en hästhage. tänk vad bra, bara ställa in plåthinken fylld av den tråkiga fallfrukten!!!!!!!
 
Berätta gärna om era erfarenheter kring detta om vad alla som inte är hästmänniskor anser om sånt som har med hästar att göra. Kan vara kul men skrämmande och jobbigt ibland.

När vi köpte vår gård för 6 år sedan skulle vi göra iordning för att ta hit hästar. Den gamle mannen som vi köpte gården av var m-y-c-k-e-t bekymrad över att vi skulle ha lösdrift (till en tinker och islänning, vana vid lösdrift). Han trodde att hästarna skulle fara illa och kanske frysa ihjäl. Vi försökte förklara informativt och glatt hur det fungerar och varför vi valt just detta alternativ. Han förstod ändå inte...

Närmsta grannen, en man på 75 år, envisades en sommar med att slänga in matrester och gräsklipp från gräsklipparen i hagen mellan våra tomter. Han gjorde det i all välmening och tyckte att hästarna skulle få något gott att äta. Jag förklarade sakligt att det var snällt tänkt, men att jag i fortsättningen inte ville att han skulle göra detta. Det gick bara någon dag så hade han slängt in saker i hagen igen. Jag tog ett djupt andetag och förklarade att det är farligt eftersom ena hästen hade risk för fång och att jag noga behövde veta vad den åt, berättade dessutom vad fång är. Berättade även att gräsklipp är olämpligt att äta för en häst, har hört om hästar som fått foderstrupsförstoppning, och att om gräset ligger kvar i uppsamlaren så kan det börja ruttna, alltså också farligt om hästen äter. Sen att mina hästar inte alls intresserar sig för att äta hans matrester gjorde hagen till en rörig kompost med möglande mat. Jag skojar inte, han tömde skottkärrevis med potatisskal, äggskal, morotsblast, rabarberblad, majsstänger och annat i vår lilla gårdshage. (Han har stort intresse för odling). Fick städa varje dag och han fortsatte tycka att han gjorde rätt. Förra sommaren var han kanske äldre och klokare


Igår mötte jag en annan äldre man från byn. Han funderade också kring lösdriften, om jag inte var orolig att Länsstyrelsen skulle komma. *bita ihop, förklara*... Sen att min medryttare dessutom är självaste kontrollanten för Länsstyrelsen här sa jag inte, men att jag har god kontakt med dem ;) oj, oj, pust!

Några bekanta brukade skoja om hur bortskämd min häst var som fick nya skor så ofta. Någon av dem verkade tro att det faktiskt handlade om samma grej som om jag själv köper nya skor för att de är finare än de andra jag har.. ;)

Min pappa tyckte jag skulle avliva min gamla ponny med motiveringen: "Men du kommer ju aldrig tjäna några pengar på honom."
(Ja, vi har lite olika syn på djurrelationers värde med.. ;)).
Han tyckte jag skulle ha en annan som kunde tjäna pengar åt mig. Vad han inte fattat var att den enda hästen i hela vårt ridhäststall som faktiskt tjänat pengar var just min gamle ponny. Iom att ponnyn gått med några elever på lektion.
Han blev jättechockad över det faktum att ingen av hobby-hästarna i stallet någonsin förväntades tjäna pengar. "Åh, herreguuuuud!" utropade han och man riktigt såg ångesten i ögonen över hur man i hans värld bara kunde kasta pengar så i sjön..
Han trodde man tjänade pengar genom tävlingar etc. Och det efter att jag haft häst i ca 15 år..
 
Den "kära" idrottsläraren i 7-9:an. "Hästar är ingen sport", "Det är inte ens jobbigt eller svårt att rida".

Ja, hon blev inbjuden många gånger till den lokala ridklubben men tackade alltid nej.... ;)
Åh det har en väl alltid fått höra. Min klass kamrater fick hem och rida hos mig flera gånger. Bäst var ändå på gymnasiet där jag gick specialidrott med ett gäng fotboll- och hockeyspelare. Vi höll flredrag om våra sporter och vår träning. När jag började berätta om att jag tränade mellan 15-20 timmar (2-4 hästar) i veckan och hur mycket tid allt omkring tog så föll hakorna längre och längre ner mot golvet. När jag var klar frågade de bara "Hur HINNER du?" . De tyckte ju att de tränade jättemycket med två träningar i veckan :angel: Efter de fick jag MVG i idrott :p
 
Att människor kastat in fallfrukt i hagen har kostat mig min bäste vän! Fast den gången var det flera ikea påsar fulla med fallfrukt. Jag hade blivit galen totalt och flyttat stängslet så hästarna inte kunde gå så nära grannens.
 
Mötte ett äldre par i skogen som klappade och pratade med min häst när vi var ute och red (ja, det hade fått lov). Plötsligt säger damen "varför har hästen sånadär på benen?". Sånadär är strykkappor och jag förklarade varför hon hade dem på sig - så långt allting väl. När vi skiljs åt säger mannen "rid nu inte för fort" och jag svarar bara "eh, neeej???" :confused:Vad han fick den uppmaningen ifrån vet jag inte, han kanske inte visste hur han skulle avsluta samtalet:D

Klassikern är ju annars det här med att hästar tar tid. "Egen häst? Är du där ute innan jobbet då?" När man förklarar det här med inackordering kommer nästa fråga "Måste du vara där varje dag? Tar det inte tid?". Eh, jo, det gör det.

Att berätta för en icke-hästmänniska vad det kostar per månad eller år att ha en häst är inte lönt, de tror en aldrig, för "hur har någon råd med det?". Jo, genom att avstå alla de där grejerna som andra lägger pengar på, resor, kläder, ny fin bil osv, allt man ändå inte har tid med för att man är med hästen:D


Det är så härligt när icke hästmänniskan inser att det är mycket jobb med hästar och kostar som den dyra bilen eller snajsiga resan.
 
Den "kära" idrottsläraren i 7-9:an. "Hästar är ingen sport", "Det är inte ens jobbigt eller svårt att rida".

Ja, hon blev inbjuden många gånger till den lokala ridklubben men tackade alltid nej.... ;)

hade åxå en sån lärare. eller rättare sagt han var sån ca 10 år innan jag hade han. min fd ridlärare hade honom åxå och bjöd hem han för att pröva på. han ändrade uppfattning rätt kvickt
 
Att inte kunna så mycket om hästar när man är icke hästmänniska är ju en sak, det är värre när folk som tycker att dom är hästmänniskor är ute och cyklar. Att tro att hästar mår bra bara dom får vara ute är hemskt. Jag ser apatiska hästar stå och hänga i eländiga lösdrifter för att ägarna tycker det är så bekvämt att slippa bry sig. Ingen mockning, ingen kontrollerad foderstat, inga skor fastän hästen haltar, inga täcken fastän hästen fryser när regnet vräker ner, ingen torr och vindskyddad plats att ligga på, hästar som blir mobbade av andra hästar osv...
 
Att människor kastat in fallfrukt i hagen har kostat mig min bäste vän! Fast den gången var det flera ikea påsar fulla med fallfrukt. Jag hade blivit galen totalt och flyttat stängslet så hästarna inte kunde gå så nära grannens.
Det höll på att kosta mig min häst också. Fast då var det två plaskassar med (jäst?) lingonavkok och äppelrester.
Det visste inte jag, men när veterinären kom tillbaka efter 14 dagar för att kolla upp hästen så kör det in en främmande bil på stallplanen.
Ur kliver en okänd man som säger "jasså det är här ni är. Jag gav hästarna två plaskassar med lingonavkok och äppelrester för två veckor sedan och de åt så glatt".
Ehh...?
Tur att det bara var den ena hästen som gillade annat än hästmat, men hon åt å andra sidan nästan vad som helst.

Hästen klarade sig i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 925
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 634
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp