Philosophia

Trådstartare
Undersidan av våra fönsterbräden och insidan av fönsterfodren är hemma hos mig täckt med någon fiberartad skiva. Jag har studerat skivorna lite närmare idag eftersom jag avser riva ned dem när jag skrapar färg och målar om och jag börjar fundera på om det inte kan vara några eternitliknande skivor.

Jag kan ju ingalunda själv avgöra om det är asbest. Men troligen bör jag behandla det som om det vore det. Så hur ska jag hantera detta? Räcker det med andningsskydd och sedan att jag sorterar det som miljöfarligt avfall, eller krävs det en mer komplicerad procedur?

Sv: Asbest?

Tar du bort det själv behöver du inte göra nånting det är om du anlitar en firma man måste krångla...

är skivan mjuk eller hård? asbest rukar ju oftast förekomma i hårda plattor för väggbeklädnad eller i isoleringsskumm.

Tack för era svar!

Baka_kun: Det material som jag mest funderar över är som en skiva. Egentligen varken hård eller mjuk, kanske mest åt det hårda hållet. Skivorna sitter på insidan av fönsterkarmarna (i fönstersmygen) samt under fönsterbrädorna. Att de sitter under fönsterbrädorna tror jag beror på att de ville ha en lite slätare yta där.

Det andra materialet är en gipsliknande massa som är blandad med päls. Den ligger som spacklad ovanpå vissa fönsterbräden. Att jag vet det beror på att jag skrapade bort ett sådant lager i somras (och oj vad det yrde).

Nu kom jag på att jag kunde googla på bilder på eternit och jag tror nog att det är det.

800px-Eternit_2.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka