Ärvd utmätning?

Terqa

Trådstartare
Allvetande buke, hjälp mig lite.

Kommer nyss från min och mina systrars pappas bouppteckning.
Pappa var tilldelad ett arv efter vår farfar, men som av olika orsaker inte har delats ut än.
Tyvärr hade pappa en stor skuld till kronofogden och de har gjort en utmätning på pappas del av arvet efter farfar.
Men nu finns ju inte pappa längre och vi är således arvingar till arvet efter farfar, men ändå står utmätningen kvar. Ingen har kunnat ge oss något vettigt svar om nåt, så nu vänder jag mig hit om det finns någon kunskap eller erfarenhet av liknande.

Allvetande buke, hjälp mig lite.

Kommer nyss från min och mina systrars pappas bouppteckning.
Pappa var tilldelad ett arv efter vår farfar, men som av olika orsaker inte har delats ut än.
Tyvärr hade pappa en stor skuld till kronofogden och de har gjort en utmätning på pappas del av arvet efter farfar.
Men nu finns ju inte pappa längre och vi är således arvingar till arvet efter farfar, men ändå står utmätningen kvar. Ingen har kunnat ge oss något vettigt svar om nåt, så nu vänder jag mig hit om det finns någon kunskap eller erfarenhet av liknande.

Om pappan hade en skuld, så skall ju pappans dödsbo betala den med de tillgångar som finns i dödsboet. Som tillgång räknas även arvet efter farfadern. Det är först efter att alla skulder är reglerade som pappans arvingar kan få ut något arv, oavsett om detta ursprungligen kommer från farfadern eller ej. Kan dödsboet inte betala sina skulder, så försätts det i konkurs. Dock kan man inte ärva en skuld, så det "värsta" som kan hända arvingarna är att de inte får ut någonting.

Nej, han avled i november 2013

Lämnade han då arvet till er far så är det ju tyvärr så att då har er far ärvt pengarna.
Ni i er tur är ju bröstarvingar till er far och har rätt till er laglott i arvet efter honom, men finns där inga pengar så kan ni inte heller ärva något.

Tillägg: ser att frågan redan hunnit besvaras

Nej, man ärver inte skulder. Men om dödsboet har skulder så måste dödsboet betala sina skulder.

I det här fallet har dödsboet ett arv att vänta efter farfar. Då går dessa pengar till att betala dödsboets skulder. NI har ju inte ärvt utmätningen. Det blir dock ett ev. arv som minskar genom att det finns skulder.

Tack för alla svar, det jag ville veta var om farfars arv räknas i pappas dödsbo trots att inget arvsskifte skett, men då har har jag lite mer kött på benen.

Är en riktig juridisk soppa min pappa lämnat efter sig, med arvstvister, okända släktingar som vill ha pengar osv. Det enda vi vill är att dödsboet ska täcka upp våra juridiska kostnader, som vi är tvingade att ta på oss, några arvpengar har vi aldrig räknat med.

Men åter igen, tack ni som svarat!

Låter som en präktig röra. Så tråkigt, ett dödsfall är ju jobbigt nog ändå utan att det ska vara en sådan cirkus.

Hoppas det löser sig för er.

Det skulle kanske kunna vara så att dödsbodelägarna efter fadern kan göra ett arvsavstående efter farfadern om inte dödsboet efter honom är skiftat?

Det skulle kanske kunna vara så att dödsbodelägarna efter fadern kan göra ett arvsavstående efter farfadern om inte dödsboet efter honom är skiftat?
Så du menar att tillgångarna efter farfadern inte skulle skiftas med fadern som delägare och endast de andra delägarna i det äldsta dödsboet skulle få ut sina tillgångar?
Inte omöjligt.
Det skulle ju bara de andra släktingarna tjäna på och tyckte mig se en blänkare om arvstvist så ;)

Ungefär så ja, det låter lite långsökt men ev. skulle det kunna funka.
Tydligen är det skillnad på arvsavsägelse och arvsavstående. Vid ett avstående av arv så hoppas bara ledet som avstår över så faderns barn ärver istället för fadern, vid en avsägelse så blir det till förmån för övriga dödsbodelägare efter farfadern och faderns barn blir utan arv.

Tack för tipsen allihopa, men nån arvstvist utöver den vi ofrivilligt är indragen i kommer vi inte orka med.
Hade en otroligt trasig relation med vår pappa och hade inte sett honom på många år. Släktingen som tvistar är en halvbror till pappa som vi aldrig träffat och som aldrig haft någon relation till varken farfar eller pappa. Han vill bara ha pengar, och det han som bröstarvinge har rätt till kommer vi inte sätta oss emot. Farfar har testamenterat allt till pappa och detta försöker han bestrida, vilket är tvisten vi får ta över.

Så ja, en otrolig soppa som jag inte vet vart den kommer sluta, visade sig att juristen som skulle hjälpa oss hade noll koll om nånting, känns inte så tryggt.

Skönt att få skriva av sig lite...

Tydligen är det skillnad på arvsavsägelse och arvsavstående. Vid ett avstående av arv så hoppas bara ledet som avstår över så faderns barn ärver istället för fadern, vid en avsägelse så blir det till förmån för övriga dödsbodelägare efter farfadern och faderns barn blir utan arv.

Oavsett om man vill göra en arvsavsägelse eller arvsavtående så måste det göras innan arvlåtaren avlider för att skydda mot utmätning. Det är nämligen i den sekunden som arvlåtaren dör som värdet eg tillfaller arvtagaren. Efter det handlar bara om att reda ut hur stort arv det blir och vilken egendom det ska fyllas med.

Oavsett om man vill göra en arvsavsägelse eller arvsavtående så måste det göras innan arvlåtaren avlider för att skydda mot utmätning. Det är nämligen i den sekunden som arvlåtaren dör som värdet eg tillfaller arvtagaren. Efter det handlar bara om att reda ut hur stort arv det blir och vilken egendom det ska fyllas med.
Det stämmer tyvärr inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka