Artrosmedicin

MissFideli

Trådstartare
Föräldrarnas gammeltant (hedersvärda 14 år) har artros i höfterna. Nu får hon en ganska dyr medicin från veterinären (ca 300 kr/mån) så jag/vi undrar om det finns nått billigare att ge som ändå ger ett bra (förhoppningsvis) resultat?

Sv: Artrosmedicin

Veterinären säger att man inte får ge nått annat än det man köper på kliniken men jag litar inte riktigt på det :angel:

Det är exakt samma verksamma bestånds del i det man får på recept som det man köper i affärerna.

Beståndsdelen är gjord av SKALDJURS SKAL, därför får jag inte äta något sådant då jag numera är skaldjursallergiker :cry:

Vi ska ge glucosamin och musselextrakt i vinter, för Hanoo börjar bli stel i höftena när det blir kallt och dragigt.

Det är på vet.s inrådan, och doseringen ska vara som till en hund i motsvarande storlek. Jag har inte kollat upp exakt var man köper det, men jag ska göra det snart.

Senast ändrad:

Bioglucomin är det jag har blivit rekommenderad, och det kan vid behov förstärkas med Artrox (för människor). Vad jag kommer ihåg är bioglucomin inte baserat på skaldjur men artrox är det. Kan vara bra att tänka på ur allergisynpunkt. Bioglucomin säljs i "hästförpackningar" så det blir väldigt billigt att ge det till en katt.

Men har han artos, eller är han bara lite stel? Att ge glucosamin enbart känns som rätt onödigt. Eller kan det hjälpa?

Fel igen :o Bioglucomin är gjort på musselskal. Men "min" dosering skulle det kosta under 1 krona om dagen, även om jag inte köper största förpackningen.

Han har inte artros, men är stel i just lederna. Typ "förstadium" till artros. Tydligen ska det även kunna verka lite förebyggande mot allvarligare besvär, eftersom slitaget minskar.

På både hund och häst använder man ju glucosamin i mer eller mindre förebyggande syfte för att hålla utsatta leder fräscha.

Jo, men nu är det ju för sent att förebygga. Så nu behöver hon ju nått som hjälper till med den atros hon har.

Glukosamin, MSM och C-vitamin. Alla dessa ämnen har antioxidanta och antiinflammatoriska egenskaper och lindrar artros hos katt. Man ger 250 mg glukosamin/dag, 200 mg MSM/dag och 250 mg C-vitamin/dag. Det är viktigt att man ger syraneutral C-vitamin om man väljer att ge tillskott av det.

Jamen alla de artrosmediciner som finns för både människa och hund är just glucosamin. (Om man inte väljer att startbehandla med smärtstillande/inflammationsdämpande, men det är ju inte många veckor man kan behandla en katt med det innan den tar stryk)

Vad är det hon får egentligen?

Har MSM vetenskapligt bevisad effekt eller används det som "hälsokost"?? Inte menat som kritik, men jag har aldrig hittat några belägg för att det faktiskt ska hjälpa :confused:

Har MSM vetenskapligt bevisad effekt eller används det som "hälsokost"?? Inte menat som kritik, men jag har aldrig hittat några belägg för att det faktiskt ska hjälpa :confused:

Glukosamin började ju också som hälsokost. ;) MSM räknas som fodertillskott när det gäller djur och kosttillskott för människor. Det finns några studier so mvisar på att det har effekt just när det gäller artros.

Jo, men jag är ju skeptisk till allt innan man hittat mer än en vettigt genomförd studie som tyder på effekt, iaf om det är dyrt ;)

MSM rekommenderas ju även mot fibromyalgi och där har alla jag känner (förvissa bara 3) fått 0 effekt. Därav min skeptiska hållning. Sedan kan man ju ha tur och vara en av de det fungerar på, men jag vill åtminstone höra att det funkat för någon innan jag provar själv.

Därför kör vi med glucosamin, och en BoT-padd i sovkorgen ;)

Southwest College Research Institute, Southwest College of Naturopathic Medicine and Health Sciences, Tempe, AZ 85282, USA. l.kim@scnm.edu

OBJECTIVE: Osteoarthritis (OA) is the most common form of arthritis and the second most common cause of long-term disability among middle-aged and older adults in the United States. Methylsulfonylmethane (MSM) is a popular dietary supplement used as a single agent and in combination with other nutrients, and purported to be beneficial for arthritis. However, there is paucity of evidence to support the use of MSM. METHODS: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial was conducted. Fifty men and women, 40-76 years of age with knee OA pain were enrolled in an outpatient medical center. Intervention was MSM 3g or placebo twice a day for 12 weeks (6g/day total). Outcomes included the Western Ontario and McMaster University Osteoarthritis Index visual analogue scale (WOMAC), patient and physician global assessments (disease status, response to therapy), and SF-36 (overall health-related quality of life). RESULTS: Compared to placebo, MSM produced significant decreases in WOMAC pain and physical function impairment (P<0.05). No notable changes were found in WOMAC stiffness and aggregated total symptoms scores. MSM also produced improvement in performing activities of daily living when compared to placebo on the SF-36 evaluation (P<0.05). CONCLUSION: MSM (3g twice a day) improved symptoms of pain and physical function during the short intervention without major adverse events. The benefits and safety of MSM in managing OA and long-term use cannot be confirmed from this pilot trial, but its potential clinical application is examined. Underlying mechanisms of action and need for further investigation of MSM are discussed.

PMID: 16309928

Visserligen bara en pilotstudie, men alltid något.

Gurkmeja, pyttelite varje dag. Innehåller naturligt grukosamin. En tesked ger vi till gamla hästar så en spets på en tesked till en katt kan jag tänka.

"Gurmeja innehåller kemikalier som både är antiinflammatoriska och antioxiderande. Båda dessa egenskaper gör att den kan vara användbar för behandling av reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar. "

Opps.. vad det så enkelt :o

Får väl titta extra noga i kryddhyllan i morgon när vi ska handla ;)

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 201
Senast: sthu
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama