Artroskopi!

Rosen

Trådstartare
Hoppas det finns någon snäll person som kan ge mig lite goda råd. Hur gör jag med min häst. Jag har behandlat honom för knäledsproblem i snart ett år utan resultat. 16 klinikbesök med en hel mängd behandlingar ,cortison, tuppkam, intravenös tuppkam och allt utan resultat. Nu har försäkringsbolaget gått med på att skicka honom till Mälarkliniken som jag önskat men nu börjar jag vackla. Är det verkligen någon idé undrar jag. Veterinären säger att vi griper efter ett halmstrå och vi har bestämt att om de hittar något obotligt så ska han bara få somna in där på operationsbordet.
Är det någon som har goda erfarenheter av artroskopi där man kunnat åtgärda en skada och i så fall hur har det gått sedan med hästen. Hur mycket kostar det att avliva en häst och sedan få dem borttransporterad? Är det någon som vet? Jag undrar även över den ekonomiska biten. Jag måste också bekosta transport 80 mil med hästtranportör. Hur skulle ni göra? :confused:

Sv: Artroskopi!

Och är hästen kollad ordentligt i rygg/bäcken? Om du inte varit på klinik tidigare skulle jag definitivt åka med honom till MK, där finns ju tillgång till allt, röntgen mm.

De gjorde artroskopi på min häst på Mk i sep-04 eftersom hon hade en knäledsinflammation vb som inte ville ge med sig(Hon blev också sprutad med tuppkam/kortison). Men man hittade ingenting.

Min häst hade problem i hela kroppen, och efter ett positivt erlichiasprov, samt behandling för det, försvann hältan. Så där har jag tyvärr ingen erfaranhet, vad som kan hittas och vad som kan åtgärdas.

Men är din häst inte röntgad oc ordentligt utredd, så skulle jag definitivt satsa på ett besök där , dom är super!

Lycka till!

men är han röntgad?? är han spolad ? finns det NÅN möjlighet att det kan vara ett förstärkningsband eller knästräckaren?? har nu bedövat nångång för att släcka?

min häst gjorde dom artroskopi på i hasleden... Syntes lösa bebitar på röntgen, både ut- och insidan.. svullnad och hälta ville inte ge med sig så därav operationen...
Det som kom fram på artroskopin var att dom lösa benbitarna inte varit orsaken till hälta, utan ett ligamente som sträckts... Dessutom konstaterades en kronisk ledkapselinflammation och den kunde de avlägsna.... Så utan operation hade nog pållan aldrig blivit bra, dessutom skönt att veta exakt vad det var för fel och hur man skulle få det att läka bäst...
fast det kanske är svårare att konstatera att problemet verkligen sitter i ett knä? för min syntes det ju tydligt på att problemet var i hasen, stor som en melon typ...

Senast ändrad:

Han har genogått följande behandlingar:
Böjprov på gång och longering på volt.
Bedövad i knäled, has.
Röntgen båda knäler 2 gånger med 3 månaders mellanrum.
Röntgen hasens glidleder.
Sprutad med cortison och tuppmam 3 gånger i vänster knäled och fem gånger i höger knäled.
3 kurer fenydin inflammationshämmande.
Ultraljud av knälederna med undersökning av meniskerna.
Cortisonkräm på knälederna i 14 dagar.
3 behandlingar tuppkam intravenöst.
Glukosamin har han fått i 4 månader nu,
Inga röntgenfynd, inget fynd på ultraljudet. Inte speciellt gallig i knäleden heller.
Han har blivit behandlad av euquiterapeut ( vet inte hur det stavas)
2 gånger. Gått med kilklack i 8 veckor som skulle avlasta knäleden utan resultat.
Ja, han har verkligen fått behandlingar så det räcker. Han är nu just fyllda sex år.

Mälarkliniken är bra, men jag skulle inte skicka den dit 'bara för att' då den verkar rejält utredd. Men ring och prata med MK och se om de har några förslag (Arne skulle jag prata med).

Jag skulle däremot undra om man kan vara hjälpt av att SCINTA hästen, ska du ändå transportera den 80 mil till MK kan du ju isf scinta samtidigt om det är aktuellt (fast på Ultuna då men det är 30 min resa mellan Ultuna och MK)

Min valack genomgick en diagnostisk hasledsartroskopi i februari 2003, dvs för ett år sedan. Han hade ett röntgenfynd som man trodde inte skulle påverka. Trots flera behandlingar blev han dock inte bra i hasen så man bestämde sig för att gå in i leden för att se hur ligament, brosk och liknande såg ut. Det var inte så mkt för att GÖRA något de gick in utan för att SE. Hade de hittat fula slipskador, ligamentskador etc hade han fått somna på bordet.

Det artroskopin gav var att defekten var STÖRRE än på rtg =/, och att det fanns en nästan bortsprucken bit men i övrigt såg bra ut. Leden spolade och sprutaes igen men han blev inte bättre och dömdes ut i maj 2004 och är idag triangelmärkt hagpensionär. Och UA på böjprov :bump: Det trodde ingen.

Jag är dock GLAD att jag gjorde artroskopin för annars hade jag undrat i alla evighet OM si eller OM så.. Så även fast den inte hjälpte min valack ett dugg så fick jag iaf VETA och det var värt det bara för att VETA och slippa undra.

oj då....det var inte lite det, men har hältan släckts på bedövningen helt o hållet? och ni har inget hittat på röntgen? är hältan diagnostikerad till knäet eller är det bara gissningar? himla svårt fall...men det finns saker man inte kan se på röntgen som man kan se på artroskopi...jag säger som Alex...jag skulle nog vilja ha reda på VAD det är, så slipper man undra......funkar det inte att få typ remiss till MK och den vägen få resan betald?

martha skrev:
oj då....det var inte lite det, men har hältan släckts på bedövningen helt o hållet? och ni har inget hittat på röntgen? är hältan diagnostikerad till knäet eller är det bara gissningar? himla svårt fall...men det finns saker man inte kan se på röntgen som man kan se på artroskopi...jag säger som Alex...jag skulle nog vilja ha reda på VAD det är, så slipper man undra......funkar det inte att få typ remiss till MK och den vägen få resan betald?

Man får aldrig egna resor till vet betalda av försäkringsbolaget, alldeles oavsett. Tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka