Artroskopi

H2SO4

Trådstartare
Min häst blev i våras diagnostiserad med kronisk artros på kronleden (ringkota) och blev då sprutad med kortison, vilket han svarade bra på.

Sedan dess har han varit ohalt, fram tills för någon månad sedan så han började bli snubblig och oren på höger fram, där pålagringarna sitter. Igår blev han sprutad igen och ska på återbesök om 3 veckor. Veterinären tog även upp möjligheten med operation, artroskopi om jag inte minns helt galet? (jag har läst i gamla trådar om just artroskopi, men nu blev jag så osäker på om det var det veterinären sa?)
Det innebar iaf att man förstörde ledbrosket ännu mer och på så vis stelopererade leden.

Är det någon som gjort denna operationen och hur gick det?
Vad kostade det? Min veterinär frågade operationsavdelningen och de kom med ett kostnadsförslag på 40-50 000 kr...

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra:crazy: Är det värt att göra den här operationen på en 14-årig hobbyhäst? Då menar jag egentligen inte ur den ekonomiska synvinkeln, utan mer för hästens skull? Visst, att lägga 40-50 000 kr (kanske täcks en del av det av försäkringen, men jag litar inte på det - jag har Agria...) på en häst som är värd en tiondel summan känns väl egentligen lite dumt, men om det är det som krävs för att han ska må bättre så är jag villig att göra det. Frågan är väl om det hjälper hästen? Det är såklart omöjligt att säga på förhand:(, men tydligen så är det 60% av de opererade hästarna som blir hjälpta - kanske inga toppenodds direkt:crazy: Samtidigt så kan jag ju hoppas på att just min häst är en av de 60% som svarar bra på operationen (knappast troligt med min tur, men ändå)

Rörigt och svamligt såhär på lördagskvällen, men har ni några tankar eller erfarenheter av detta så berätta gärna:)

Sv: Artroskopi

En atroskopi innebär att de går in i leden med ett artroskop via titthål. De gör två små hål, och i ena hålet stoppar de in artroskopet som är en liten fiberoptikkamera. Andra hålet är för att veterinären ska kunna stoppa in utrustning.

Jag har fått tre stycken opererade i led (2* kotled, 1 * hasled) med artroskopi. I kotledsfallen har det varit för att ta bort lös benbit, i hasledsfallet gick de i huvudsak in diagnostiskt, för att se hur illa ledbrosk osv såg ut, men också med förhoppningen att kunna 'göra' något. Det kunde de dock inte. I samtaliga fall har det tagit sådär 30 minuter gissningvis. Nu sist så jag lämnade vid 8, vid nio åkte jag och då hade de inte gett lugnande inför op än. 10 ringde de och srämde mig halvt ur vettet ang vad som hänt (jag hade inte ens hunnit hem) och konstaterade att 'färdigt, operationen gick bra vi plockade ut ett centimeterstort fragment, inga sekundära ledskador, han är på benen och vaken igen och allt gick bra. Välkommen att hämta honom imorgon eftermiddag om inget tillstöter'.

I samtliga fall har hästen kommit samma dag eller kvällen innan, opererats (i full narkos), stått kvar över natten och kommit hem dagen efter med två små prydliga stygn efter hålen och stoort bandage. Pris ca 15 000 kr, och priset har legat ganska lika på olika kliniker, däremot har det varierat om de åkt hem samma dag eller stannat till dagen efter (vilket jag föredrar). En kompis kollade priser för artroskopi för att ta bort benbit i våras och då låg som sagt priset på 15 - 18 000 mellan de olika klinikerna. För själva op och allt kring det ( t ex stå kvar över natten för de kliniker som vill det osv)

Vad man gör just vid ringkota vet jag inte, men det du beskriver låter som när man just går in och retar ledbrosket ännu mer, så en sammanväxning ska ske snabbare av ledytorna. (Man kan göra samma sak vid t ex spatt). Jag har dock svårt att förstå hur detta skulle kunna landa på 40 - 50 000 kr (!!!)

En av mina har gjort en tendoskopi med, skillnaden är att då går man in och kikar på/opererar sena istället för kota (I det fallet gick de in, konstaterade hur illa det såg ut, rensade upp en massa i senskidan, försökte 'hyfsa till' senan men insåg den var bortom räddning, spolade ur och 'snyggade till' och 'gick ut' igen. Prislappen densamma, kring 15 000 kr. Och samma sak där, titthål, två små hål, en för kamera och en för instrument.

Så, ring du veterinären igen och hör både om precis vilken sorts op de ville göra och priset? 14 - 15000 kr känns mycket mer rimligt för en artroskopi än 40 - 50 000 kr, så med lite tur hörde nån fel? Eller så är det nån betydligt mer omfattande operation de vill/man måste göra än när man t ex tar ut lösa benbitar osv?

Puttar upp denna tråd med förhoppning om fler svar!

Fått reda på att min häst har pålagring på kronled vänster fram och operation har kommit på tal. Ska dock in en vända till imorgon för ytterligare utredning. Han är halt både på rakt o böjt spår o mjukt o hårt underlag o den släcks inte helt av vanliga bedövning (under kotan o ner) därför ska han in igen o bedövas i kronleden för o se om det släcker hältan.
Vill dock höra om det är någon här inne som gjort denna steloperation på kronleden på sin häst och om den kommit tillbaka som tävlingshäst igen? De nämnde hingsten Darco som exempel som gjort operationen och idag hoppar på högsta nivån igen men de har juh helt andra resurser än en annan så vill höra om fall bland oss "vanliga dödliga". Hoppas här finns fler med erfarenheter som kan ge mig lite hopp!!

Vilken Darco menade de? Den närmast legendariske belgiske hopphingsten Darco dog 2006? Är nog honom de flesta tänker på när de hör Darco - så jag blev lite nyfiken? =)

Tänkte inte ens så långt att han inte är i liv längre! Var lite i chock just då eftersom båda mina hästar precis då hade fått osäkra prognoser o vi gick igenom de olika alternativen för dem... Ja, dem sa hopphingsten Darco så jag förstod det som denna legend men ifrågasatte inte så mkt mer just då... Han skulle iaf vara stelopererad i kronleden och hoppade de högsta klasserna igen efter sin operation.
Nu blir det nog inte aktuellt med operation då denna ska vara väldigt smärtsam för hästen och jag vill nog inte utsätta min häst för lidande med en osäker utgång... Han e nu sprutad med cortison istället så får vi se hur han svarar på det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 563
Senast: Kirie
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 484
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar