Artroskopi rehab

igbest

Trådstartare
Någon som har gjort en sån operation på sin hund och kan berätta ungefär efter hur många veckor man kan ha hunden lös i huset och i slakare koppel på promenaderna utan att behöva vara orolig...:confused:

Min snart 11 månaders valp gjorde en artroskopi för två veckor sen och har varit i total stillhet dessa två veckor förutom när vi varit ute och gått hennes korta promenader också i stillhet (så gott det går).

Vi var in till veterinären i dag och tog bort stygnen och då frågade jag men de sa att det får jag bättre svar på när vi varit på vårt första rehabtillfälle, så på fredag borde jag få veta hur jag går till väga efter det.

Vår plan är ju att inte öppna upp hela huset på en gång utan begränsa i alla fall...:grin:

Tacksam för svar även om jag får veta på fredag...

Sv: Artroskopi rehab

Det beror nog en hel del på var man har opererat, våran opererade vi i okt, 19 tror jag det var, för OCD i bogleden höger fram. Han var då 7 mån gamal, han hade även en del inflamationer i leden men ingen atros.

Det har varit lång och ibland slitsam rehab, jag har stått och grinat mitt på vägen för att jag inte har fått hundskrället att gå, han har velat studsa om kring vilket var total förbud på... Efter första återbesöket, två veckor efter operationen började vi öka på promenaderna med 5 min i veckan per promenad. Vi var till rehab varje vecka och gick på treadmill band, vi provade även att simma, men han fungerade bättre på treadmillen så det har vi fortsatt med. Han går i vatten på treadmillen så man lyfter en del av hans kroppsvikt, och dels tvingar honom att lyfta ordentligt på benen. Nu har det snart gått två månader och det har gått över förväntan, idags läget är det fortfarande koppelpromenader som gäller, men vi pulsar snö 50-60 min om dagen, och sedan vanliga promenader på 20-30 min ett par gånger om dagen, beroender lite på hur det passar in i vardagen.
På fredag ska vi tillbaka till vet för återbesök och tycker hon att det ser bra ut så har vi fått klartecken från rehab att börja släppa honom lös korta stunder till att börja med. :bump: Så jag hoppas av hela mitt hjärta att vi äntligen kan få börja ha honom lös, och se till att inkallning fortfarande finns kvar... :angel:

Inomhus har varit rätt jobbigt det oxå, frusterad hund är bara förnamnet... Våran raring tuggade sönder en telefonkabel i 2 cm bitar.... Vi varierade oss emellan instängd i en stor bur när det rörde sig mycket folk/barn i huset för att hålla honom så stilla som möjligt, annars avstängd med kompost galler antingen i köket, eller hallen, och på dagarna när jag var hemma själv så stängde vi in oss i kontoret... Sista veckorna har vi ökat ut utrymmet, hela köket, och köket och hallen ibland om det inte är andra barn hemma och leker med våran. Våra barn har lärt sig att stänga dörrar och se till att han inte springer med dem, men andra barn har det inte lika självklart.

Mycket tuggleksaker, tuggben, märgben osv för att hålla honom nöjd... Aktiverings leksaker gick bort då han blev för häftig i sina rörelser med dem...

Dessutom investerade jag i ett Back on Track täcke, nättäcke tror jag det heter, det hjälpte under tiden han hade stygnen kvar och även nu efteråt så har jag det alltid på efter ansträngning eller om han åker bil för att hålla värmen. Kanon bra efter rehabträningen. Jag är oxå mycket tacksam för diselvärmaren i bilen, så den har jag ställt in så bilen är varm när vi kommer ut från rehab blöta, guld värt när det har varit så himla kallt!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 586
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 495
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 201
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka