Artros var det ja.

Philosophia

Trådstartare
Som jag misstänkte resulterade veterinärbesöket idag i diagnosen "karpalledsartros" på höger fram. :( Ledsamt, men väntat. Så nu är det Rimadyl i lite högre dos samt vila i två veckor för att se om vi får ned inflammationen och se hur hältan blir då. Därefter ska vi utvärdera dosen och börja med sjukgymnastik.

Mitt hopp står till att artrosen är av icke-progressiv art och att den åtminstone inte förvärras om vi bara lyckas bygga upp lite mer muskler kring leden och inte överanstränger henne.

Finns det fler med artroshundar? Hur har era hundar svarat på antiinflammatorisk behandling med Rimadyl eller Metacam?

Ge mig lite hopp.

Sv: Artros var det ja.

Som jag misstänkte resulterade veterinärbesöket idag i diagnosen "karpalledsartros" på höger fram. :( Ledsamt, men väntat. Så nu är det Rimadyl i lite högre dos samt vila i två veckor för att se om vi får ned inflammationen och se hur hältan blir då. Därefter ska vi utvärdera dosen och börja med sjukgymnastik.

Mitt hopp står till att artrosen är av icke-progressiv art och att den åtminstone inte förvärras om vi bara lyckas bygga upp lite mer muskler kring leden och inte överanstränger henne.

Finns det fler med artroshundar? Hur har era hundar svarat på antiinflammatorisk behandling med Rimadyl eller Metacam?

Ge mig lite hopp.

Vi gav vår schäfer rimadyl när han fick atros. Han svarade bra på detta och blev pigg och glad.
Visserligen fick han problemen som äldre hund. Hur gammal är din hund? Vi håller tummarna på att det går bra!

Rimadyl fick även min Landseer tidigare när hon hade enorm växtvärk och även hon blev pigg fort!

Hon är 13 år och väldigt pigg i övrigt. Hon har svarat bra på Rimadyl när hon har ätit det för andra smärtor, så jag hoppas hoppas att det kan fungera. Inte bara smärtstillande då, utan även antiinflammatoriskt.

Men vad skönt att höra att er schäfer svarade bra på det! Vad för "slags" artros har han? Min tik har med stor säkerhet fått sin artros pga snedbelasning. Hon bröt benet som valp och benet blev inte rakt efter läkningen. Tidigare har snedheten i frambenet inte synts då hon har varit välmusklad och kunnat kompensera det. Men hon blev biten för två år sedan och tappade mycket muskler under konvalescensen och vid 11 års ålder ville de inte komma tillbaka särskilt snabbt (musklerna alltså). I backspegeln kan man kanske se att jag borde ha simmat eller något med henne för att bygga mera styrka, eller haft någon form av stöd kring knät, för att jag tror att det är under dessa två år som artrosen har utvecklats :(.

Hon är 13 år och väldigt pigg i övrigt. Hon har svarat bra på Rimadyl när hon har ätit det för andra smärtor, så jag hoppas hoppas att det kan fungera. Inte bara smärtstillande då, utan även antiinflammatoriskt.

Men vad skönt att höra att er schäfer svarade bra på det! Vad för "slags" artros har han? Min tik har med stor säkerhet fått sin artros pga snedbelasning. Hon bröt benet som valp och benet blev inte rakt efter läkningen. Tidigare har snedheten i frambenet inte synts då hon har varit välmusklad och kunnat kompensera det. Men hon blev biten för två år sedan och tappade mycket muskler under konvalescensen och vid 11 års ålder ville de inte komma tillbaka särskilt snabbt (musklerna alltså). I backspegeln kan man kanske se att jag borde ha simmat eller något med henne för att bygga mera styrka, eller haft någon form av stöd kring knät, för att jag tror att det är under dessa två år som artrosen har utvecklats :(.

Vår herre fick i armbågarna, och han va en stor höffel så givetvis hade han en stor tyngd fram, men rimadyl samt glukosamin hjälpte honom bra faktiskt, han fick detta i 11 års åldern men mådde bra och va pigg in till sista dagen, han blev strax över 13år...:love:

Simning är mkt bra, men inte alltid faktiskt. Nu har du en hund som ändån varit pigg och det är bra tycker jag! Och jag är absolut säker på som du sa att musklerna har har med saken att göra. vi märkte mkt på vår att så fort han låg för mkt inne blev han lite sämre, han trivdes hellre att ligga ute i gräsmattan både i regn och i snö.

Han hade lite madrasser här och var som han la sig på och det underlättade lite för honom oxå. Men det som vi upplevde va att det bästa är om dom får röra sig i den mån dom klarar av så fungerar det bra ändå!

Min lilla tuss har artros i bägge bak. Han har inte verkat lida a det, men när jag märkte att muskulaturen började bli påtagligt förtvinad i bak och länd samlade jag ihop pengar för rehab på hundsimmet.
Vi simmar nu två dagar i veckan-det jag märker av är att han ökar rörligheten i sitt ondaste ben, för att inte tala om att ha rör ordentligt på sig samt bygger muskler utan risk att förslitas. Detta+preparatet aktiv hund har gjort strålande resultat och artrosen blir mer och mer obetydlig i vardagen. Den försvinner ju inte, men den frodas inte heller.

Vi simmar nu två dagar i veckan-det jag märker av är att han ökar rörligheten i sitt ondaste ben,

:bow::love: Vad glad du gör mig! Vad skönt att du har märkt skillnad med simningen. Det är sådana förbättringar jag har förhoppningar om, även om jag vet att artros inte kan botas.

Vi ska börja med simning så småning om, men veterinären ville att vi skulle få ned inflammationen i leden något först (hon är lite gallig).

Aktiv hund, är det ett glukosaminpreparat?

:bow::love: Vad glad du gör mig! Vad skönt att du har märkt skillnad med simningen. Det är sådana förbättringar jag har förhoppningar om, även om jag vet att artros inte kan botas.

Vi ska börja med simning så småning om, men veterinären ville att vi skulle få ned inflammationen i leden något först (hon är lite gallig).

Aktiv hund, är det ett glukosaminpreparat?[/QUOTE]

Japp det är det, min Chow Chow äter det. Säljs bla på
www.redog.se

Har en äldre labrador med artros. Fick det pga åldersförändringar bara, har ua på höfter och armbågar.
Hon har ätit rimadyl i säkert 4 år nu. Det fungerar jättebra på henne!
Inga problem med magen någonsin under dessa år.

Hon får även foder som är bra för lederna samt Aktiv Hund, som någon skrev om här ovan.
Aktiv hund började vi med förra årsskiftet, då hon slet av ett korsband.
Denna hund är väldigt pigg och glad, är gärna med på träning, även om man får anpassa så hon inte tar i för mycket bara för att hon själv vill det.

Även vi låter denna hund simma. Började med det i samband med korsbandsskadan.
Det mår hon jättebra av.

Härligt att höra att den hunden blev bättre, hoppas det fungerar på ts hund oxå då:bump: tyvärr funkade det inte på vår:cry:

Gamlingen går på Rimadyl och Glucosamin. Funkar bra. Han var mycket dålig förra året men är som ung på nytt nu. Han får 1 tablett varje kväll och glucosamin morgon och kväll.

http://www.agna.se/aktivhund.htm

Det luktar INTE roligt:angel:, men hunden som är kräsen äter glad i hågen..dom brukar ju gilla skunklukt..:cool:
Jag som har lite svårt för mediciner ger hellre detta än glucosamintablett+metacam (smärtstillande och antiinflammatoriskt).
Aktiv hund är även antiinflammatoriskt. Däremot behåller jag metacamen utifall att det skulle behövas . Använder det dock inte alls nu, det behövs inte:D. Min tolv åriga tuss springer och har sig precis som i ungdomens dagar och blir allt bättre ju mer han kan "ta i" med det ondare av benen.:bow:

Hundar med exempelvis ryggproblem bör inte simma, för det kan skada mer än det gör nytta.

Och vår hund som på senare tid fick problem med atros va inte simning heller det bästa alternativet då han tog ut sig för mkt.

Hmm..men taxen som jag fick avliva i våras hade grava ryggproblem och vi blev rekommenderade (om vi hade valt att låta honom leva vilket vi inte gjorde) att simrehabilitera och detta skulle göras i ex antal månader..vad kommer det sig? Är det specifika ryggproblem och så?

Hmm..men taxen som jag fick avliva i våras hade grava ryggproblem och vi blev rekommenderade (om vi hade valt att låta honom leva vilket vi inte gjorde) att simrehabilitera och detta skulle göras i ex antal månader..vad kommer det sig? Är det specifika ryggproblem och så?

Det däremot vet jag faktiskt inte, kan visserligen tänka mig att det kanske är värre att simma med hunden om det är ländryggen då kanske? i allafall så va en släkting till mig hos vet med sin hund (hon har schäfer) dom sa till henne på helsingborg tror jag dte va att man inte skulle simma med hundar som har problem med ryggen. Hennes hade visserligen spondylos i ländryggen, kan va därför kanske?!

Ok.hmm då ska jag faktiskt ta och kolla upp detta;)

sorry av mig, kusinens hund hade skadat nacken, därav fick den inte simma...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 372
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 712
Hundhälsa Hej! Tar det hela från början. Nån gång i september- oktober förra året började min och mammas 5 åriga goldentik se stel ut när hon...
Svar
5
· Visningar
3 643
Senast: saddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder