Artros/osteochondros?

B

BabeRuth

Är det någon som vet Vad är det för skillnad/likheter mellan dessa hundsjukdomar??:confused:

Sv: Artros/osteochondros?

Är inte helt hundra, men tror att artros är pålagringar medan osteochondros är benskörhet/lösa benbitar.

Artros = en kronisk inflammation i en led med nedbrytning av ledbrosket, förtjockning av ledkapseln och benpålagring i och runt leden.

Osteochondros = en tillväxtrubbning:

De långa rörbenen i skelettet växer framför allt i de så kallade tillväxtzonerna. Men benet växer även i övergången mellan ledbrosketet och den underliggande benvävnaden. I det understa skiktet av ledbrosket bildas hela tiden nytt brosk som skjuter ledbrosket framför sig mot periferin. Vartefter brosket växer sker en förbening av de djupare brosklagren, och brosket omvandlas successivt till benvävnad. På detta sätt hålls ledbrosket lika tjockt under tillväxten. Det är viktigt eftersom brosket saknar egen blod-försörjning. Alla näringsämnen till brosket kommer från ledvätskan.

Hos hundar som utvecklar OCD (osteochondros) är tillväxten alltför snabb, så att skelettet inte hinner anpassas till den allt större belastningen. Då skadas de tunna blodkärlen i benet under ledbrosket, varvid förbeningen av broskets djupa delar upphör. När brosket fortsätter växa blir ledbrosket så tjockt att närings-ämnena från ledvätskan inte når fram till de djupare lagren. Brosket dör, och en spricka uppstår till ledbroskets yta. Osteochondrosen är ett faktum.

Fragmentering av processus coronoi-deus (FCP) har en särskild bakgrund. Här är orsaken en ojämn tillväxt i radius och ulna (två av benen i armbågen), som tillsammans utgör den undre ledytan i armbågs-leden. Ulna kommer att växa mer än radius, varvid det uppstår en ”trapp-stegsbildning” i leden. I stället för att belastningen fördelas över hela ledytan kommer all vikt att hamna på framkanten av trappsteget. Benet håller inte för belastningen, utan det uppstår frakturer i benet. En eller flera lösa benfragment i leden orsakar kraftig irritation.

Källa: Regiondjursjukhuset Strömsholm, www.regdjsh.se

// Jossan, vars förra hund hade den senare varianten av OCD

Senast ändrad av en moderator:

Om det är något mer du undrar över så tveka inte att fråga. Jag har haft hund med osteochondros (INTE kul :().

Om det är något mer du undrar över så tveka inte att fråga. Jag har haft hund med osteochondros (INTE kul :().

Hej och tack för ditt svar.Jag har själv haft en hund med osteochondros.
Men har nu blivit tillfrågad om jag vill ta över en hund med lindrig artros.
Eftersom jag inte vet så mycket om den sjukdomen ställer jag mig tveksam till om jag verkligen vill ha hunden.
Nuvarande ägaren säger förståss att det absolut inte är farligt med den här sjukdomen.

Men jag undrar ju lite och eftersom jag har inte fått några direkta svar från honom.

Hunden är en schabrador,2 år och haft diagnosen sen ca 10-11 månader.
Men om en hund har lindrig atros,kan det bli värre med åren?Och vad gör man åt det? Visserligen är väl det individuellt,men orkar hunden gå långa promenader,har den ont hela tiden?
Hur yttrar det sig?

Är jättetacksam för alla svar jag kan få

Artros är en sk. degenerativ ledskada, dvs. ett tillstånd som förvärras med tiden. Man kan inte bota artrosen, men däremot bromsa utvecklingen med preparat såsom glucosamin och andra ämnen som ger näring åt ledbrosken och stimulerar ledvätskeproduktionen. Dessa preparat kan man ge som injektion under en viss period. Det finns även specialfoder som har god effekt på hundar med ledproblem. Det är viktigt att hålla artroshundar i god form eftersom övervikt leder till onödig belastning, dessutom ger musklerna mer stabilitet åt leden. Simträning brukar rekomenderas till dessa hundar. Vissa hundar med artros måste gå på långtidsbehandling med smärtstillande, vilket kan ge biverkningar i form av magproblem.

Det är olika hur smärttåliga hundar är. En del kan ha kraftig artros utan att de visar symptom, och vice versa. Symptomen är bl.a. stelhet, ffa. efter vila, och ovilja att hoppa upp i bilen osv.

Min kusin köpte en valp( labrador/golden)som fick atros redan som 7 månadersvalp.Efter två operationer med mycket obehag för hunden fick de avliva den endast 1 år gammal.Jag vill inte råda dig till något,men tänk efter noga innan du tar över den hunden.Det kan bli dyra vetrinärkostnader.

Min kusin köpte en valp( labrador/golden)som fick atros redan som 7 månadersvalp.Efter två operationer med mycket obehag för hunden fick de avliva den endast 1 år gammal.Jag vill inte råda dig till något,men tänk efter noga innan du tar över den hunden.Det kan bli dyra vetrinärkostnader.

Tack för det var så jag tänkte själv.Att det kan bli dyrt.Vet ju hur det var med min osteochondros-hund.Trots att den var opererad.

Jag har haft en hund med måttliga benpålagringar och vi har tävlat och tidvis kört mycket hårt. Däremellan väldigt aktiv. Hon hade inte problem tills hon var ca 9.5 år.

Jag har haft en hund med måttliga benpålagringar och vi har tävlat och tidvis kört mycket hårt. Däremellan väldigt aktiv. Hon hade inte problem tills hon var ca 9.5 år.

Ok,Men är måttliga-lindriga pålagringar samma sak?

Ok,Men är måttliga-lindriga pålagringar samma sak?

Måttliga pålagringar är värre än lindriga. Lindriga är den minsta graden av pålagringar (förutom UA såklart).

Lindriga pålagringar (på gamla skalan 1)
Måttliga pålagringar (på gamla skalan 2)
Kraftiga pålagringar (på gamla skalan 3)

Men skillnaden mellan artros och höftledsdysplasi (HD mao om jag stavat fel) eller är det samma sak?

Nej det är inte samma sak. HD är en löshet i höftleden som gör denna instabil. Det i sin tur leder till att det bildas artros i leden. Så det är två olika sjukdomar, men som ofta förekommer samtidigt i leden. Dock kommer HDn före artrosen och inte tvärtom.

Är det någon annan som har erfarenhet hur en hund kan må med lindrig artros??

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Mamma har artros i ett knä och får ont när hon går. Hon har varit i kontakt med läkare och fått konstaterat artros för några år sedan...
Svar
5
· Visningar
209
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin