• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hammond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 299
H

Hammond

Någon som har erfarenheter av detta?
Hur gick det med din häst efter det här?

Hästen har även ont när den går i hagen, är det s k Akut Artrit då??

Hoppas på svar

Malin

Sv: Artrit?

Jo, jag vet.

men nu sökte jag sånna med erfarenheter av det!!

och det finns ju något som heter akut artrit/ledinflammation ,kalla det vad ni vill, och jag har hört att det "inte är så bra" om man ska säga så...

HEJ, Jag sköter om en häst som just fått behandlig för detta i sina framknän, eller karpellaleder som det egentligen heter.. och den har visat sig bli alldeles bra. Hästen var lika halt på bägge fram och kunde därför inte halta så gud vet hur länga den har gått med smärtan... stackarn. Nu är böjprovet positivt och den ska sättas igång lite sakta.. Detta är en travarkille på 8 år.. och jag har skaffat glukosamin som han ska få äta i förebyggande syfte.. Denna inflammation gick över efter 4 behandlingar och nu hoppas vi att det kommer hålla.. Har inte så mkt erfarenhet av det men visst finns det hopp.. Har din häst fått någon behandling? Hur pass ont/ halt var den? Hur gammal är den? Med rätt behandling och vila så har jag fått för mig att det kan läka ut, fast det kan ta sin lilla tid... Hoppas att det kommer gå bra för din häst!

Alla ledinflammationer kallas akuta när de uppträder. Åtskilliga hästar drabbas av detta, behandlas (med vila, med vila och smärtstillande eller med ledinjektioner) och blir helt återställda. En ledinflammation som blir kronisk är betydligt värre.

Vad som påverkar hur dålig prognos det är för en akut ledinflammation är;
vilken led är drabbad?
vad orsakar ledinflammationen?

Överansträngning, vrickning osv är naturligtvis en "bättre" orsak än t ex osteokondros.

Har din häst fått någon behandling? Hur pass ont/ halt var den? Hur gammal är den? Med rätt behandling och vila så har jag fått för mig att det kan läka ut, fast det kan ta sin lilla tid... Hoppas att det kommer gå bra för din häst!

Han har varit behandlad när han fick sin kotledsinflammation.
Nu har det blivit till att han är inflammerad i både hoven och kotleden.

Han är 13år. Och han har tydligvis ont i hagen.

Vi ska tyvärr åka och avliva honom nästa vecka...

Å vad tråkigt att höra... Men har den så ont så är det ju kanske inte så mycket mer att göra! Man vill ju inte plåga dem.... Tråkigt för din skull.. kram!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
951
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 224
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka