Artoskopi i bogled?

speedya

Trådstartare
Letar efter hamlstrån känner jag, men väntar på att en expert på Ulltuna skall uttala sig om prognoserna för min kära häst...det känns som om det kommer att dra ut på tiden. ( vi har inte varit till Ulltuna, men röntgenbilder och journaler är skickade dit samt en film på hur hästen rör sig, för att få svar på om det är någon idé att vi åker dit )

Är det någon som vet om det går att genomföra artoskopi i en bogled? Jag har försökt att googla, är inte så bra på fackengelska, på svenska finns inget att hitta. Min häst har en förändring i bogleden, en spetsbildning i nedre delen av bogbladet som ledar till armbågsbenet, något som kan tyda på artros. Troligtvis efter en skada, men vi vet inte.

Någon som vet om det genomförs ingrepp/atroskopi i denna led överhuvudtaget? Är de lyckade? Konvalesens? Utsikter?

Tacksam för någon som helst input. Så jobbigt att gå och vänta på "domen"....:(

Sv: Artoskopi i bogled?

Jag hade en häst som också hade gammal skada i bogleden. Skadan konstaterades vid röntgen och det blev totalt fem månaders skritt innan igångsättning igen. När symptomen kom tillbaka gjordes artoskopi för att se vad och om något kunde göras. Vet berättade redan innan ingreppet att det inte såg lovande ut och om det visade sig vara allvarligt skulle de inte väcka hästen igen. Jag var alltså beredd men tog det så klart hårt när de ringde och sa att det inte fanns något att göra. Det var ändå skönt att veta att han bara "somnade in" under narkos.

Så klart inget du vill höra, men så gick det för min häst. Lycka till med din vän.

Kanske inte samma sak men hade en 4 åring som slet av en sena i bogen där gick de in och titta hur pass allvarligt det var. Hästen fick en natt svart prognos men mot alla odds kom hon tillbaka och tävlades upp till 135 för att sen som 6 åring skada sig igen med utgången att hon nu är avelsto ( sista skadan var inte i bogen )

Min åring har en fraktur/frakturering i bogleden (alltså benen på varsin sida av leden) samt en senskada i samma område. Prognosen är enligt veterinären "vi har sett många konstiga saker läka." Han behandlas med kinesmedicin som kan "utföra mirakel". Jag lever på hoppet!

Det var tal om att gå in och göra en titthålsOP men de la en bedövning som inte släckte någon hälta och då valde de att inte gå in och kika (de misstänkte cysta pga röntgenbilder men så var alltså inte fallet).

Svar till er båda, tack för input, men då verkar det i alla fall som att man kan gå in i bogleden, frågan är då bara om det går att göra något åt det som finns där...väntar fortsätter.

Är det kinesiksa örter du ger din häst Cahs?

Nej, lite homeopatiska piller, moxning och behandling för att se till att energierna flödar på som de ska i kroppen och därmed ge åringen alla chanser till att läka sig själv. Låter som hokuspokus men hon som gör det har många mirakelexempel och det är faktiskt inte alls så dyrt, 700kr per behandling.

Värt att chansa på med tanke på oddsen så att säga. Kan kinesmedicinen både förebygga biverkningar (artrosbildning osv) och korta ner läketiden är vi ju på god väg. Det återstår att se, ca 5 månader kvar tills frakturerna läkt ihop.

okej, ja man är ju beredd att prova allt.

Vet du vad som gjorde att din häst fick frakturen?

Vi har ingen susning om vad som hänt mer än att det har hänt ute i hagen. Bogleden ser ut såhär (och som ni ser på mittenbilden så var de oroade över att den runda "skuggan" var en cysta)

1379824_10202230860435730_1355087823_n.jpg

Jag är också nyfiken på vad de kan göra om det visar sig att det blir en ojämn yta mot det andra benet, om de kan göra något kirurgiskt åt det och jämna till ytan igen. Men jag har ingen susning och jag hoppas att det aldrig kommer vara aktuellt att ta reda på.

Ja det var ju verkligen skillnad på höger och vänster där på din häst. Jag önskar jag hade bilderna från min häst att lägga in, ska försöka fixa det, hans liknar mer den övre bilden, men det är en vass nabb eller vad man ska säga, i bogbladet ner mot leden längst fram...hm, svårt att förklara. Men där din häst har typ en 90 graders vinkel är det som en näbb...
Innan böjprovet sa veterinären att han rörde sig fint, men vid högt böjprov fick han jätteont. När leden släcktes försvann hältan. Så jag undrar också om man kan gå in och jämna till på något sätt....

Jag vet inte heller vad min häst gjort, han är inte direkt halt, mer stel vilket syns nu när han går i uppförsbackar. Vid högt böjprov får han ont, men nästan alla ser förvånade ut när jag säger att vi väntar på "domen" för det syns ju inget när han går i hagen.

När jag fått svar från Ulltuna om det är möjligt att kirurgiskt jämna till detta, kan jag skriva här och berätta vad de sa. Det som gör att jag inte känner mig så hoppfull är att om det är artros så är det ju en kronisk nedbrytningsprocess av ledbrosket.:(

Jag måste bara säga att det är skönt att ha någon mer att prata bogled med. Ingen i min närhet har någonsin varit med om att röntga bogled eller skador i området. Min kan ju belasta benet men han gör allt för att inte vinkla/använda bogleden. Han är alltså rejält halt och hoppar på tre ben i normal skritt.

Vill du så kan du ju PMa mig så får du kontakt med min kinesare, det är intressant att höra om hennes behandlingar och vilka resultat det har gett. Bara ett telefonsamtal bort.

Ja men precis!!! Det verkar inte vara så vanligt med bogledsskador, jag har provat att fråga två andra veterinären som jag känner, de har inte hört talas om att man går in i en bogled, å andra sidan är de inga hästexperter

Jag vill jättegärna ha kontakt med henne, som sagt man är beredd att prova allt. Provar att pma när jag sitter vid datorn!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka