Artificaial Insemination, lagligt inom galopp och travar avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lovelylace
  • Startdatum Startdatum
L

lovelylace

som titeln sager, anvands artificial insemination inom galopp och travar aveln?

Sv: Artificaial Insemination, lagligt inom galopp och travar avel?

Ja inom travaveln används både färsk, transport och fryst.

Vågar inte säga helt 100%, men tror att till fullblod används bara naturlig betäckning. Rätta mig om jag har fel.

Ja inom travaveln används både färsk, transport och fryst.

Vågar inte säga helt 100%, men tror att till fullblod används bara naturlig betäckning. Rätta mig om jag har fel.

Du har inte fel. Finns eventuellt något enstaka fall där det gjorts undantag för något fullblod. Men i normalfallet så är det bara godkänt med naturlig betäckning.

Det är väl inte precis förbjudet att seminera fullblod avsedda för galopp.
Det som inte grejen är att föl gjorda genom semination inte får registreras i galoppförbunden.

jaha, sa du kan fortfarande anvanda ett fullblodsom hat kommit till varlden via AI inom racing industrin?

jaha, sa du kan fortfarande anvanda ett fullblodsom hat kommit till varlden via AI inom racing industrin?

Nu fattar jag inte vad du skriver...

I och med att fölen inte får registreras så kan dom inte heller komma till start.
Däremot kan man inte bli bestraffad om man seminerar, vilket du frågade om.

ahh, sorry jag misforstod dig, mitt fel, nu forstar jag lite battre, :crazy:

Ah, hoppas det klarnade.

ja, man ar ju dressyr manniska, och dar kan vi ju anvanda AI inom fullblods hingstar om dom anvands for a korsas med tungre halvblod tex...sa lite :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men de fullblodshingstar som är tillgängliga för halvblod går ofta på semin.
Men de fölen går inte att registrera i galoppförbundet = ej tävla galopp.

jo jag forstar det, dom kanske inte skulle ha sa stor chans anda....;)

sen ar det val en forsakringsfraga nar det galler gallopp hingstarna, det kostar ju ratt ordentligt med pengar for att betacka sa man kanske vill vara hundra pa att man far ratt hingst;)

Det som inte grejen är att föl gjorda genom semination inte får registreras i galoppförbunden.
Det känns som om jag borde veta det här, men gäller det arabgaloppörerna också? Jag menar får seminbarn tävla på galoppbanan?

Carina på Silver Arabians

Araberna har inte dessa regler, tack och lov.

Tänkte väl det. Jag trodde att jag hade missat något... :D

Carina på Silver Arabians

Det är bara de engelska fullbloden som har dessa urgamla regler och håller fast vid dom.

En häst som är avla på nåt annat sätt än via en faktisk parning kan ej registreras under GSB.
Alltså ingen semin, ingen klon och inga ETs.
Däremot så finns det ett par stycken som är avlade via semin som är inregistrerade i GSB... Ryktas det om...
Dessa ägs av en av världens rikaste personer som har tungt inflytande i galoppen. Om det är sant eller ej vet jag inte, och det går inte ens registrera en sådan häst öht inte ens i nåt "B"-register.
Så vill man avla fullblod på semin så får man regga dom som SWB.

Travarna började tidigt med semin och där är det väl som på halvbloden, så gott som enbart semin som används nu mera.

Men så för att svara på din fråga, ja lagligt är det inom båda raserna men det är ej tillåtet att registrera under GSB.

Liknande trådar

Ridning Tjenare, mitt första inlägg här och jag har en fundering angående en travare. Han används just nu som en skogsmulle och rids en del men...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: Dopy
·
Ridning Idag galopperade jag för första gången på riktigt med medryttarhästen som är en travare. Det var inte särskilt bekvämt. Han har alltså...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Har en glad och pigg nordsvensk som med jämna mellanrum vid uteritt från galopp ska sakta ned till trav, snubblar på sig själv...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka