Arthrose och Gonit

J

j3nnif3r

Nu gör jag en ny tråd, då problemet var annorlunda mot vad jag trodde.

Finns det någon här som vet något om Arthrose och Gonit? Vad innebär det? Hur har du med en häst med dessa problem gjort för att få det bättre? Vill veta allt ;)

Sv: Arthrose och Gonit

Gonit = knäledsonflammation, och för att förtydliga så gäller det alltså bakknä (hästar har inga framknän egentligen, det vi kallar framknä heter carpus). Dvs knäleden är inflammerad. En ledinflammation av icke bakteriell typ kan dels vara av förslitningstypen, dvs leden har felbelastats/överansträngts/retats under lång tid, men den kan även vara mer akut av t ex vrickning, yttre våld mot leden etc. En ledinflammation som inte behandlas kan läka ut, men behöver inte göra det heller (knäledsinflammationer spontanläker ganska sällan tyvärr), och en obehandlad ledinflammation kan bli kronisk. När man har en ledinflammation så förutom att det är smärtsamt, så försämras ledvätskan och blir tunnare och får smre viskositet. Ledvätskan ska ju smörja leden, och vid inflammation försämras smörjförmågan, och det blie lätt en ond cirkel där ökad 'nötning' gör att inflammationen bara fortgår och fortgår.

Frisk ledvätska är lite seg och trådig, och har en viss tjocklek. Om man drar ut ledvätska ur en inflammerad led så kan man ha ledvätska som mer är som diskvatten. Ju längre det gått dessto sämre brukar ledvätskan vara, man kan dock ha ledinflammation med till synes normal ledvätska med. Ofta försöker kroppen hjälpa upp det hela med att överproducera ledvätska, det är det ledgallor beror på.

Artros är en pålagring i leden, kan komma i bvilken led som helst. En artros är inget som uppkommer plötsligt, utan det är en kronisk, förslitningsrelaterad åkomma. En ledinflammation som fortgår för länge t ex kan ge en artros. Vid en artros så skadar brosket i leden, och man får en pålagring i leden, där ledens yta är skadad och förändrad. Det är aldrig bra med en artros, men beroende på var den sitter, hur den sitter osv så kan hästen vara mer eller mindre besvärad av det.

Sv: Arthrose och Gonit

:bow:

Då kan Gonit utveckla Arthros?

Ja, långvarig obehandlad ledinflammation kan ge förslitningsartro. En befintlig artros kan ge gonit med dock, så man kan ju dividera om vad som är hönan och ägget.

Ta spatt, en torr ledinflammation i hasens glidleder. Kan utvecklas och bildas helt utan symptom. Flera år senare blir hästen halt, och har en hasledsinflammation. Kontrollrtg visar långt gången spatt.

Så, ibland är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget när man står med en häst med symptom.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka