Årsarvode för styrelse

Killaloe

Trådstartare
Skulle behövs lite input om utbetalning av arvoden

Det finns ett beslut på årsarvoden för delar av en förenings styrelse (ordförande, kassör, vice ordförande och sekreterare om det har någon betydelse) Styrelsen väljs på årsmötet i Mars varje år.

När hade ni betalat ut arvodet för 2017? Med en gång efter årsmötet? När det passar rent ekonomiskt? När styrelsen suttit ett tag? Inför nästa årsmöte? (Summan är beslutad på årsmötet men finns inget beslut om tidpunkt). Och varför just då?

Jag har varit med om två modeller - antingen att man portionerar ut arvodet jämnt över året (per månad eller per kvartal - eller att man betalat ut en klumpsumma efter sex månader. I den förening jag sitter nu, med arvode, har vi kvartalsutbetalning. Ingen chans att man kan kvittera ut sitt arvode och inte delta i arbetet.

I de sammanhang jag varit med där arvoden utgått - vilket är på regional nivå - så har arvodet betalats ut efter fullgjort värv.

Dvs arvodet får man för utfört arbete, när året är slut och nya styrelsen väljs. Formellt så är ju styrelsen egentligen ny efter varje årsmöte.
Så arvodet betalas ut efter att nästa årsmöte varit.

Jag har varit med om två modeller - antingen att man portionerar ut arvodet jämnt över året (per månad eller per kvartal - eller att man betalat ut en klumpsumma efter sex månader. I den förening jag sitter nu, med arvode, har vi kvartalsutbetalning. Ingen chans att man kan kvittera ut sitt arvode och inte delta i arbetet.
Har det varit olika beroende på hur stort arvodet är?

Här är det arvode för varje möte utöver årsarvoden så det kommer ju ersättning löpande för de planerade aktiviteterna.

Senast ändrad:
Kanske är detta någonting det bör diskuteras fram i föreningen och stadgeföra (eller liknande) för att undvika diskussioner i framtiden? :)
Ja absolut, det borde om inte annat stå i samband med summan för arvoden tycker jag.
I det här fallet där jag är involverad är jag dock rätt ointresserad av framtida lösningar eftersom jag inte har några planer på att sitta kvar när året är över så då får kommande styrelse lösa det :o :angel: :)

Har det varit olika beroende på hur stort arvodet är?

Här är det arvode för varje möte utöver årsarvoden så det kommer ju ersättning löpande för de planerade altiviteterna.

Så har vi det också. Allt ska vara inskrivet i slutet av varje kvartal. Vi har ett öppet dokument i Google Drive där allt arbete redovisas av vart och en, och sedan sköter sekreteraren tidsredovisningen för mötena. Fungerar jättebra, tycker jag.

Så har vi det också. Allt ska vara inskrivet i slutet av varje kvartal. Vi har ett öppet dokument i Google Drive där allt arbete redovisas av vart och en, och sedan sköter sekreteraren tidsredovisningen för mötena. Fungerar jättebra, tycker jag.
Låter som ett mycket bra system när det sker mycket jobb som "inte syns" så att säga. :)

Skulle behövs lite input om utbetalning av arvoden

Det finns ett beslut på årsarvoden för delar av en förenings styrelse (ordförande, kassör, vice ordförande och sekreterare om det har någon betydelse) Styrelsen väljs på årsmötet i Mars varje år.

När hade ni betalat ut arvodet för 2017? Med en gång efter årsmötet? När det passar rent ekonomiskt? När styrelsen suttit ett tag? Inför nästa årsmöte? (Summan är beslutad på årsmötet men finns inget beslut om tidpunkt). Och varför just då?
Vi fick 500 för varje möte och sen fick vissa poster en extrasumma (ordförande, sekreterare osv)

Det betalades ut efter årsmötet för året innan. Dvs maj 2015- maj 2016 betalades ut i juni 2016.

Sista årsstämman jag var på var totalen av samtliga utbetalade arvoden under föregående räkenskapsår på noll kronor, så det tycks fortfarande vara möjligt att jobba ideellt i Sverige.

vi är nog ganska så laidback med våra utbetalningar :o
Vi väljer ny styrelse i maj månad och utbetalningar sker alltid i november.
De som valts in i styrelsen i maj får sitt arvode i november. Om du avgår på årsmötet i maj får du inga pengar, men vi anser att det "jämnar ut sig" eftersom alla får sitt första årsarvode efter ca ett halvår och sedan får man inget för det sista halvåret, har aldrig varit någon som protesterat. Vi har inte heller haft några problem med folk som "aldrig" dykt upp på mötena.

Ordförande får störst arvode, därefter sekreteraren, sedan har övriga ledamöter en något mindre summa. Vicevärden har en egen summa som denne får som arvode.

Vår brf betalar ut arvoden strax innan jul för det årets arbete. Vi har en modell där man får betalt för olika roller samt hur många möten man är med på pga att det delas ut uppgifter på mötena. Det fungerar mycket bra. Tror det är 25 % av basbeloppet är till strelsemedlemmar oavsett insats. 25 % per roll och resterande 50 % utifrån närvaro.

Sista årsstämman jag var på var totalen av samtliga utbetalade arvoden under föregående räkenskapsår på noll kronor, så det tycks fortfarande vara möjligt att jobba ideellt i Sverige.
Har arbetat i styrelser i ca 10-12 år nu till och från, i år blir första gången jag kommer bli arvoderad men det endast då det kommer att krävas heltidsarbete på posten (om inte mer) :)

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hittade inget passande forum så jag valde "senior" eftersom jag numera kallas det, Haha!:P Ridskolan går rent åt hel*e*e :S Allt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: vanilj87
·
Hästmänniskan Vi har väldigt mycket strul i våran ungdomssektion. Vi har ennu inte haft något årsmöte och ska ha det så fort som möjligt. Men nu... 2
Svar
20
· Visningar
1 761
Senast: pascalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka