Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

hejzan

Trådstartare
Usch! Vet har just skrivit ut slemlösande medicin till min hostande lilla pålla - 987 kr kostar kalaset:devil: ! (Licenspreparat som hette Equimucin tror jag).
Varförvarförvarför skulle Bisolvon.vet utgå!? Det var förhållandevis billigt och fungerade (i alla fall för min häst).
Hostan ger inte med sig, det hörs att det är slem som hon inte får upp. Ventipulmin fungerade i och för sig, men hostan kom tillbaka så fort beh. avslutades. Hon hostar bara ibland, när hon blir lite till sig (när maten ska serveras, när man gör i ordning henne, när man börjar rida/börjar bli varm), men det ger sig inte. Ingen påverkan på andning eller humör, ingen temp. Hon började förmodligen hosta pga bôsigt hö som vi slutat fodra med pga det. Nu är höt bra. Hon får blöt mat i krubban. Hon är ute ca 14 timmar/dygn. Jag tror att om hon bara får loss slemmet så kommer hostan att ge med sig.
Får väl hämta ut medicinen och se glad ut - vad gör man inte för sin lilla häst!
Skulle bara avreagera mig lite...:crazy:

Sv: Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

Ahhh, det ville inte jag "höra". Min häst ska in på endoskopi om en vecka. 987:- för medicin?! Jisses.

Jag är glad att jag har Agria utökad, den täcker även medicinkostnaderna.

Immer

Men det har ju jag också! Nu blir jag förvirrad.

Mmm, skulle jag nog också ha om inte älsklingen vore triangelmärkt och försäkrad i annat bolag - får bli på nästa pålle! (Det är ju ofta medicinen som blir dyr i långa loppet).

Tror luftvägsproblem är undantagna i villkoren hos Agria, men är inte helt säker.

Det tror jag inte... Immer fick ju sitt kalas betalt och det gällde också luftvägarna.

Min pojke har fått luftvägsproblem och det går på Agria, har utökade och medicinen för sådär 2 tusenlappar gick på försäkringen också. :angel: (Som tur var.)

Usch, jag vill inte höra det här om hur dyr medicinen är! Mitt kalas kommer förmodligen inte att gå på försäkringen :crazy:

Jag ska betala 500:- /månaden i medicin till min häst, livet ut! :angel: Och förhoppningsvis blir det många år. :(

Så klaga inte! ;)

/Maria

Välkommen till gänget! Min häst sprutades nyss en gång i veckan i tre veckor, det kostade 1.750 kr... som försäkringen inte alls hade lust att betala...

Usch, medicin är löjligt dyr till djur - eller rättare sagt det är ju tur att människomedicinen är så pass subventionerad som den tydligen är...
1000 spänn är massor - men jag är mest sur för att den billigare och fungerande lösningen Bisolvon tagits bort ur apotekssortimentet - nä det är ju bättre att de där dumma hästägarna betalar lite till - det gör de så gärna:devil:

Ja fy vad dyrt det är, har precis förbrukat 3 burkar ventipulmin/ ca 500 kr st plus 6 burkar cortison/200 kr st. Suck + vet. kostnad 2 ggr varav en på en söndagkväll ca 2800. Kostar på som sagt...

lakritsrot ska vara bra mot hosta(slemlösande).. prova att ge lite lakritsgodisar, det kan fungera..

Kopierat ifrån :

http://www.promedab.se/signum/Tips/tips1.htm

"SLEM I LUFTVÄGARNA:

Hästar har svårt att få upp slem ur luftvägarna. Det är viktigt att den har rent strö och får dammfritt foder, att den vistas utomhus så mycket som möjligt och att den håller sig i rörelse (om den inte har en akut infektion med feber). Hästen ska äta lågt, dvs stråfoder serveras på golvet och kraftfoder i hink på golvet. Det är bra om hästen kan gå med huvudet lågt när den är i rörelse. Detta gör det lättare för den att få upp slem via näsborrarna.

En häst som har mycket slem i luftvägarna får inte tillräcklig syresättning, något som är en förutsättning för näringsupptag och hälsa på sikt. Därför är det viktigt att hästen får hjälp att göra sig av med den här blockeringen.

Vitlök är slemlösande och bakteriedödande. Vitlökens bakteriedödande beståndsdelar utsöndras av slemhinnorna i lungorna.

Echinacea stärker kroppens försvar mot både virus och bakterier. Travhästar som har behandlats med echinacea har kunnat få upp stora mängder slem. Det har också visat sig fungera förebyggande när man har haft virusepidemier i stallarna.

Rödalger är kanske det mest kraftfulla slemlösande naturmedlet och det rekommenderas framför allt när hästen har mycket slem i luftvägarna. Vid tillfällig hosta kan det räcka med en kur på 2-3 veckor, men om hästen har stora problem med slem bör rödalger ges under 2-4 månader. För kvickdragshästar bör kuren utsträckas till 6-8 månader. Efter avslutad kur med rödalger bör hästen ges ett tillskott av brunalger som hjälper kroppen att snabbare föra ut gifter samt ger ett värdefullt tillskott av vitaminer och mineraler.

Som en utrensande kur kan du också ge äppelcidervinäger/fodervinäger som är blodrenande och bakteriedödande. Ges i foder eller dricksvatten.

En häst som är sjuk och inte kan syresätta sin kropp ordentligt (vilket ger ett sämre näringsupptag) behöver lika mycket näring som en häst i hård träning. För att din häst ska kunna återhämta sig bör du ge ett naturligt näringstillskott som lätt tas upp av kroppen, typ HerbPower, Biroca Ursonne, Recovery eller Haemoboost.
Haemoboost innehåller B6, B12, folsyra och järn, vilka är mycket viktiga för att de röda blodkropparna ska kunna transportera syre och näring till cellerna i kroppen. "

BeastieBabe skrev:
lakritsrot ska vara bra mot hosta(slemlösande).. prova att ge lite lakritsgodisar, det kan fungera..

Jag tror inte det är så värst många "lakritsgodisar" som innehåller lakritsrot. Lakritssmaken är förmodligen syntetisk.

Immer

Hm, jag har gett slemlösanmde för människa. Min vet tipsade om det för flera år sedan när min gammeltant hostade en vinter.
Slemlösande brustablett i lite vatten och balnda i fodret direkt före utfodring. Funkade och var betydligt billigare...

Du har nog rätt a att mängden lakritsrot i lakritgodisar är mycket begränsad, men då kan man ju köpa 1 kg lakritsrot :idea:. När man ändå håller på så kan man lika gärna beställa hem 1 kg timjan och 1 kg anis också :). Alla tre sorterna är slemlösande och min häst älskar det :d. Dessa tre kilo inklusive frakt och postförskott kostade mig ungefär 400:-. Jag fick hem det i mitten på januari och jag har minst halva påsarna kvar (mer av timjanen). Detta är en kur som fungerat för mig. Min häst hostar inte just nu trots att hon stått på vila sedan årsskiftet och är under mycket försiktig igångsättning.
Jag rekomenderar att testa det är en billig kur som är smaklig för hästen och som ger resultat (iallafall för mig).
Detta förutsätter ju givetvis att det är damm/allergisk hosta hästen lider av och jag garanterar inget resultat.
För övrigt skulle jag fundera allvarligt på att byta till silage till hästen. Även ett väldigt bra hö dammar mer än ett bra silage.
Tillägg: Om din vet anser att din häst behöver den medicin h*n har skrivit ut så har h*n säker en grund för det. Jag skulle nog ge min häst medicinen alternativt diskutera med vet. Efter kuren så skulle jag testa om örter fungerar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det här inte kommer gå. Medicineras nu med mirtazapin mot deppression och ångest. Den fungerar hyfsat mot måendet men...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
10 033
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025