T

Tiggertjejen

Vad brukar det kosta att arrendera mark? Jag vet att det är olika men i snitt? Hur/var söker man tillstånd till att bygga lösfriftstall och ha hästar överhuvudtaget på marken!

Funderingar på framtiden!!

Sv: arrendera

Din fråga är fullt jämförbar med att efterlysa priset på jeans. Spridningen är så stor att det är omöjligt att ge ett svar som är någorlunda relevant.

Men man kan väl ändå räkna ut i snitt så man vet vad det kostar ungefär

Tja, mellan 0 kr och 10 000 kr tunnlandet...

Det är ju svårare att prissätta det som byts mot arbete, t ex arrendet betalas i årets höförbrukning eller körning på annan mark än den arrenderade, eller byte med husbyggnation eller restaurering av ekonomibyggnader eller transport av egna balar, andras balar eller.... Ja, du ser att listan blir lång...

Och sedan är det ju HÖGST beroende på var i landet marken ligger. Klass 1 i Skåne är mer eller mindre olösligt rent arrendemässigt. För att övertala större gods att ta en liten fattig bit ur träda för att det ligger perfekt utanför ens eget stall är snuskdyrt, om ens görligt...

Senast ändrad:

Tiggertjejen skrev:
Men man kan väl ändå räkna ut i snitt så man vet vad det kostar ungefär

Kontakta ett LRF-kontor i Din närhet, så kan de hjälpa Dig om vad arrendepriserna ligger på i Ditt område.
Det är helt beroende på vilken typ av mark och hur den är klassificerad.

Kontakta också de bönder Du avser fråga om arrende hos. En del vill t.ex. INTE ha hästar betandes på sin mark, för hästar gör större skada på marken än vad t.ex. kossor och får gör.
Dels ska Du ta reda på vem av er som ska ha EU.bidraget, arrendeavgiftens storlek är avhängig på vem som ska ha EU-rätten....

Ang. bygga lösdrift stall å arrenderad mark, måste Du dels ha markägarens tillstånd, dels kommunens (miljönämnden och nyggnämnden) och dels Länsstyrlesen (Du måste förpröva)...
Sedan finns det krav från Djuskyddet och SJV hur lösdriftstallet ska se ut för att vara godkänt ur djurskyddssynpunkt.
Mycket att tänka på och mycket att ta reda på INNAN, så Du slipper en massa dyra böter.
Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Kontakta också de bönder Du avser fråga om arrende hos. En del vill t.ex. INTE ha hästar betandes på sin mark, för hästar gör större skada på marken än vad t.ex. kossor och får gör.

Jo, det är rätt, men inte generellt. Mindre oskodda hästar (ex. Islandshästar) sliter inte onormalt på marken. Det är därför en hel del länsstyrelser tillåter stora hästflockar i naturvårdsområde runt om i landet därför att de håller landskapet öppet utan att skada marken. Det kan ju vara ett argument till de som inte vill ha hästar på sitt bete för den sakens skull ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

*lånar knapp*

ALLA djurslag skadar marken om det får gå för länge på dåligt bete,så att det blir upptrampat.... Och hästar går ju ofta i små, upptrampade hagar, därav kommer denna teori.... Okunskap om hur hästarna betar skadar marken, men annars skadar dom inte mer än kor.
Hästarna betar dessutom gärna träd när de blir uttråkade, det gör inte kor. (i samma utsträckning iallafall.)

jag betalar 5650 per år för 1,3 hektar (inkl moms) i nv skåne

Det är tänkt att vi ska ha ett fullblod och en annan stor häst på marken. Funderar på ett lösdriftstall med möjlighet att bygga boxar, behöver ju ändå sjukbox!

Blir det inte ett fullblod så blir det en shettis det beror på!

Hur mycket mark behöver man?
Då inte sommarbete medräknat!

Tack så mycket för svaret!

Tänkt att vi ska lämna iväg hästarna på sommarbete!

En fråga till, vilket gödsel är lättast och billigast att göra av med?

Rolle skrev:
Jo, det är rätt, men inte generellt. Mindre oskodda hästar (ex. Islandshästar) sliter inte onormalt på marken. Det är därför en hel del länsstyrelser tillåter stora hästflockar i naturvårdsområde runt om i landet därför att de håller landskapet öppet utan att skada marken. Det kan ju vara ett argument till de som inte vill ha hästar på sitt bete för den sakens skull ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag har OSKODDA araber och de sliter väl (mig veterligen) inte mer än Islandshästar??!!
Men VISSA bönder vet jag vill inte ha hästar på sina marker, oavsett vad Länsstyrelsen och EU -bidrag säger..
Men jag har inga sådana problem, för den bonden jag arrenderar av mina c:a 15 tunnland anser inte detta vara något problem.....
Däremot en granne till honom vill inte arrendera ut sina marker till hästfolk.....Länsstyrelsen säger nog varken bu eller bä till sådana bönder....
mvh
Carina på Cesam Arabians

ankans skrev:
jag betalar 5650 per år för 1,3 hektar (inkl moms) i nv skåne
Det var DYRT för nordvästra Skåne...huvva...
Jag betalar c:a 6700:- (inkl. moms) för 15 tunnland.....d.v.s. 7,5 ha i Mellan-Skåne.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Tiggertjejen skrev:
Tack så mycket för svaret!

Tänkt att vi ska lämna iväg hästarna på sommarbete!

En fråga till, vilket gödsel är lättast och billigast att göra av med?

Ska Du ha dem på lösdrift kräver detta ju en hel del mark, så att de kan ha stor rörelse- och betesfrihet även under den kalla årstiden....
Och en massa tillstånd från markägare, kommun, miljö och Länsstyrelse för att få bygga ngt. ö.h.t.

Oavsett gödselstorleken, så måste Du eller någon bonde ha tillräckligt med spridningsareal för den gödsel som produceras på ett år hos Dig. Och dte ska vara ett skriftligt avtal om Du själv inte har spridningsareal.
En del bönder vill inte ha halmgödsel om den inte är tillräckligt bränd, en del vill inte ha spångödsel, för det tar för lång tid att förmultna....Torv vore väl det bästa i såna fall, men personligen tycker jag det blir för mörkt och smutsigt av torv...Men det kan Du ju t.ex. avyttra i Din trädgård som jordförbättring.

Jag har halm och en bonde jag har avtal med som har tillräckligt med spridningsareal.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Tack för svaret, men hur mycket mark rekomenderas tilll två stora hästar?

Tiggertjejen skrev:
Tack för svaret, men hur mycket mark rekomenderas tilll två stora hästar?

Kan för lite om hur mkt. mark det behövs för lösdrift....
Men antar de måste ha en del för att kunna nyttja just lösdriftspoängen med det hela....

Men räknar man bete behövs för häst 1 Ha/häst, sto med föl 1½-2 ha/ par vill jag minnas.

mvh
Carina

Rekommenderar en dialog med djurskyddsmyndigheten som säkert kan hjälpa dig med svar på frågor och en bra diskussionspartner. På hemsidan har de inte mycket information som rör dig, men de kan säkert ge råd och tips om t ex lämplig storlek på lösdrift etc.

Christina Drangel har jag lösdrift i Stockholm, det har varit en del artiklar om henne. Kanske kan du även kontakta henne för att få tips och råd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar