Arrendera ut mark utan att förlora gårdsstöd - formulering i avtalet

norrsol

Trådstartare
För x antal år sedan kom ju detta att man skulle formulera sig på ett speciellt vis för att inte markägaren ska förlora sina stödrätter. Men det var speciellt en sorts mening som skulle vara formulerad på ett speciellt vis.

Någon som kommer i håg denna formulering.

Om ni nu förstår vad jag menar. Har provat googla på detta men hittar inte de jag söker.
 
För x antal år sedan kom ju detta att man skulle formulera sig på ett speciellt vis för att inte markägaren ska förlora sina stödrätter. Men det var speciellt en sorts mening som skulle vara formulerad på ett speciellt vis.

Någon som kommer i håg denna formulering.

Om ni nu förstår vad jag menar. Har provat googla på detta men hittar inte de jag söker.
Man brukar skriva att stödrätterna skall återföras till markägaren om arrendet upphör.
 
Ok. Tack för svar. :-) Det behöver inte vara någon mer komplicerad text än så mao.
Jo man får nog skriva lite mer.
Vi tog med att:
1. Vilka stödrätter det gäller.
2. Stödrätterna är jordägarens egendom och att arrendatorn får utnyttja dem under arrendeperioden.
3. Brukningen skall ske så att stödrätterna inte går förlorade.
4. Jordägaren inte är skyldig att överta olika miljöstödsåtagande arrendatorn gjort.
5. När arrendet upphör skall arrendatorn medverka till att stödrätterna återförs till jordägaren eller den jordägaren anvisar.

Kan tänka mig att det behövs fler punkter om det är djur och miljöstöd inblandat, vi har bara vanligt gårdsstöd.
 
Jo man får nog skriva lite mer.
Vi tog med att:
1. Vilka stödrätter det gäller.
2. Stödrätterna är jordägarens egendom och att arrendatorn får utnyttja dem under arrendeperioden.
3. Brukningen skall ske så att stödrätterna inte går förlorade.
4. Jordägaren inte är skyldig att överta olika miljöstödsåtagande arrendatorn gjort.
5. När arrendet upphör skall arrendatorn medverka till att stödrätterna återförs till jordägaren eller den jordägaren anvisar.

Kan tänka mig att det behövs fler punkter om det är djur och miljöstöd inblandat, vi har bara vanligt gårdsstöd.
Men tack så mycket! Vi har också bara gårdsstöd. Och man vill ju skriva bra arrendeavtal så det inte blir problem sedan.

Dessa punkter var bra. Vilken tur man kan få kloka svar här!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Pudlan
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 413
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 708
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp