Arrendera förvaltning?

PopcornPlayer

Trådstartare
En liten klurig fråga.

Grannen äger stora markområden. En del av dessa områden förvaltas av oss som samfällighet, och innehåller bla fotbollsplan, golfbana och parkmark. I parken finns en ridbana som grannen för många år sedan byggde.

Grannen håller på att sälja, och kommer troligtvis köpas av juridisk person. Kan nya ägaren ta bort ridbanan?
Kan samfälligheten arrendera ut förvaltningen av ridbanan?
 
Sv: Arrendera förvaltning?

Vet inte om jag fattar upplägget. Man kan väl inte ha en samfällighet på mark man inte äger? Menar du att grannen arrenderar ut mark till en tomtförening av nåt slag? Eller finns det nån form av servitut? Nånstans står det väl i avtalet villkoren för marken och vem som bestämmer vilket ändamål marken har och vem som sköter den. Om föreningen har hand om marken så borde det inte ligga i nya ägarens intresse att göra några förändringar. Däremot skulle hen kanske kunna säga upp avtalet och göra nåt annat med marken (stycka av tomter typ).
 
Sv: Arrendera förvaltning?

Det ligger ett officialservitut. Bredvid gården (eller snarare mitt i gårdens mark) ligger en by. I byn finns en samfällighet som består av alla hus (inkl gården). Gården äger marken, men samfälligheten förvaltar marken.
 
Sv: Arrendera förvaltning?

Kan även tillägga att det finns ett nybyggnadsförbud i parkområdet (som paddocken ligger i) enl byggnadsplanen.
 
Sv: Arrendera förvaltning?

Om det finns ett servitut gällande den aktuella marken, kan ny ägare inte ändra på läget.

Om det finns ett arrende, löper det så länge som avtalet säger även med ny ägare.

Om det nu var något slags svar på din fundering.
 
Sv: Arrendera förvaltning?

Jag är inte helt säker på detta, särskilt inte om juridisk person köper (säg tex ett skogsbolag). Det går säkert att trixa sig ur, om man vill. Beror nog mycket på hur servitutet är formulerat, säg tex att det ursprungliga användningsområdet inte längre är aktuellt. Men spontant så låter det ju som en ny ägare inte skulle ha nån anledning att bråka om servitutet och ffa inte lägga ork på att röja bort en ridbana.

Men rent juridiskt kan man nog inte vara helt säker.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hemmet Jag behöver hjälp!!! För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här...
Svar
16
· Visningar
4 561
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Lägger tråden här, om den ligger fel kan väl vänlig moderator flytta den rätt. :angel: Börjar med lite bakgrundsfakta. Vi...
Svar
17
· Visningar
9 170
Senast: Sammet
·
U
Träning Hej! Jag har funderingar på och bygga en utebox/lösdrift till 2 hästar på våran mark, (som inte är gigantisk....). Vi har en granne...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp