Arrangör av dressyrtävlingar?

Jeps

Trådstartare
Nu ska dressyrprogrammen ändras igen! Till nästa år kommer bla LA:4och MSVB:3 ändras.
Vad tycker ni om att SVRF hela tiden ändrar i dressyrprogrammen?
För mig känns det som om det mest görs för att pressa arrangörer på pengar. Nya program innebär ju att man måste köpa lösa programblad (som bara säljs i buntar) eller uppdatera sitt dataprogram (vårat kostar 1800 + moms att uppdatera). Ökade kostnader för arrangörer innebär ökade kostnader för ryttarna.
Ändringarna är ju oftast väldigt små. Det går inte alltid att undvika att använda de nya programmen för att slippa kostnaderna.

Sv: Arrangör av dressyrtävlingar?

Tydligen inte så mga arrangörer här.

Men visst kan jag förstå problemet ur arrangörssynpunkt. Har aldrig tänkt på det innan att det innebär så stora kostnader för arrangörerna.

För egen del är jag inför de nya ändringarna bara positiv (tänker då främst på MSV B:3). Hoppas på att det ska bli ett bättre program (det var så bra innan senaste ändringen).

Vad som stör mig mest är att man ändrar nån liten detalj varje år. Kan man inte göra en riktig översyn av ALLA program med kanske fem års mellanrum istället, eller göra programmen tillgängliga för nedladdning för dem som ska arrangera tävlingar.

Nu arrangerar ju inte vi tävlingar på så hög nivå som LA:4 eller MSV, men vet ändå vad du menar. Vore verkligen inte fel att förändra systemet lite så man, om inte annat, iaf slipper slösa så jäkla mkt papper!

Tydligen inte så mga arrangörer här.

Men visst kan jag förstå problemet ur arrangörssynpunkt. Har aldrig tänkt på det innan att det innebär så stora kostnader för arrangörerna.

För egen del är jag inför de nya ändringarna bara positiv (tänker då främst på MSV B:3). Hoppas på att det ska bli ett bättre program (det var så bra innan senaste ändringen).

Jag håller med MSVB:3 och MSV för unga hästar var bra, det som gällt nu är rätt värdelöst så jag välkomnar en ändring.

Jag är visserligen inte heller arrangör....

Jag har aldrig sett saken ur arrangörssynpunkt tidigare....

Men som ryttare välkomnar jag ändringar, efter för många starter i samma program kan man lätt bli uttråkad (vissa program tenderar ju att förekomma oftare än andra på tävling åxå).
Dock ser jag att man hellre ändrar hela programmet än att man bara gör det lite töntigare på ngn viss punkt (ex LA1 2007).

Passar på att lägga in en :bow: till ändringen av MB3 - hoppas verkligen det blir något roligt istället!

Jag svarar som arrangör.

Det blir inga omkostnader för våran del. Vi använder oss av ett program där vi automatiskt får alla ändringar utan att behöva betala extra.

De ändringar som skett i programmen de senaste åren har jag tyckt varit bra.

Men hur kan det komma sig? Har ni tillgång till något program som inte andra har, eller använder sig Jeps förening av ngt de inte behöver?

Har inte förbundet utkommit med ngn vägledning i detta?

Hm, kan inte både Jeps och du förklara lite mer ingående vilket system ni använder och varför det innebär kostnader för den ena men inte för den andra?

Jag vet som sagt inte vad Jeps använder för program. Det program vi använder får man licens för ett år i taget, oberoende på när man löser licensen har man hela tiden tillgång till alla de uppdateringar som behövs. Vi löste till exempel ny licens nu i juli, då har vi tillgång till programmet i ett år och behöver inte betala något mer. Tror det kostar 3000 kr per år eller något sådant...

Troligtvis det mest använda programet av tävlingsarrangörer.

Det program vi använder är det älsta på marknaden. Man har gratis uppdateringar under ett år sedan får man betala. Skulle det inte vara några ändingar under året kan man använda programmet ändå. Alltså behöver man inte betala licens varje år.
Jag tycker alltså inte att det är fel att göra större ändringar, utan det är de små fåniga ändringarna (tex LA:1) som stör mig, samt att man gör små ändringar ofta.

ojdå, har aldrig tänkt på det så. Rumpnissens program verkade ju bra =)

Själv säger jag som någr atill har gjort och tackar för en ändring av MSVB:3. La:4 tycker jag är trevlig att rida så det är kanske lite synd att denändras bara.

Det behöver ju inte vara några större ändringar. de ändrade ju bla LA:1 till i år. Jag tycker att man kan göra alla program samtidigt. Det finns ju även arrangörer som inte har funktionen i sitt dataprogram utan köper lösa programblad. De säljs ju bara i 50-pack. har man då som vi max 20 startande /klass så får man alltid ett gäng över, och ändras programmet igen så står man där med de gamla.

Vi har som Rumpnissen, man har licens för ett år att använda progremmet, det uppdataras sedan varje år man betalar in sin årilga licen samt att man får tillgång till häst/ryttare licensregistret.

Jag ser inga problem varken ur arrangörssynpunkt eller som ryttare att det blir lite ändringar, det "piggar upp" lite, men som PF skriver så hade det varit roligt om de var större om ändringar i ett program än vad var man lägger en volt tex.
Även om det är bra att kunna sitta och öva på ett program år ut och år in så hur kul är det :crazy: jag blir lätt uttråkad och förbannar mig själv att jag inte är på högre nivå så jag kan variera mig lite mer.

Jag tror att de flesta klubbar (vad jag vet) köper in "programbuntar" från SvRF och det blir ju inte så mycket dyrare iaf inte för oss, vi köper oftast bara in program för en tävling åt gången och då gör ju det att man till tävlingen nästa år så köper man helt enkelt in det nya med ändringar. En bunt innehåller 50 st protokoll, det är ju inte speciellt mycket iaf inte om man har 40 starter på tävlingen.

Tycker att det är bra med ändringar som vissa andra också skrivit. Roligt att det kommer något nytt även fast det är en liten ändring.

Jag vet ingen som köper dessa buntar, "alla" kör ju med programmen i burken.

Härikring är det relativt vanligt med såna protokoll, brukar själv sitta ibland och plita ned namn på dem inför tävling :D

Vi här uppe i norr har väldigt sällan så många som 40 starter. i helgen var vi 8 i LA:6.

Det gör jag bara på träningstävlingar, annars får systemet göra det jobbet, mycket lättare ;).

Vi är en liten klubb och vi köper 'buntarna'. Ser att många klubbar går över till de här programmen mer och mer, men för vissa mindre klubbar kostar det kanske mer än det smakar med de nya systemen..

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka