Arnika mfl.

E

Egonson

Till vad/när och hur ofta kan man använda Arnika Gel samt Blue Liniment?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arnika mfl.

Kan inte svara för Blue Liniment men Arikan använder jag själv när jag vet att hästen har en tendens till att bli stel, tex om hon blivit blöt och kall sedan så använder jag det då och då för att öka blodcirkulationen lite. Just arnikan tror jag man kna använda ganska mkt av och ofta eftersom det är lite snällare mot hästen. Men med det andra linimentet får ngn annan svara på. :D

Kan också bara svara för Arnika ;)
Min häst har lindrig KS, och förut var jag flitig med att massera henne(har slarvat en del på sistone :o ). Jag masserade ordentligt 2 ggr/vecka med arnika och masserade in arnika lite lätt över ryggen varje dag efter ridningen. Ska försöka börja med det igen :cool:
Arnika är "milt", ingen risk att man blistrar.

Är det Blue Lotion du menar? Isf använder jag den när jag gjort ett ordentligt dagsverke där jag känner att imorgon kommer jag att få rulla ut ur sängen. Fungerar super :love:

Ja, jag funderade ju mest på hur ofta man kan använda Arnika.
Har Arnika hemma och använder på pållans stela muskel på insidan av ena bakbenet, men vågat inte använda det mer än 2 ggr i veckan för jag visste inte hur ofta det gick bra.
Har också Blue Lotion (det är det jag menar) hemma och är lite osäker på vad man kan använda det till, det är väl först kylande sen värmande eller tvärtom?

Japp, det gör jag och det fungerar ska jag tala om, dock inte dagen efter utan ska användas samma dag som ansträngningen. Och man känner när det verkar. Hänt ett par ggr att att jag inte känt ett jota, därav drar jag slutledningen att man känner att det verkar och har effekt. För trots stor ansträngning i stil med 2000 höbalar på en dag, så har jag kännt mig som en ny nyponros dagen efter med Blue Lotion. Ingen Blue Lotion= fått bli puttad ur sängen. Detta är egenstudier under ca 15 år.

Även provat linimentsschampoo i badet, min uppfattning +-0. Men det ska ju eg inte sköljas ur hårremmen så jag är nog inte tillräcklig hårig för den produkten.

Arnika är ej människotestat hos mig, men på mina svärföräldrar med gott resultat. Flaskan gick åt fort må jag säga, hela familjen där använde det. De älskade Arnikan, hmmm där har jag ett julklappstips.

Har även hört uppgifter om eterblister på tennisarmbåge, inga förbättringar dock men en jäkla lustiger dans.

Sedan vet jag H19 (finns det längre) fungerade utmärkt på både kusens bakknän och mina ledinflammationer i handlederna.

Jag masserar rygg och bakdel med arnika varje gång jag har ridit (bortsett från skritturer i skogen¨). Har gjort så i ett år eller två...

Dum fråga.

Men fungerar liniment om man använder det jämt. Kan man inte bli "immun"?
Andra "läkemedel" ska man ju använda med omsorg och när det behövs för att inte man ska bli van medlet och därmed att det ska tappa sin funktion.

Lite svamlat, men hoppas ni får ut andemeningen i det hela.

Stoet får arnika + massage över rygg och bakdel varje gång jag ridit.
Valacken får också på ryggen + massage när han gått hårt, annat liniment på benen + lindor.

Arnikagel har jag aldrig provat. "Flytande" arnika använder jag på min hästs ryggmuskulatur, vet ej hur bra det är men jag vågar inte ta Radial efter att ha blistrat sönder en hästrygg för många år sedan - Radital med ylletäcke på äver natten. Ryggen blev bra men det gick inte att köra henne på ett tag... Blue lotion ger jag inte en spänn för, helt värdelöst!!!!! Möjligtvis den starka varianten med karensdagar på!
Mizz:Prova 2 kapsyler Radital eller Radital stark i badvattnet. På med mysdressen efteråt - det gör underverk! Fick tipset på hästshoppen på Jägersro för mång år sedan - pensionärerna brukad komma in och handla Radital där. Dessutom - helt rätt att hästarna blir mer och mer okänsliga för liniment. Bara att se skilnaden mellan vad en ridhäst och vad en travare tål för liniment - travaren är ju jättevan och tåler betydligt mer!

Jag har inte heller att tyckt att Blue Lotion ger effekt- på hästarna. Men på mig gör det underverk.

Och rättelse från ett föregående inlägg, det var inte Arnika som utprovades i de medicinska svärföräldraförsöken utan Radital kom jag på nu. Arnikan bet inte på deras krumma leder, så var det. De provade igenom hela (inte så stort faktiskt) linimentssortimentet jag hade, och raditalen var bäst.

Tack för badtipset :bump: tyvärr har jag inte badkar, men räcker det med en flaska till en normalstor sjö. :D

Álin skrev:
Till vad/när och hur ofta kan man använda Arnika Gel samt Blue Liniment?

Arnika: leder, benhinnor
B_L: muskler

Men det är min egna erfarenhet.

Gå in på trav, eller hoppas de ser denna tråd, där finns mkt erfarenhet.

Jag blev av en hästmassör rekommenderad att använda Arnika gel DAGLIGEN till min häst. Hon hade nämligen en liten liten skada på ett ligament, och enligt massören räckte det att jag underhöll detta med arnika gel dagligen. Idag är det ligamentet nästan helt återställt (enligt massören)

/K.A

Titta här, jag hittade min gamla tråd så slapp jag göra en ny :D

Finns det någon "skada" det är FEL att använda Arnika på?
Allstå finns det något där Arnikan gör mer skada än nytta.

Liknande trådar

Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 471
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka