Sv: Arnica till häst
Om du menar Arnica D30, dom små vita pillren, så brukar jag ge 10 piller upplöst i lite vatten i en spruta i munnen, morgon och kväll och oftare om det är en akut skada.
Om man vet att dom dricker så kan man lägga det i hästens vatten också. Min homeopat säger att man kan gröpa ur en morotsbit o lägga dom i också men det tycker jag är råddigare.
Det viktiga är att man inte tar på pillren eftersom själva medlet sitter på utsidan (pillret i sig är ett sockerpiller)
Jag har haft VÄLDIGT bra erfarenhet av Arnica D30 vid skador av alla möjliga varianter och på hästar, hundar, katter och människor. Finns alltid hemma hos mig!
Finns i mitt apotek med!
Bäst som du säger att ge direkt i mun ur spruta,vissa hästar som enbart fått avmaskning i mun kan första gången protestera, men andra gången komma och möta en i hagen.
Jag har använt det på många olika djurslag också,(senast på en sugga med blödande klövspricka,det börjar läka ihop fint nu.)
Arnica är perfekt på alla akuta skador,även på blödningar och före och efter operationer mm
Helt otroligt att djur går på placeboeffekten eller hur
Det innebär inte att man utesluter veterinär på nåt vis,men man kan ju ge hästen pillren i väntan på veterinär tex.
Dosering beror på tillverkarens rekommendation.
Jag brukar ge 5-7piller av den sort jag har.
Ett smart sätt är att blanda i en dl vatten i en flaska tex och sen ta dos ur den med sprutan,då spar man piller men får samma effekt,man kan vid kroniska problem skaka flaskan och på så vis få en högre potens varje gång.
Arnica kan de flesta använda ,men kom ihåg att fler piller inte ger bättre effekt .
Även om vissa hånar effekten av homeopatmedel ,så vill jag påminna om hur effektiv det faktiskt kan vara ,så använd kunskap och respekt när medel används,överdosera aldrig,ge heller inte olika preparat samtidigt om du saknar kunskap,vissa medel kan slå ut varandra,andra samverkar.
Ju mer man lär i ämnet sig desto mer impad blir man och desto mer respekt får man faktiskt.