Åringshingst som är otroligt ranglåg...

P

pepperdog

Hejsan, jag har en 13 månader gammal hingstunge som är så otroligt ranglåg att han är svår att jobba med. Han avvandes ganska bryskt och flyttades till en hage med årings och 2-åringshingstar. Självklart blev han hackkyckling.Jag har haft honom i drygt två veckor nu och han har så mycket respekt att det är svårt att jobba med honom. Han svarar jättebra på Join-Up. Kommer mot mig självmant efter bara ett varv eller två. Sänker huvudet, tuggar och kliver mot mig. Han är guld att leda, skulle aldrig falla honom in att kliva förbi mig, stannar jag stannar han, backar jag backar han. Han är jättekänslig för vad jag gör och dörädd om sin högersida. Vänstersidan får jag borsta och putsa på, huvudet är han inte rädd om så länge jag är lugn och inte viftar. Jag får ta i öron och dra i pannlugg. Högersida får jag knapt röra. Jag jobbar systematiskt med att närma mig och backa undan för att han ska förstå att jag inte vill illa men varje dag är vi tillbaka på ruta ett. Jag har flyttat honom till en hage för sig själv då hans sällskapsvallack börjat hänga sig i manken på honom vilket gjort högersidan än mer känslig.

Några tips? Hans erfarenhet av dem som är ranghöga är ju inte så bra. Jag tar honom på promenader ut ur hagen vilet går hur bra som helst men jag får inte klappa längre bak än halsen. Ska jag fortsätta jobba med vänstersidan och låta höger mogna av sig själv när förtroendet är större?
 
Sv: Åringshingst som är otroligt ranglåg...

Tycker att det låter helt riktigt att börja med vänstersidan!
Jag hade skippat ledarskapsövningar där du visar dominans och hingsten ska visa underlägsenhet. Istället skulle jag träna på att vinna hans förtroende och vara hans trygghet. Det är vad han behöver just nu.
Träna på att kunna ta på honom utan att han ryggar undan. Börja med det han accepterar, få honom att tycka om det och fortsätt sedan försiktigt mot de områden han ännu inte vill bli berörd på. Ge lite massage, träna på enklare grejer och berömm mycket när han gör rätt. Stärk hans självförtroende och var lite extra lugn och mjuk mot honom. Visa att han är trygg hos dig.
 
Sv: Åringshingst som är otroligt ranglåg...

Jag skulle först o främst kolla upp högersidan på honom, förmodligen har han ont, kanske åkt på storstryk(revben ?) och därmed tappat självförtroendet....det är väl det första man kollar innan man börjar med ledarskapsövningar??
 
Sv: Åringshingst som är otroligt ranglåg...

Jag skulle först o främst kolla upp högersidan på honom, förmodligen har han ont, kanske åkt på storstryk(revben ?) och därmed tappat självförtroendet....det är väl det första man kollar innan man börjar med ledarskapsövningar??

Nej, han är inte skadad i högersidan. Han har inte gått med de andra unghingstarna på många veckor och skulle i sånt fall vara läkt. Han rullar sig och beter sig precis som andra unghästar i hagen när han är själv, galopperar fritt i båda varven och byter galopp spontant. Med ett brutet revben skulle han inte rulla fram och tillbaka som han gör.
Sen är det lite svårt att kolla upp högersidan när man inte kan närma sig den eller hur?? Måste väl ändå börja med att bygga upp förtroendet så jag kan få komma nära och undersöka.

Jag får beröra högersidan så långt jag når från vänstersidan. Men jag håller med om att något har hänt på den sidan som gör att han ogärna släpper någon nära. Dock hade vi framsteg idag. Jag gosade, borstade hela vänstersidan och han gäspade och gäspade. Släpte massor med spänningar. Masserade höger sida av halsen och lite på bogen utan att han ryggade undan från mig. Så fort han visade tendens till att rygga slutade jag och klev ett steg bakåt varvid han följde efter mig och ville ha mer gos.

Enda anledningen till Join-Up var att han inte gick att fånga när han kom. Det behövs inte nu.
 
Sv: Åringshingst som är otroligt ranglåg...

ett exemelvis revben behöver inte vara brutet och det var bara ett exempel jag gav....jag har den erfarenheten att hästar inte bara gör som din om det inte är nåt FEL på den....du kan blki hur spydig som du vill men för hästens skull skulle jag ta in den på klinik o kolla.....att du inte "kommer åt" den är en dålig ursäkt, det finns många orsaker varför man inte "kommer åt" en skadad häst.

Jag har jobbat med skadade hästar i 10 år och hästar som beter sig såpass underligt är det ALLTID nåt fel på. Det har absolut inte med ledarskap att göra så jag ber dig för din hästs vägnar att åka till klinik.
 
Sv: Åringshingst som är otroligt ranglåg...

Mitt svar var inte spydigt utan helt sakligt. Som sagt är han väldigt rädd utav sig och en resa till klinik skulle definitivt göra mer skada än nytta.
I vilket fall som helst är han inte skadad utan det var en nyck han hade för sig. Nu är han hur snäll som helst att borsta, både höger och vänster.
Jag har hållit mig från bukefalos forum just av den anledning att folk tolkar allt man skriver som påhopp, spydigheter etc... tror jag fortsättningsvis kommer hålla mig borta.

Tack till mala dock som faktiskt gav det svar jag önskade.

Med 25-års erfarenhet av hästar och som läkare till yrket vet jag ett och annat jag med. Speciellt om skador och sjukdomstillstånd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 251
Senast: purity_666
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 262
Senast: Totola
·
L
Hästhantering Jag har haft min häst 1,5 månad och nu är hon som förbytt. Hon har ingen respekt för mig och jag har nu insett att hon har tagit...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 042
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp