argument för att ha tillgång till box under bete

K

Kajkan

Jag släpper vanligen mina hästar på bete under sommaren då de får gå ute dygnet runt. Betet ligger några 100m från stallet så på senare år har de ofta fått stå inne flera timmar i sträck antingen dagtid el. på kvällar. Vi har periodvis enormt mycket insekter och ibland är det ju ösregn alternativt stekhet under långa perioder. Då jag har föl tycker jag att de behöver komma undan detta ibland.
Nu till mitt problem: min hyresvärd har tydligen gått med på att en annan tjej istallet ska få låna mina boxar under sommaren så hon kan ha sin häst inne på heltid plus ha två hästar extra på tillridning som inte brukar vara här. Givetvis förstår jag ju att jag kan neka, jag har ju kontrakt på boxarna. Men när jag nu protesterar har jag blivit idiotförklarad. Antingen har man hästar ute dygnet runt eller så står de inne samtliga nätter hela sommaren tycker hyresvärden. Och tjejen som vill ha tillgång till mina boxar tycker bara att jag jävlas med henne. Stämningen är inte så god alltså och jag känner mig jättedum som protesterar. Hur gör ni andra, tar ni aldrig in era hästar som går på bete? Vill dessutom minnas att det var så förr att man var tvungen att ha tillgång till box, om ngn blev skadad, även om man hade hästarna på lösdrift förr men nu kan jag inte finna ngn info om det, så är det väl inte så. Kanske är jag bara dum som vill ha mina boxar ifred under sommaren? Argumenten är slut i vart fall och skitsnacket i stallet sprider sig...
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

men herregud..
betalar du för din box så kan du ju ha all tillgång till den.

min häst kommer föhoppningsvis att gå ute dygnet runt, men jag har förstås box om det skulle knipa med väder och så.

Men i vilket fall så tycker jag att dina argument är väl tillräckliga!

*insekter
*stekande sol
* åskoväder
* om hästen blir sjuk
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Om du betalar för boxen på sommaren verkar det ju konstigt, om inte, ser väl stallägaren chansen att dra in extrapengar.
När jag hyrde ut stallplats så fick de som hade häst själva bestämma om de ville hyra boxen för billigare peng för att kunna ta in vid värme, knottider, åskväder etc.

Själv tar jag in mina ett par timmar på dan under juli-aug så de får slappa inne i skuggan.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Du har full rätt till dina boxar och ska absolut inte idiotförklaras :mad:

Mina hästar kommer, precis som dina, in när det antingen är stekhet sol, ösregn i period och mycket insekter. Har två som är extra känsliga varav den ena lätt får eksem.
Vare sig reglerna säger så eller inte tycker jag det är en självklarhet att ha någonstans att ta vägen vid sjukdom och skada.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Eftersom hyresvärden tydligen kan garantera fint väder utan åska hela sommaren, kan du väl vara snäll och skicka hit henne: vi skulle betala många pengar för att ha en vädergud i närheten. :cool:

Herregud alltså. Det är ju klart att boxarna är dina. Var skall dina hästar ta vägen om det blir knottanstormning, åska eller de skadar sig och måste stå på boxvila? Tramsigt av stallägaren och de andra att ens tjafsa om det här!
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Iså fall så skulle jag också vara en idiot - SJÄLVKLART vill man ha den säkerheten att ha tillgång till box!

Vad som helst kan ju hända som gör att man blir tvungen att ställa in hästen i stallet för en kortare eller längre period.

Finns det fler boxar i stallet? Be då dem som tydligen tycker du är idiot att det inte skulle göra dem något att bli av med boxar att låna ut sina! :devil:
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

För mej är det otänkbart att inte ha tillgång till box året runt.
Vem säger att det blir varmt i sommar?
Är det 4-5 plusgrader och ösregn vill iallfall mina hästar komma in och torka upp.
Likaså om det är mycket insekter eller vid skada.

Om du betalar för boxen året runt så ska du givetvis ha boxen året runt, det ska inte vara någon diskussion.

Enda gången jag kan tycka att det är ok att inte ha tillgång är vid den årliga städningen och målningen då rör det sig om några dagar som planeras in efter vädret.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Men självklart behöver du boxarna även under sommaren!!! Vi har lösdrift i beteshagen sommartid men likväl har boxarna använts en och annan natt varje sommar. Utan lösdrift togs de in i princip dagligen en par timmar varje dag när insekttrycket var som störst och solen stod som högst, nu hjälper lösdriften super för det (köldridå vid öppningarna) MEN vid kallt ihållande regn plockas de likväl in för att torka upp och vila någon natt.

Jag tycker inte du behöver motivera desto mera till varför du vill ha tillgång till dina boxar, du brukar ju använda dem varje sommar så det är ju inget nytt påfund du kommit på för att hindra andra från att använda dina boxar. För mig är det en självklarhet att alltid ha tillgång till boxar för alla hästarna så de kan plockas in när som helst om/när behov uppstår.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Om jag hyrde en lägenhet så står det ju inte hyresvärden fritt till förfogande att hyra ut samma lägenhet bara för att jag är på semester, om du vill acceptera arrangemanget och bli utan box så är det väl rimligt med någon form av rabatt.
Det kan inte vara rimligt att boxen ska ha två intäkter varje månad och bara en kan disponera detta.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Jag har lösdrift (+boxar till varje häst) och helt klart används lösdriften betydligt mer på sommaren än höst och vår just för att insekterna är så plågsamma. Blir det mycket regn behöver framförallt föl få möjlighet att ligga torrt. Naturligtvis ska du ha dina boxarna ifred över sommaren eftersom du betalar för dig.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Men vilket folk det finns, blir precis trött av att läsa.

Hyresvärden kan givetvis INTE kräva att du ska ge upp dina boxar som du betalar för! Låter som denne snott in sig och lovat för mycket och nu blev det jobbigt så då försöker denne pressa på och få dig att gå med på det oavsett. stå på dig! Är inte ens lagligt att ta dubbel hyra på det sättet!

Jag vet att det finns många som kör iväg sina hästar på bete till ngn hage nånstans, och sen går de där hela sommaren i ur och skur. För mig är det otänkbart. Vill ha möjlighet att kunna ta in hästen om det är skitväder, eller värmebölja med bromsinvasion, eller framför allt - skada.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

*TS*

Det framgår inte klart av ditt inlägg om du ska ha tillgång till boxarna eller ens betalar för dom under sommaren. Rimligt är ju att dom ingår men, men...
Om det är så att du betalar för dom, så fattar jag inte varför det ens är uppe till diskussion? Du hyr= du disponerar.
Viktigt är att du direkt säger NEJ! Inget velande och tjafsande, för då tappar du kontrollen över situationen.

Man ska ha tillgång till box i händelse av skada/sjukdom hos hästen, liksom att hovis brukar kräva vettig arbetsmiljö.
Hästar på bete bör absolut ha tillgång till skyddade platser, "ligghall", skogsdunge etc. Har dom det så klarar dom bromsarna. Mygg och knott däremot stoppas inte av det, utan då behövs installning eller "skyddsklädsel".
När det gäller regn ser jag inga problem, oavsett.

LAI
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Jag har tillgång till box under sommrarna men betalar inget extra, men det är inte ofta hästen behöver komma in! Kanske bara om det verkligen blir oväder.!

Men har du kontrakt på boxarna under sommaren också och betalar för dom under sommaren? För isåfall är det ju helt klart att det är "dina" boxar och du ska ha tillgång till dom!
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Om jag fattat rätt så betalar du för boxarna,anser att det inte är ngt snack.De är dina.Mina hästar går oxå på sommarbete men har självklart tillgång till mina boxar.Som många sagt,man kan ju behöva ta in dem med kort varsel.Själv låter jag mina stå inne ngr timmar då det är väldigt varmt,mkt knott.Vid mkt dåligt väder kan de även få stå inne nattetid fast då sköter jag allt själv med dem.Strunta i att folk blir sura ,det är dina boxar och självklart sätter man sina egna hästar först.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Jag hade antagligen nekat, alternativt hyrt ut boxarna för natten och själv använt dem dagtid när det är som varmast och mest insekter.

Men får du en skada så att du måste ha boxvila så sitter du pyrt till.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Förut gick mina ponnyer ute dygnet runt från maj till oktober, eftersom vi inte trivdes i det stallet vi stod i då. Sen flyttade vi till ett nytt stall, där vi trivs jättebra. Första året där gjorde min pappa en deal med hyresvärden att vi skulle slippa betalningen för sommarmånaderna och om han fick några intresserade på boxarna skulle han säga till oss och vi skulle betala.
Sen kom det några grannar till dom som äger stallet och hade sina hästar i våra boxar över sommaren. Först var det okej, men sen städade de inte efter sig, mockade inte ens ur boxarna när de stack, vilket ingick i överenskommelsen. Det tycker jag är rätt äckligt, speciellt med tanke på att deras hästar tävlade en del och kunde dra hem vilken skit som helst. Jag tycker inte jag hade någon anledning att stå och mocka ur deras skit, när de skulle lämna boxarna mockade och skurade, i det skick de var när de kom dit.

Så nu står våra hästar inne sommaren igenom, med undantag för någon natt kanske. De mår bättre, slappnar av mer, slipper insekter, min ena ponny har känsliga hovar och mår mycket bättre av att komma in och man har mer koll på hur mycket och vad de äter. Plus att vi har tillgång till paddock i stallet, och inte på sommarbetet. Jag kan bara se fördelar med att ha hästarna inne även på sommaren. Givetvis är mina hästar ute, men inte över nätterna.

Dessutom hade lillhästen fång flera gånger, och jag ville ha möjlighet att ta in honom om han skulle bli sjuk igen. Därför betalar jag hellre än låter nån annan ta över mina boxar.

Har du betalat för dina boxar även på sommaren? I så fall har du all anledning att protestera. Stå på dig! Du ska inte behöva flytta på dig för någon annans skull när du var där först!
 
Senast ändrad:
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Om du betalar för boxarna även under sommaren så är det ju inget snack om saken att du ska ha tillgång till dem oavsett om de är inne eller ute, det är ju upp till dig.
Om det är så att du inte betalar under sommaren så kan jag ju på nått sätt förstå ägaren, men jag förstod det som om du betalar?
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Betalar du för boxarna eller betalar du för bete ?

För betalar du en betesavgift så är det inte självklart att du även ska ha tillgång till boxen . Vad har ni igentligen har gjort upp ?

Mvh Mia
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Betala du samma hyra under sommaren för boxarna så är det självklart att du ska ha tillgång till dom när du så vill.

Men betalar betalar man endaste n bråkdel av hyran så garanterar man enbart att ha en box i höst vilket innebär att hyrevärden kan hyra ut din box under din betestid.

Att skydda hästar för insekter, åskväder o dyligt behöver man inte ha en box för.
 
Sv: argument för att ha tillgång till box under bete

Betalar du för dina boxar skall du ha tillgång till dem...självklart!

Vad skulle hända om en av dina hästar blev långtidsskadad och måste stå inne....?

I sommar kommer vi att måla om och göra smårenoveringar i vårt stall, då kommer stallet inte hela kunna användas under vissa perioder, men då lägger jag hyran avsevärt mycket lägre också!

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 169
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp